Gå til innhold

Hvordan har du lært det du kan om Linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg slettet Windows og instalerte Linux, uten å kunne noe om det. Og så hver gang jeg måtte fikse noe søkte jeg på google og lærte meg det, brutalt og effektivt. I tillegg skummet jeg gjennom boken "Praktisk linux", som er ganske ok, for å få et overblikk over hvordan systemet var lagt opp. Tror beste tipset er å lære seg tingene som de dukker opp, OG ikke boote windows, bare fordi du ikke får det til i Linux i løpet av 5 minutter.

Lenke til kommentar
Jeg installerte det, møtte noen problemer, søkte på forum, spurte andre jeg kjenner som har GNU/Linux installert og kan det godt.

Samme her. Started med Mandrake, prøvde å installere programmer, fikk dependency konflikter, og ble dermed tvunget til å gå inn i konsollet og "ordne opp". Lærte meg å bruke URPMI, så kjøpte jeg meg noe hardware som ikke virket og ble måtte dermed rekompilere kjernen (ikke at det gikk så bra... :p ). Etter det begynte jeg å se etter andre distribusjoner, prøvde rundt ti-tolv av dem før jeg fem-seks måneder etter endte opp på Ubuntu. :)

 

Har egentlig aldri brukt bøker til å lære meg om Linux - eneste bøkene jeg har er SUSEs brukerguider og den Linux-reference boken, men de har jeg kjøpt nå i det siste.

Lenke til kommentar

Det første jeg gjorde, for en del år siden var å installere Mandrake. Dette systemet fungerte strålende for min del, og jeg hadde aldri noen problemer som måtte ordnes ved å lese en god del. Etter hvert gikk jeg over til Fedora pga anbefaling av noen kamerater. Her var det med en gang en del jeg måtte lære, og ikke minst installere og konfigruere. Ville ikke si at jeg liker for eksempel at for hver bidig kjerne-oppgradering så må jeg gjøre en del for å få nvidia-driveren på beina, og NTFS-støtte må kompileres hver gang. Irriterende da dette ikke trenges for f.eks. SuSE. Jeg har lært litt av en kamerat når det gjelder småkommandoer i shell. Ellers har jeg vel ikke lært stort mer?

Dette gjør også at jeg er helt grønn i Linux, hvis systemet skulle kræsje godt og grundig. Jeg kan lettere få et Microsoftsystem på beina igjen, feilsøke osv. fordi jeg har arbeidet en del med det.

Endret av TMH
Lenke til kommentar

Da jeg begynnte med Unix/Linux hadde jeg ikke internett eller lignende, så jeg måtte gjør ting "the hard way". Startet med NetBSD på Amiga, alt jeg hadde var en "manual" på et par sider :)

 

Anbefaler at du finner deg noe gode guider på nettet, trenger du hjelp så er det nok mange her på forumet som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Begynte vel med GNU/Linux for 1,5 - 2 år sidan. Sidan då har eg berre brukt det, lest dokumentasjon, vore mykje på diverse forum osv. Det er slik som med alle ting, driv du på med det, lærer du heile tida. Til slutt kan du det meste. I *nix er det uansett alltid noko nytt å lære og bryne seg på.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Begynte for en del år siden med Slackware Linux. Installasjonen var ganske grei, greiere enn den til Redhat Linux. Så ble det et opphold mens jeg var i militæret. Begynte så å studere på NTNU, og jeg tok frem Linux igjen. Etter å ha feilet med flere distroer (Fedora, SuSE osv) falt jeg tilbake til Slackware, og har holdt meg til Slackware Linux når det er snakk om GNU/Linux. Begynte også med FreeBSD, da jeg trengte et bunnsolid OS til min firewall-maskin, og jeg tester nå ut FreeBSD til hovedmaskinen, da jeg vurderer å migrere fra GNU/Linux til FreeBSD. Skal også teste ut Solaris etter hvert, når Solaris 10 blir fullverdig.

 

Edit: hvordan jeg lærer? Jo, ved å lese dokumentasjon på nettet, besøke diverse fora, snakke med folk som kan ting, og selvfølgelig ved å bruke det aktuelle OS. Det er etter min mening den rette måten å lære seg nye ting på.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

brukt windows hele livet. så da jeg startet på høyskole hadde vi et kurs om linux, har derfor en lærebok, men det er mest bash i den. prøvde fedora litt (hadde testet RH5 også, for 100 år siden, og gitt opp). men kom aldri ordentlig i gang før jeg kjøpte ny pc, og la Ubuntu som hovedsystem. jobbet også litt en plass hvor det var Debian servere det gikk i.

 

nå venter jeg bare på å komme hjem fra New Zealand og skifte ut Ubuntu til fordel for Arch. Mindre bloat, mer utfordring!

Lenke til kommentar

Jeg fikk aldri helt dreisen på Linux. Prøvde å installere RedHat 4.2 og diverse andre distroer i dualboot uten at jeg syntes at det var noe særlig spennende. Jeg har aldri fått noe utbytte av en maskin med dualboot. Har du muligheten, så dedikér en maskin til OS-et. Men det er kun min mening.

 

Så oppdaget jeg FreeBSD 4.0 og installerte den på maskina til mora mi. Det gikk opp et lys for meg og jeg syntes at det var både enklere å installere og konfigurere. Det er ingen tvil om at den utmerkede dokumentasjonen skal ha mye av æren. FreeBSD har også noen utrolig bra man-sider.

 

Etter hvert kvittet mora mi seg med sin gamle Aptiva. Da fikk jeg plutselig muligheten til å sette opp en gateway med 56K modem og seriell konsoll. Leste da noen howto-er på nett i tillegg til at jeg kjøpte meg boken "The Complete FreeBSD".

 

Etter hvert oppdaget jeg at mye av kunnskapen jeg fikk i FreeBSD kunne videreføres til Linux, selv om det også er mange forskjeller. Det gjør det for meg langt lettere å bruke Linux nå enn før. Akkurat nå har jeg Debian på laptop-en. Men ingen tvil om hvilket OS jeg foretrekker :love: Er fortsatt n00b, men har begynt å få til ting.

 

Min konklusjon må bli at man må bruke tid for å bli kjent med *nix. Det tar tid å bli godt kjent med OS-et, og det blir ikke gøy før man ser hvordan ting henger sammen. Men når det skjer er det ingen vei tilbake :)

 

Og siden noen nevnte "Linux Format". Utrolig bra blad. I motsetning til et norsk linux-blad som jeg ikke skal nevne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Hvordan jeg lærte det jeg kan om Linux ?

 

Hmm.. Begynte og leke meg med det! bruke google og all den deilige dokumentasjonen som ligger der ute :) Ellers hadde jeg ett par venner som hjalp meg litt.

Lenke til kommentar

brain implants

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:p

En dag sluttet windows å virke totalt, det gikk ikke engang an å reinstallere det. Men linux funket fint. Så det var enten lær det, eller glem pc'en for en stund.

 

Tror det er det beste windows noen gang har gjort for meg :D

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...