Gå til innhold

Kjøpe ny PDA, med PCMCIA?

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter i mange, mange år siklet på generasjon etter generasjon med fetere og fetere PDA'er har jeg ENDELIG bestemt meg for å anskaffe en. Og derfor lurer jeg på om det kan komme noen innspill fra dere andre her.

* Jeg er ute etter en high-end PDA, pris mellom 5 og 10k.

* Jeg vil at den skal være lett fremfor kraftig.

* Jeg vil ha den koblet til internett ALLTID. Etter følgende prioritet:

1. WLAN

2. UMTS (gjennom et PCMCIA-kort, muligens med en CF-jacket?)

3. GPRS / EDGE

* OS er vel Windows Mobile vil jeg tro? Meninger mottas med takk.

* 3D-aksellerasjon er ikke nødvendig/viktig. Skal ikke spilles med.

* Hovedbruk: MSN Messenger og aksjehandel gjennom Netfonds Primetrader og Nordet Wintrade Mobile.

Hvis noen har erfaring med PCMCIA-kort gjennom en CF-jacket så kunne jeg tenkt meg å høre litt om erfaringer. Er det noen som har prøvd Netcoms 3G-kort f.eks?

Mvh

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vil vente på at det kommer noen Windows Mobile dingser med 3G og/eller EDGE, så er vel det beste alternativet ditt idag en Qtek 2020i med PCMCIA utvidelsesmodul som du fester bakpå (gjør maskinen dobbelt så tykk).

Ser ikke helt for meg at du kommer til å benytte deg av den PCMCIA saken...

Lenke til kommentar

har den edge har du jo kommet langt men 3g kommer vel ikke før win mobile 2005 som er litt frem i tid, og så er det enda lenger fram til mobilene basert på det oset.

må nesten bli en symbian da :/ de har jo 3g, men har du programmer til det? Med wlan har du jo mulighet for grei hastighet de fleste steder bare du lærer deg hotspotene, og så er det jo flere steder du uheldigvis kommer inn på nettverket og kan låne internett kjapt hvis gprs er for treigt.

Slik det er nå er det litt vanskelig å finne en mobil med annet os enn symbian som har dette (f.eks. nokia 6630/6680).

Dette er vel en av de nye planlagte som kanskje kunne vært noe

http://amobil.no/art.php?artikkelid=13377

Imens får vi bare drømme om at de kommer snart =)

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt - det er ganske mye å sette seg inn i gitt.

Så langt har jeg vel faktisk lagt vekk tanken på 3G - EDGE vil jo kunne være en god erstatning for dette. Men, det virker jo også som om det er få enheter som har EDGE også, og her har jeg et spørsmål. F.eks O2s XDA IIi har i sine spesifikasjoner

"GPRS class B Multislot class 10". Betyr dette i praksis EDGE?

Applikasjonene jeg planlegger å kjøre er alle i Java. Jeg ser at noen modeller leveres med Java Virtuelle Maskiner, mens andre tydeligvis ikke har det. Det er mao ikke en selvfølge på high-end håndholdte?

Jeg har også vurdert Smartphones, det kunne fungert bra. Men på Symbian får man vel ikke satt opp MSN Messenger, og det hadde det vært en fordel å ha med seg. (I denne sammenhengen har jeg vel også kommet til at WLAN ikke nødvendigvis vil være så veldig viktig for meg).

Ser ellers at HP kommer med hw6515 - den ser jo spennende ut og kan muligens være noe...

Lenke til kommentar

s60 enheter har mulighet for msn via agile messenger f.eks.

GPRS klasse 10 tilater en maksoverføringshastighet på:

32 - 48 kbps ned / 16 - 24 kbps opp

Edge er betraktlig raskere og har en hastighet på 384kbps

Dette er teoretisk hastighet

Java skal de fleste med windows mobile ha trodde jeg. Min qtek s100 har iallefall det (du kan lese testen jeg har skrevet). Men som du sier så pleier det å stå oppført i listen over spesifikasjoner.

hw6515 ser ut som en god telefon det, men du må velge om du skal prioritere skjermstørrelse eller tastatur eller om du skal ha en slide telefon med tastatur som kan skyves ned slik som qtek 9090. Du må også tenke på hvor stor pda du skal ha (husk at du gjerne har den i ett beskyttende cover)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Da ser det ut til at prioriteringslisten må bli...

1. EDGE

2. Høyoppløst skjerm, helst VGA.

3. Liten, lett og nett :)

4. Andre ting blir ikke så viktig, og et kamera vil være en klamp om foten for meg.

Tastaturet blir ikke så farlig, men det hadde vært fint om det kunne skyves vekk. Forslag som matcher tas imot med en kjempestor takk!

Lenke til kommentar

7710 ser ut til å være et greit valg, bortsett fra tregheten ja.

Selv tror jeg en Qtec 2020i ville vært et bra valg, hvis du ser bort i fra mangel på EDGE og lavere skjermoppløsning. Den er dog mye raskere, og selv liker jeg grensesnittet veldig godt.

Men blir litt vanskelig. Tror ikke det er noen mobiler som tilfredstiller alle dine krav.

Lenke til kommentar

Ser også at Palm har Treo 650 GPRS som visstnok støtter EDGE, så da blir det foreløpig enten den eller Nokia 7710 som har litt hastighet og en skjerm med litt størrelse på. Nokiaen ser stiligere ut, men Palm er sannsynligvis en mye smoothere opplevelse (og den har nok større flerbrukspotensiale).

Ganske utrolig at det ikke finnes en Windows Mobile enhet med EDGE enda.

Så, akkurat nå er jeg blitt veldig i tvil. Det kan jo hende at jeg er litt for tidlig ute, og at det vil løsne litt om 3-4 måneder.

Lenke til kommentar

Ja, ser ihvertfall at mange planlegger å tilby oppgradering til Win Mobile 5 på sensommeren (var enten Dell eller HP jeg så det hos). Men vil man kunne få oppgradert fra GPRS til EDGE/3G kun gjennom OS og/eller software? Det er ikke noen andre frekvenser eller slikt da? Eller kanskje du tenker på nye enheter?

Lenke til kommentar

Har nå egentlig bestemt meg for å gå med HPs nye 6510/15. I et øyeblikks villfarelse trodde jeg ikke den hadde EDGE, men idet jeg oppdaget det så ble saken klar.

Litt dumt at oppløsningen bare er 240x240, kvaliteten på skjermen er nok god men det kan hende pixlene blir litt store. Regner med at disse ikke er så langt unna nå, noen som vet forventet leveringstid? Ser at HPs partnere tilbyr den, mens den ikke finnes i Prisguiden eller hos f.eks Komplett eller Databutikken.com.

Bonus med GPS da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...