sykkelknut1 Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hei ! Jeg har en VB applikasjon som er koblet mot en Access-database. I den forbindelse kjører jeg mange sql-spørringer. I databasen har jeg flere dato-felt som ligger definert som kort dato - format, dvs. f.eks. 31.05.2005 Jeg forsøker å kjøre sql-query som følger : SELECT * FROM tabell1 WHERE tabell1.dato = #" & inndato & "#" Siden jeg kjører Norwegian som regional settings på min datamaskin får jeg ikke kjørt spørringen. Definerer jeg regional settings til Engelsk fungerer alt som det skal, da blir nemlig dato-felt i Access f.eks. 31/05/2005. Hvordan skal jeg løse dette ?. Ønsker jo ha ha norsk reginal setting på min pc. Gjør jeg om dato-feltene i tabellen om til Tekst-felt fungerer det også utmerket, men da må jeg bytte ut # med ' i spørringen min. Ulempen da er at jeg ikke får brukt sorteringsmulighet osv. på disse dato-feltene slik som man får gjort hvis dem er definert som dato-felt. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Jeg pleier aldri å lagre dato som datetime, men heller som string, da er alt av slikt løst, og så får du heller la programmet ditt vise dataene med riktig formatering. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Access krever at datoformatet som brukes i en spørring er i format "måned/dag/år hh:mm:ss". "hh:mm:ss" kan sløyfes. Denne funksjonen tar en Date verdi som parameter og returnerer datoen som en streng i det formatet Access krever. IncludeTime parameteret forteller funskjonen om klokkeslettet skal returneres eller ikke. Public Function SQLDate(dDate As Variant, Optional IncludeTime As Boolean = True) As Variant If IsDate(dDate) Then If IncludeTime Then SQLDate = Month(dDate) & "/" & Day(dDate) & "/" & Year(dDate) & " " & Hour(dDate) & ":" & Minute(dDate) & ":" & Second(dDate) Else SQLDate = Month(dDate) & "/" & Day(dDate) & "/" & Year(dDate) End If Else SQLDate = Null End If End Function Ved å bruke denne funskjonen blir spørringen din slik: SELECT * FROM tabell1 WHERE tabell1.dato = #" & SQLDate(inndato,false) & "#" Lenke til kommentar
sykkelknut1 Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Har funnet en grei måte å løse dette på som fungerer fint : dagensdato = Date dagensdato = Format(dagensdato, "mm/dd/yyyy") dagensdato = Replace(dagensdato, ".", "/") sql = "Select * From tblStemplinger " & _ "Where tblStemplinger!Ansattnummer = " & Innloggetnummer & _ " And tblStemplinger!Stemplinginn = #" & dagensdato & "#" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå