nomore Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 eg undrer litt over dette, og samtidig tar eg meg tid til en lite pause på hw.no. eg jobber som konsulent, og reiser ofte ut til folk for enten å reparere eller montere pc/adsl. innimellom er det travelt, og da sier eg enkelte dager at eg ikker har tid den dagen, du må vente til i morgen eller senere i uken. de fleste blir sure. de forstår ikke at dagen består av 7,5 arbeidstimer, og at resten er ens privatliv. eg får ofte spørsmål om hvorfor eg ikke bare kan stikke innom på vei til/fra jobb. egentlig så gjør eg det fordi eg ikke gidder, det er min fritid, og som regel er eg allerede 1 time for sent hjem fra jobb. eg har ganske enkelt ikke tid. dårlig service får eg som regel høre da. men eg stresser ikke. eg har god tid eg. bortsett fra nå, for på fredag reiser eg på ferie, og da må mye være ferdig. eg har sagt eg ikke trenger 14 dager ferie, men kona sier eg jobber så mye at nå var det på tide eg tok meg litt fri, for å slappe av. ironisk, for eg har ikke stresset så mye som eg gjør nå, på lenge. og det er fordi eg skal på ferie. og når eg kommer tilbake, uthvilt, ligger det helt sikkert mye arbeid som har hopet seg opp, det var det ihvertfall i fjor. eg vil heller ta ei langhelg innimellom når det passer. da passer det som best. eg har en del bedriftskunder også. og de er ofte delt. noen forstår konseptet med klokka, at den bare har 7,5 arbeidstimer, mens resten mener at arbeidsdagen begynner kl 7, og slutter hvertfall ikke før 7 igjen. de første er veldig greie, de har eg stor respekt for, og de hjelper eg oftest mest. når eg sier eg ikke har tid, så har eg virkelig ikke tid. men er det viktig skal eg heller "lage" et par timer. men som sagt, eg stresser ikke. eg vet allerede hva stress gjør med jobben. eg har både vært utslitt og syk, eg har følt smerter i brystkassen, og eg har innimellom problemer med å konsentrere meg pga alle stresser rundt meg. men har vi egentlig så dårlig tid? eg føler ofte at jo mer tid eg tar meg til hver enkelt ting, jo mindre tid tar tingen. med andre ord får eg mer tid. faktisk, jo mer man stresser, jo legre tid tar ting. og har man dårlig tid stresser man. eg ville bare komme med litt om min hverdag, litt utløp for min frustrasjon. og ikke minst, et lite hint til oss alle som jobber, spesiellt innen it, at vi må ta oss bedre tid og stresse mindre. vi er unge, og vi har god tid. verden trenger oss, men ikke så mye. roer ikke eg ned snart, får eg nok min egen gravsten, helt alene. tror dette er likt for mange av oss. og til han som har ringt hver time i dag, om du leser dette; nei og nei, eg rekker det ikke i dag, kanskje i morgen. ferdig med det. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Problemet er ikke deg, at du ikke har tid. Problemet er arbeidsgiver som ikke ansetter flere fordi han skal spare penger. Alt handler om penger, derfor har alle dårlig tid. Tid er visstnok penger. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 det har du faktisk helt rett i. eg tok opp dette på forrige møte, da eg ikke er den eneste som jobber mye og lenge. vi kom da frem til at vi skal ansette hvertfall en til. problemet er jo å finne den rette er faktisk litt bekymret for at det ikke hjelper, da det faktisk er nok arbeid til at den nye også har det slik vi har det i dag men det er godt vi har jobb. eg skal vertfall ikke være den som ligger 2 fot under pga jobben. eg liker jobben min, men ikke så godt Lenke til kommentar
Feh Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Kjenner meg godt igjen i den situasjonen der nomore. Har ikke så mye yrkeserfaring, men hadde en sommerjobb ifjor også jobber jeg for han innimellom i ymse ferier. Jeg jobbet for min far som er elektriker (eier i privat firma). Jeg jobbet for det meste for meg selv/aleine så jeg slapp ofte stress fra andre medarbeidere, men ikke alltid. Jeg begynnte på jobb klokka 6 hver dag, og sluttet 14.00. Det var kundene også klare over, men likevel fikk jeg flere telefoner hver eneste dag, av kunder som ville at jeg skulle ta en tur innom på vei hjem. Da skulle jeg få "litt ekstra" hvis jeg i tillegg ikke skrev timer for det. Det virker som at mange kunder tror at de er de eneste kundene du har. Og at du når som helst kan komme til dem, fordi når du ikke er hos dem, så gjør du ikke noe. Annet eksempel er i skolesituasjonen min det siste året. Jeg drev med en idrett, og var blandt norges 30-40 beste innenfor grenen (gidder ikke nevne hvilken), og samtidig skulle jeg gå i 3de klasse allmenn på videregående. Lærerne presset på med lekser, og jeg forklarte at jeg ikke hadde tid til alt, ettersom jeg bare var hjemme 2-3 dager i uka fra nyttår til påske. Treneren min hadde heller ingen forståelse for at jeg ikke kunne trene like mye som de andre, fordi jeg hadde skole i tillegg. Få lærere trodde faktisk på at jeg var så seriøs i idretten min som jeg var, og treneren min trodde ikke skolen var viktig, fordi jeg skulle bli god i idretten, og drite i skolen. Det resulterte i at jeg slutta i idretten min, og står med et vitnemål som ikke akkurat renner over av 5ere og 6ere, tvert imot. Det fordi skolen trodde jeg hadde all verdens tid til skolearbeid, og det vare bare å øse på med prøver og lesker og innleveringer etc. Og trenerene mine trodde at jeg hadde all verdens tid til å trene, og kunne trene i timesvis. Uansett hvor mye jeg prøve å få dem til å forstå. Det gikk ikke. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Dette er interesant lesning. Nøkkelordet er vel tilgjenglighet. Alt og alle skal være tilgjengelig til en hver tid. Jobb og skole, sjefer og lærere forventer 110 % innstats til enhver tid. Du skal være tilgjengelig. Jeg har forsøkt å kombinere jobb og Høyskole-utdanning over lengre tid. Skole fra 08.00 til 15.00, og jobb til 21.00. Når butikken plutselig skulle ha oppe til 23.00 for å bli mer tilgjenglige, måtte jeg simplet hen si neitakk til jobb. Jeg har 40 minuttes resievei fra skole / jobb og hjem, og da er døgnet mitt oppbrukt. Jeg har opplevd å ha faste ukes-vakter over lengre tid, men dersom sjefen ringer en dag og vil ha meg innom litt ekstra, og jeg *må* takke nei, blir neste ukes jobbing nesten alltid halvert. Når jeg har tre fag på skolen per semester, og hver lærer sier at "her må det jobbes 25-30 timer i uka med lekser", så står det veldig lite tid igjen etter skole, lekser og jobb til personlig tid, venner, kjærste og familie, hobby og ikke minst søvn. En ting er søvn-søvn, en annen ting er "legger jeg meg nå får jeg 5 timer søvn før jeg må opp og leke superhelt for alle". Min løsning på mitt eget problem : Kutt ut jobb, ta opp studielån og sitt hjemme med skolebøker og jobbe i mitt eget tempo. Jeg er velsignet med en skole som legger opp til at 95 % av studiet ikke er avhengig av personlig oppmøte, unntatt tester og eksamen. Endret 1. juni 2005 av Ulkesh Lenke til kommentar
Feh Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Min løsning på mitt eget problem : Kutt ut jobb, ta opp studielån og sitt hjemme med skolebøker og jobbe i mitt eget tempo. Jeg er velsignet med en skole som legger opp til at 95 % av studiet ikke er avhengig av personlig oppmøte, unntatt tester og eksamen. Har tenkt til å ta studielån når jeg begynner på data-ingeniør til neste år. Men hvis jeg hadde gått på en skole, med 95% hjemmejobbing, hadde det gått rett til helvete for å si det mildt Har for dårlig selvdisiplin til at jeg kunne ha jobbet 25-30 timer i uka, på tre fag, aleine Kommer uansett til å tjene såpass de første årene jeg jobber at det lånet blir fort nedbetalt, pluss at jeg tviler på at det blir store lånet, ettersom jeg bor hjemme med foreldre et helt år til og skal bare jobbe. Digg med VK2, har 2 uker fri før sommerferien For i ferien har jeg ikke fri... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 kjenner meg godt igjen, særlig rundt ferie-tider og når jeg er syk, ting "stopper" når jeg er borte, ingen fremgang... spessielt uken før ferien må jeg nesten jobbe livet av meg, men det er ikke slik alltid, ofte har jeg timer "fri" uten noe fornuftig å gjøre. grunnen til at mange bedrifter vil ha ekstra god service, gjerne på fritiden er fordi mange blir mast VELDIG mye på når f.eks internetten går ned, dette er stressende for sysadmin, og går ut over service-personelle som skal fikse det, har hatt det slik selv, men har aldri sagt at det er dårlig service selv om de kommer, og prøve alltid å være hyggelig heldigvis har jeg satset på å ikke være tilgjengelig hele tiden, er bare en type på jobb som kan få tak i meg 24/7, og det er en annen som er sysadmin, som ringer hvis han trenger info, passord eller lignende, altså ingen jobber Feh: skolen din skal ikke ta hensyn til at du driver seriøst med en idrett, skulle du slippe prøver og innleveringer pga din idrett da, og samtidig få bra karakterer? det samme gjelder treneren din, hans jobb er å få deg til å bli best mulig, dette krever trening. du kan ikke få med deg alt du vil, skolen må prioriteres først, da det er skolegangen din du kommer til å få brukt for senere en gang, selv om du blir proff innen din sport, så varer ikke dette evig... Lenke til kommentar
Feh Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Feh: skolen din skal ikke ta hensyn til at du driver seriøst med en idrett, skulle du slippe prøver og innleveringer pga din idrett da, og samtidig få bra karakterer? det samme gjelder treneren din, hans jobb er å få deg til å bli best mulig, dette krever trening. du kan ikke få med deg alt du vil, skolen må prioriteres først, da det er skolegangen din du kommer til å få brukt for senere en gang, selv om du blir proff innen din sport, så varer ikke dette evig... Vel, jeg synes at skolen kunne vært saklige ovenfor meg iforhold til mengden lekser jeg skulle få. Selv om de ikke er pliktige, synes jeg det hadde vært rimelig at jeg fikk "slippe" en del lekser, som heller måtte tas igjen senere, istedenfor å få anmerkninger for hver gang jeg var ett eller annet sted i trøndelag, lillehammer eller i Voss og ikke kunne ha prøver. Jeg fikk godkjent permisjon (fraver som ikke føres på vitnemål) for reisedagene mine, men det hadde jo ikke alle lærerne mine blitt informert om, og dermed fikk jeg en del anmerkninger for ting jeg ikke hadde sjans til å komme til. Samme gjelder trenerene mine, som legger opp til at jeg skal kjøre 1 time hver vei for å trene, 2 ganger i uka, i tillegg til egentrening, og alle resiedagene til og fra konkurranser. Det går an å gi LITT slækk ettersom jeg var en av de med best fysisk form på laget. Dessuten hadde foreldrene mine betalt 25.000 kroner i treneravgift og kjøpt utstyr for 12.000 før sesongen. Hadde egentlig ikke noe annet valg enn å holde ut til sesongen var ferdig. Jeg hadde til og med en samtale med rektor, og en del brevskrivning til skolens administrasjon om situasjonen min i andre klasse, og de var veldig åpne og villige til å tilrettelegge skolegangen min annerledes enn den var for andre i klassen, men det så jeg aldri noe til. Det eneste var en reduksjon på en 15-20 dager i fraværet, men hva hjelper det, når man har 22 anmerkninger? Og har ikke blitt informert om mer enn 5-6 av de... Lenke til kommentar
rozon Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 eg jobber som konsulent, og reiser ofte ut til folk for entenå reparere eller montere pc/adsl. innimellom er det travelt, og da sier eg enkelte dager at eg ikker har tid den dagen, du må vente til i morgen eller senere i uken. de fleste blir sure. de forstår ikke at dagen består av 7,5 arbeidstimer, og at resten er ens privatliv. eg får ofte spørsmål om hvorfor eg ikke bare kan stikke innom på vei til/fra jobb. egentlig så gjør eg det fordi eg ikke gidder, det er min fritid, og som regel er eg allerede 1 time for sent hjem fra jobb. eg har ganske enkelt ikke tid. dårlig service får eg som regel høre da. Du er heldig du... Den dagen jeg kan følge arbeidstiden min setter jeg kryss i taket. Har til nå over 300 betalte overtidstimer i år... I tillegg kommer alle gangene du kjører til jobben i 10 tida om kvelden og glemmer å notere det... Hvis jeg ikke har tid til å jobbe, så finner sikkert firmaet en som er... Thats life... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 rozon: Du får ikke sparken fordi du ikke vil jobbe mer enn hva som er fastsatt i arbeidskontrakten.. Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hehe, denne diskusjonen fikk meg til å tenke på sist sommer hvor jeg som regel hadde flere overtidstimer enn vanlige timer. Så ikke mye sol den sommeren, men godt betalt, det var det. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 rozon: Du får ikke sparken fordi du ikke vil jobbe mer enn hva som er fastsatt i arbeidskontrakten.. Hmm... Om man vil få sparken er vel heller tvilsomt for en gang eller to. Men du oppfølger ikke din plikt som arbeidstaker. Loven er definert til 40 timer pr. uke. Alt arbeid mellom kontrakt og 40 timer regnes som merarbeid. Utover 40 timer regnes som overtid. (bare en definisjon først) Så kommer det morsome. Arbeidsgiver kan pålegge deg å jobbe inntil 14 timer pr dag. I tilfeller der det er tariffavtale kan tillitsvalgte i samarbeid med bedriften utvide dette til 16 timer pr døgn... Arbeidstilsynets tolkning... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 rozon: Du får ikke sparken fordi du ikke vil jobbe mer enn hva som er fastsatt i arbeidskontrakten.. Blie en oppfattet som vrang eller påståelig, uansett hvor rett en måtte ha, blir lønnspåleggene heller slanke i årene fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå