Gå til innhold

Hva gjør disse til nasjonalister?

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/11/09/182770.html

Sitat: "Nasjonalistene hadde i kveld samlet seg ved Sørumsand stasjon. Ifølge politiet har de nå spredd seg over et større område. Flere av nasjonalistene bærer finlandshetter. De har norske og svenske flagg, synger ariske sanger og flere gjør nazi-hilsen.

Nasjonalistene markerer krystallnatta, natta mellom 9. og 10. november 1938, da jødiske eiendommer ble plyndret og nesten alle synagogene i Tyskland brent."

Sitat slutt

Akkurat hva er så nasjonalistisk med å "feire" en utelandsk hendelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De har norske og svenske flagg, synger ariske sanger

Er det så nasjonalistisk det a? Å synge sanger som handler om rase?

Flagg! Ser du ikke det ordet? Flagg! Sånn derre nasjonalsymbol vet du. Som viser at man setter pris på nasjonen. :hmm:

Lenke til kommentar

For å være litt seriøs, så er dette antakeligvis voldelige nynazister. Nynazistene i både Sverige og Norge begynnte for noen år siden å kalle seg selv nynasjonalister for å gjøre seg selv hakket mer stuereine. Media beit selvfølgelig på. Det er egentlig ikke noe å spøke med, da det at de blir refferert til som nasjonalister ufarligjør virksomheten deres og har gjort at flere hobbyrasister og "innvandringskritikere" har begynnt å forsvare disse voldsmennene.

Lenke til kommentar
For å være litt seriøs, så er dette antakeligvis voldelige nynazister. Nynazistene i både Sverige og Norge begynnte for noen år siden å kalle seg selv nynasjonalister for å gjøre seg selv hakket mer stuereine. Media beit selvfølgelig på. Det er egentlig ikke noe å spøke med, da det at de blir refferert til som nasjonalister ufarligjør virksomheten deres og har gjort at flere hobbyrasister og "innvandringskritikere" har begynnt å forsvare disse voldsmennene.

Personlig forsvarer jeg alles rett til frie meninger og ytringer (men ikke hvor som helst og til enhver til), uansett hvor uenig jeg ellers er.

Og jeg er mer bekymret over at begrepet nasjonalisme er blitt synonymt med noe negativt og hatefullt, i stedet for å være det positive det en gang var.

Og jeg må si at jeg har mer til overs for en ikke-voldelig nasjonalist som vil ha norge fritt for utlendinger, en for en voldelig blitzer som ikke vil la andre få lov til å ytre sine meninger.

Nasjonalister som tyr til vold mod innvandrere har jeg likeledes ingen ting til overs for. Og en blitzer som ytrer sin motstand på en fredelig måte har ogås min respekt.

Jeg fordømmer altså ingen for å ytre sine meninger, men jeg er imot de idiotene som ikke kan møte ytringer med ytringer og meninger med meninger og i stedet tyr til vold og lignende udemokratiske metoder.

Lenke til kommentar
Personlig forsvarer jeg alles rett til frie meninger og ytringer (men ikke hvor som helst og til enhver til), uansett hvor uenig jeg ellers er.

Og jeg er helt enig.

Og jeg er mer bekymret over at begrepet nasjonalisme er blitt synonymt med noe negativt og hatefullt, i stedet for å være det positive det en gang var.

Enig.

Og jeg må si at jeg har mer til overs for en ikke-voldelig nasjonalist som vil ha norge fritt for utlendinger, en for en voldelig blitzer som ikke vil la andre få lov til å ytre sine meninger.

Jeg skjønner hva du mener. Men de fleste blitzere jeg kjenner vil la andre få ytre sin mening. Derimot bruker de mer enn gjerne vold mot voldelige nynazister som er ute på tokt. Dog, enkelte blitzere er kanskje litt kjapp på avtrekkeren.

Jeg fordømmer altså ingen for å ytre sine meninger, men jeg er imot de idiotene som ikke kan møte ytringer med ytringer og meninger med meninger og i stedet tyr til vold og lignende udemokratiske metoder.

Skal man møte skytevåpen, slåsshansker, balltre og slag med meninger? De fleste nynazistiske miljøer er voldelig, kanskje med unntak av Vigrid som venter på den store rasekrigen. De banker opp innvandrere, venstreradikale og kommunister (les: AP og til venstre). De har drept mørkhudete en gang i Norge, og flere ganger i Sverige. Enkelte steder i Sverige er det faktisk forbundet med livsfare å drive antirasistisk arbeid. Jeg tror ikke ord nytter til en hver tid. Av og til må man bruke vold, dessverre.

Lenke til kommentar
De har norske og svenske flagg, synger ariske sanger

Er det så nasjonalistisk det a? Å synge sanger som handler om rase?

Flagg! Ser du ikke det ordet? Flagg! Sånn derre nasjonalsymbol vet du. Som viser at man setter pris på nasjonen. :hmm:

Nynazistene missbruker det norske flagget, de putter det i sammenheng med rasehat, det er ikke nasjonalistisk.

Lenke til kommentar
Av og til må man bruke vold, dessverre.

Og den volden er det definitivt ikke opp til et knippe blitzere eller andre sivile å utøve.

Korrekt.

Og en grunn til (men ikke unnskyldning for, og ikke hele grunnen til) at nazzene benytter vold er at deres demokratiske ytringsfrihet ikke blir respektert.

Når folk ikke for lov å ytre seg, men i stedet blir forfulgt og fordømt for sine meninger, så trekker dem sammen i lukkede beskytte miljø der de uheldige ideene får støtte og ekstremismen får gro. Dette fører til at folk som ellers ville være fornøyd med å få si sin mening, vil la seg påvirke av gruppen til mer ekstreme måter å ytre sin missnøye på: vold.

Ytringsfriheten har en pris, den at vi må akseptere å høre ytringer vi ikke liker. Å undertrykke ytringsfriheten har en større pris, og den ser vi i form av ekstremisme og vold.

Lenke til kommentar

Er det noe å henge seg opp i? Folk kan vel mene hva dem vil...

Jeg vil ihvertfall at mine barn skal få seg kjærester som er lik dem selv. Men det er jo selvsagt helt greit at de kan ha annerledes venner, men ikke få barn med de igjen hvertfall.

Det kan jeg si uten å mene at vi skal drepe alle som ikke er som oss selv.

EDIT: Kall meg gjerne nazist, men jeg er imot alt som skjedde under hitler og han er absolutt ikke en stor person for meg. Jeg har mine egne meninger akkuratt som han selv.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Nynazistene missbruker det norske flagget, de putter det i sammenheng med rasehat, det er ikke nasjonalistisk.

Nasjonalisme kommer i både positive og negative former.

Helt klart, men den orginale nasjonalismen benytter seg ikke av betydningen av rase.

Endret av RaveNEyeS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...