x-ray-cat Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hei. Jeg lurer på hvor lang tid jeg må regne med å bruke på å få installert ubuntu slik maskin og det meste av maskinvaren funker? Har aldri rørt en maskin på linux. Har kun lest litt om linux på forum og linuxsider.. Skal teste ut linux med ubuntu. Og ta for meg debian om 2-3 uker. Hvor god maskinvare bør jeg ha? Har lest at det ikke offisielt støtter linux, men gjør dell det uoffisielt? Generelt funker dell greit sammen med linux? Det er en optiplex 270 g Typisk tynnklient.. Maskin har innebygget skjermkort, tror det er intel... Innebygged lyd, usb og ethernet. Lurer på hvor lang tid jeg må regne med, med tanke på om jeg skal dryøe det til helga eller ikke.. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hvis du har en ledig partisjon, og all hw er støttet, noe som er sansynlig: under 1 time. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Hei. Jeg lurer på hvor lang tid jeg må regne med å bruke på å få installert ubuntu slik maskin og det meste av maskinvaren funker? Hvis du har vanlig hardware skal grunninstallasjonen ta ca. 20 minutter og installasjon av codecs o.l. ca. 10 minutter i tillegg. Hvor god maskinvare bør jeg ha? En 700mhz-boks med 256mb RAM burde være nok. RAM spiller en veldig stor rolle i Linux i motsetning til i Windows. Har lest at det ikke offisielt støtter linux, men gjør dell det uoffisielt? Generelt funker dell greit sammen med linux? Har en Dell selv (Dimension 8400), all maskinvare fungerte out-of-the-box på Ubuntu. Eneste jeg måtte gjøre før jeg installerte var å endre SATA-modus fra SATA/AHCI ti SATA/IDE i BIOS. Maskin har innebygget skjermkort, tror det er intel... Innebygged lyd, usb og ethernet. Integrerte kort pleier å fungere bra. Så godt som alle ethernetkort og lydkort er støttet, mange integrerte skjermkort støtter 3D i Linux, og de aller fleste kan i hvert fall kjøre med 2D. Lurer på hvor lang tid jeg må regne med, med tanke på om jeg skal dryøe det til helga eller ikke.. Se øverst. Hvis maskinvaren din er støttet (som den sikkert er), trenger det ikke å ta mer enn 30-40 minutter å installere og sette opp Ubuntu. Lykke til! Endret 31. mai 2005 av Gimper Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Hei. Jeg lurer på hvor lang tid jeg må regne med å bruke på å få installert ubuntu slik maskin og det meste av maskinvaren funker? Hvis du har vanlig hardware skal grunninstallasjonen ta ca. 20 minutter og installasjon av codecs o.l. ca. 10 minutter i tillegg. Hvor god maskinvare bør jeg ha? En 700mhz-boks med 256mb RAM burde være nok. RAM spiller en veldig stor rolle i Linux i motsetning til i Windows. Har lest at det ikke offisielt støtter linux, men gjør dell det uoffisielt? Generelt funker dell greit sammen med linux? Har en Dell selv (Dimension 8400), all maskinvare fungerte out-of-the-box på Ubuntu. Eneste jeg måtte gjøre før jeg installerte var å endre SATA-modus fra SATA/AHCI ti SATA/IDE i BIOS. Maskin har innebygget skjermkort, tror det er intel... Innebygged lyd, usb og ethernet. Integrerte kort pleier å fungere bra. Så godt som alle ethernetkort og lydkort er støttet, mange integrerte skjermkort støtter 3D i Linux, og de aller fleste kan i hvert fall kjøre med 2D. Lurer på hvor lang tid jeg må regne med, med tanke på om jeg skal dryøe det til helga eller ikke.. Se øverst. Hvis maskinvaren din er støttet (som den sikkert er), trenger det ikke å ta mer enn 30-40 minutter å installere og sette opp Ubuntu. Lykke til! Jeg har fått med meg det med ram. Men CPU'en kreves det mindre av enn det xp krever? CPU'en erintel p4 på 2.4 ghz. Er det overkill? Maskinen skal til å begynne med bare brukes til surfing og kontor-apps + evt. webkoding. Vurderer å bruke den til server etterhvert som jeg får in debian og har lekt meg ferdig... Men hvis CPU'en lar seg byttte med 2 ghz'en som sitter i denne dell domensjon 8200. (Muligens 8300), vil jeg gjøre det. Dette er hovedpc'en. Jeg spiller en sjeden gang. Spill som gta og hitman.. Ellers benytter jeg meg av adobeprogrammene. Men dualboot er jo en mulighet etterhvert. Den dellen som skal få linux vil nok være alene med operativsystem. Hardisken er på 40 gb. Hvordan bør jeg partisjonere? Før har jeg bare hatt en C til alt. Men noen anbefaler en til os, en til backup (ghost) og en til lagring. Noen anbealer også en til programvare i tillegg. Det med os på egen er vel for at det lettere skal la seg formatte pc'en med tanke på opprydning/fixing uten å måtte flytte alt av lagret materiale til en annem maskin eller brenne det ut...? Setter pris på svar. Og hvor store bør hver partisjon forresten være? Og hvilke(t) filsystem bør jeg bruke? Når den skal gjøres til tjener, bør jeg bruke nts eller hva det heter siden det er et nettverk-filsystem eller noe sånt? Fint med et som lar meg nå andre windowsmaskiner i nettverket og eller omvendt. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg har fått med meg det med ram. Men CPU'en kreves det mindre av enn det xp krever? Ja. Går helt fint å kjøre full Ubuntu på en 500mhz-boks bare du har nok minne. CPU'en erintel p4 på 2.4 ghz. Er det overkill? Maskinen skal til å begynne med bare brukes til surfing og kontor-apps + evt. webkoding. Vurderer å bruke den til server etterhvert som jeg får in debian og har lekt meg ferdig... 2.4ghz er sikkert greit, både for surfing/kontorarbeid/nettkoding og serverbruk. Jeg spiller en sjeden gang. Spill som gta og hitman.. For å spille Windows-spill under Windows må du bruke emulatoren Wine, og helst videreutviklingen Cedega. Men den koster penger, så anbefaler deg å heller ha dualboot slik at du kan restarte til Windows når du vil spille. Hardisken er på 40 gb. Hvordan bør jeg partisjonere? Før har jeg bare hatt en C til alt. Resize partisjonen slik at det er minst 10gb ledig med Partition Magic, QTParted e.l. Så installerer du Ubuntu - installeren dens vil automatisk lage partisjonene. Det med os på egen er vel for at det lettere skal la seg formatte pc'en med tanke på opprydning/fixing uten å måtte flytte alt av lagret materiale til en annem maskin eller brenne det ut...? Forstår ikke helt hva du mener her..? Setter pris på svar. Og hvor store bør hver partisjon forresten være? Linux-partisjonen (/) bør være minimum 10gb. Og hvilke(t) filsystem bør jeg bruke? Når den skal gjøres til tjener, bør jeg bruke nts eller hva det heter siden det er et nettverk-filsystem eller noe sånt? ReiserFS og ext3 er veldig greie filsystemer til skrivebordsbruk, og XFS eller JFS evnt. ReiserFS for tjenerbruk. Men installeren ordner egentlig alt slikt automatisk. Fint med et som lar meg nå andre windowsmaskiner i nettverket og eller omvendt. I nettverk mellom Windows. og Linux-maskiner spiller det ingen rolle hvilket filsystem du bruker. Du bruker SAMBA til et slikt nettverk, som er filsystemuavhengig. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Det med formeringsgreiene mente jeg at hvis jeg har operativsystem på en annen partisjon enn de vanlige filene, slipper jeg å måtte flytte filene eller ta backup av de hvis jeg risikerer å måtte formatere pga. operativsystembytte, at noe går galt eller slik som skjer med windows, pc'en blir treg og en formatering gjør maskinen rask slik den en gang var. Men syns du jeg burde prøve å bytte cpu hvis det går da? Med tanke på at denne windowsmaskinene med 256*2 ram bråker en del og begynner å føles tregere enn den en gang var...? Så dere synes ikke at jeg skal ha flere partisjoner? enn til operativsystem og en til lagring? Eller holder det med en til operativsystemet og en til lagring? Hvorfor bør den være på 10 gb? Har hørt at noen distroer er oftest på 4-5 gb. Og win xp tar jo rundt 4 GB... Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hvorfor bør den være på 10 gb? Har hørt at noen distroer er oftest på 4-5 gb. Og win xp tar jo rundt 4 GB... Ubuntu tar ca. 2gb plass, men partisjonen blir lett fylt opp hvis du har tenkt å gjøre noe arbeid. Kjører fortiden Ubuntu på en 4gb-partisjon, og må hele tiden slette filer for at partisjonen ikke skal bli fylt opp. Så dere synes ikke at jeg skal ha flere partisjoner? enn til operativsystem og en til lagring? Eller holder det med en til operativsystemet og en til lagring? Jeg har aldri brukt mer enn maksimum to partisjoner - swap og root. Men hvis har tenkt å skifte distro kan det være lurt å ha en egen /home-partisjon ("lagringspartisjon"). Men syns du jeg burde prøve å bytte cpu hvis det går da? Med tanke på at denne windowsmaskinene med 256*2 ram bråker en del og begynner å føles tregere enn den en gang var...? Installer Ubuntu og se. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Okey. Kan du deefinere swap og root-partisjon? Jeg tenkte kun å ha en partisjon som rommer operativsystem flest, en til lagring og evt en til backup eller programmer, emn tror jeg dropper det da jeg ikke ser nødvendigheten. Holder det med 4-7 gb hvis jeg har en egen til operativsystemet og en annen til lagring og programmer? Hvor mye må jeg gjøre regning med prgramvare bruker i gb? Med xp og formatering og partosjonering der, er jeg vant med å boote fra xp-cd'en og gå inn i et slags bios for å velge antall partisjoner og størrelse på dem og legge xp over en annen eller slette den det ligger noe på, hvordan skal jeg gjøre dette med linux? Formattere harddisken slik den er tom for alt annet og klar til linux? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Det meste du trenger av programmer blir instalert med Ubuntu, så en egen partisjon til progrmmer er unødvendig. forslag: / 5gb swap 512mb /home resten, denne tar du vare på hvis du reinstalerer Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Havner programmene på homen da? Hva er root og swap? Forskjellene? På denne maskinen er det vel nesten 8 gb i software på denne. Vil unngå å få for liten plass til programvaren og. Derfør bør jeg helst få plassert den på homen. Hvis jeg ikke går for å plassere pgramvaren på systemdisken. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) -dobbeltpost- Endret 31. mai 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Havner programmene på homen da? Hva er root og swap? Forskjellene? Programmene havner i de rette mappene, som ikke er i Home. Root er den øverste mappen på disken; undermapper av denne er for eksempel home og usr; i home er brukermappene; i usr er programmer og programmers filer. På denne maskinen er det vel nesten 8 gb i software på denne. Vil unngå å få for liten plass til programvaren og. Derfør bør jeg helst få plassert den på homen. Hvis jeg ikke går for å plassere pgramvaren på systemdisken. Programmene kan bare plasseres på root (systemdisken). Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Havner programmene på homen da? Hva er root og swap? Forskjellene? Programmene havner i de rette mappene, som ikke er i Home. Root er den øverste mappen på disken; undermapper av denne er for eksempel home og usr; i home er brukermappene; i usr er programmer og programmers filer. På denne maskinen er det vel nesten 8 gb i software på denne. Vil unngå å få for liten plass til programvaren og. Derfør bør jeg helst få plassert den på homen. Hvis jeg ikke går for å plassere pgramvaren på systemdisken. Programmene kan bare plasseres på root (systemdisken). Okey. Da tror jeg at jeg går for 10-12 gb. Tviler på den fylles opp med like mange programmer og av samme spørrelse som xpmaskinen da noe på den er spill og tungre grafikk eller redigeringsprogrammer.. Men hva er egentlig swap? En slags mellomlagringsgreie eller? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Men hva er egentlig swap? En slags mellomlagringsgreie eller? Ja, samme som pagefilen i Windows, men i Linux er den som oftest på egen partisjon. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Går partisjoneringen og formatingen greit uten program slik som på xp hvor jeg bruker cd'en? Har hørt at partition magic koster penger.. Eller gjorde... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Vet ikke om det var det du mente, men i installasjonen til Ubuntu så partisjonerer den automatisk. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Vet ikke om det var det du mente, men i installasjonen til Ubuntu så partisjonerer den automatisk. Ok. Så det går greit å bare sette linux-cd'en inn i maskin med xp og via booting med cd'en kunne slett xp og innstallere ubutnu på den deretter tomme hardisken, og så tar ubuntu seg selv av partisjoneringen? Kan jeg skrive inn størrelsen på de forskjellige partisjonene selv da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Husker ikke helt hvordan det funker, er lenge siden jeg gjorde det sist. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Vet ikke om det var det du mente, men i installasjonen til Ubuntu så partisjonerer den automatisk. Ok. Så det går greit å bare sette linux-cd'en inn i maskin med xp og via booting med cd'en kunne slett xp og innstallere ubutnu på den deretter tomme hardisken, og så tar ubuntu seg selv av partisjoneringen? Kan jeg skrive inn størrelsen på de forskjellige partisjonene selv da? ja! Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Du får opp valgene automatisk partisjonering, der den sletter alt på harddisken og mekker nye partisjoner selv, eller manuell partisjonering, der du kan sette opp ting selv. Husk bare at du å ha en root partisjon (monteres : / ) og bør virkelig ha en swap partisjon. (aner ikke hva den "beste" størrelsen er for det - noe a la windows sin page file i størrelse?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå