Gå til innhold

Overklokkbar GamingRig/htpc

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har prøvd å sette opp et forslag selv som jeg *tror* duger.

Ryggmargen:

Athlon 64 3700+ 2.2Ghz 1MB cache "San Diego" kr 2 895,00

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort kr 1 350,00

OCZ 1024MB Dual Channel Gold E.L. Rev. 3 PC-3700 kr 1 750,00

Kommentar: Jeg tror dette gir veldig bra ytelse ut av boksen, og at det i tillegg åpner for hvertfall noe overklokking. Planlegger å bruke boxed kjøler, og har selv ingen erfaring med hvor mye man kan klokke den opp med standard kjøler. Mulig at BigWater settet kan være en løsning han går for i ettertid. Litt usikker på hvordan det duger i forhold til plassering av radiator i Lian Li PC6099B.

"Kassen":

Lian Li kortleser, Aluminium, Sort 6 i 1 kr 299,00

Lian Li Miditower, Aluminium, USB, Sort u/power PC6099B kr 1 745,00

MIST 500 powersupply kr 895,-

Kommentar: Broderen ville ha noe designmessig fint, pluss at han har div gadgets med minnekort, slik at en kortleser er greit å ha. PSUet er erfaringsmessig høy kvalitet på samt lavt støynivå.

"Bilde":

Hightech Excalibur Radeon X800XL 256MB PCI Express ICEQ kr 2 895,00

ViewSonic VX924 19" LCD Sølv/Sort 1280x1024, 4ms kr 3 995,00

Hauppauge WinTV PVR500 bulk 2 tuner kr 1 250,00

Kommentar: Regner med at X800XL er noe av det som ligger i området "mest for pengene uten å sløse". ICEQ bråker vel forhåpentligvis hakket under de andre?

Skjermen vet jeg ikke mye om. Hauppauge TV-kort skal brukes sammen med mediaportal PVR-opplegg.

Optiske drev:

NEC DVD-brenner ND-3540 bulk, intern DL sort, bulk kr 495,00

Plextor DVD-spiller IDE 16x/50x Sort PX-130A/T3BPB bulk kr 299,00

Kommentar: Overdriver ikke her. Har god erfaring med de billige NEC brennerene. Velger sort for at det skal se greit ut i Lian Li kabinettet.

Lagringsplass:

Samsung P120S 200GB S-ATA II - 8MB cache, 7200RPM, NCQ kr 895,00

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM kr 1 495,00

Kommentar: Raptoren fordi broderen er en spillfreak som ønsker at spillene/OS skal laste så kjapt som mulig. Samsung disken fordi han vil ha plass å lagre mht PVR opptak. Regner med disken er kompatibel med DFI kortet?

Totalt: kr 20 258,00

(så slipper han moms siden han bor på Svalbard, og da kommer det vel ned mot 15-16.000)

Har noen noe fornuftig å komme med nå da?

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Uten å selv være helt 100% oppdatert på HW fronten, men så ut som et godt oppsett det der. Men hvis det skal være minst mulig mekking på maskinen, bør det ikke settes inn litt mer harddisk plass? Hvis han skal drive timeslip og lagring av musikk og video kan det kanskje bli litt knapt med 200GB.

Lenke til kommentar
Siden det er "ut av boksen-ytelse" som prioriteres, og ikke overklokking, er kanskje denne minnet som er tingen å gå for. Ellers ser det fint ut...

Det er ut "ut-av-boksen" ytelse som er førstepri, men gjerne med mulighet for å klokke litt også. Vet du hvordan "pc 3200 EL Platinum rev2" klokker?

DFI kortet leverer jo også ganske heftig VDIMM også, så jeg burde kanskje velge et par minnebrikker som takler dette også.

Jeg er også noe usikker på hvor mye de lave timingsene har å si for ytelsen.

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
... kan det kanskje bli litt knapt med 200GB.

Joda, du har forsåvidt rett. Men han har nok plass ellers i nettverket sitt, så jeg tror han har kontroll på det foreløpig.

Ellers så er jo 200Gigg til en liten utgift generelt i forhold til resten av maskinen, så jeg blir å spørre om han vil ha det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Maskinen er altså ferdig bestilt, bygget og tweakes just nuh.

Ble:

- 3800+ Venice

- DFI UT NF4 Ultra-D

- OCZ 2x512mb pc3200 (BH-5)

- Hauppauge WinTV PVR500

- Lian Li Miditower

- NEC 19" 1970GX "gaming"

- NEC ND-3540 sort

- Plextor PX-130A sort

- 2xSamsung P120S 200GB

- 1xWesternDigital 74GB raptor

- Sapphire radeon X800XL UEdt

- MIST 500

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...