Gå til innhold

[løst] Windows XP henger ved/like etter pålogging

Anbefalte innlegg

Jeg sliter nå altså med det at Windows henger når jeg skal logge på. Enten henger det på den lille "Henter personlige instillinger"-boksen rett etter jeg har skrevet inn brukernavn og passord, eller når litt av skrivebordet er lastet. Jeg får altså ikke gjort en dritt i Windows, noe som er passe kjipt i disse eksamenstider (har alle skole-greier på nevnte pc).

Når jeg startet opp pcen for første gang i dag fikk jeg beskjed om at pcen ikke hadde blitt avsluttet korrekt, og jeg fikk valget mellom sikkerhetsmodus, vanlig oppstart, sist fungerende konfigurasjon. Jeg valgte først vanlig oppstart, men da kom det en sånn blåskjerm der bootloaderen til XP burde ha vært, men den forsvant med en gang så jeg ikke fikk lest hva som stod der. Jeg startet på nytt og fikk de samme valgene. Valgte da sist fungerende konfigurasjon og alt så ut til å fungere helt til jeg skulle logge på. Da kom problemet som nevnt over. Har prøvd å starte på nytt utallige ganger.

Prøvde også gjennopprettingsmodus på Windows XP-cden, men det var egentlig bare en kommandolinje der jeg bare hadde tilgang til Windows-mappen, og der aner ikke jeg hva jeg skal gjøre.

Har prøvd å trykke på de klassiske F-tastene under oppstart for å få valget om å starte i sikkerhetsmodus, men får ikke det valget.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Formatering blir aller siste utvei da jeg som sagt har alt jeg har gjort hele skoleåret, masse bilder og diverse andre dokumenter jeg bare ikke kan miste, Haster.

Endret av PT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boot up en Linux LiveCD, ta ut filene fra Windows-partisjonen din og brenn dem på en CD, restart og reinstaller Windows. :)

God idé, men når jeg prøver å mounte Windowspartisjonen får jeg følgende feilmelding:

root@pt:/home/pt # sudo mount /dev/hda1 /media/windows -t ntfs -o unmask=0222
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda1,
      missing codepage or other error
      In some cases useful info is found in syslog - try
      dmesg | tail  or so

Kommadoen dmesg | tail gir følgende:

root@pt:/home/pt # dmesg | tail
*noe andre greier jeg antar ikke er relevant*
NTFS-fs error (device hda1): parse_options(): Unrecognized mount option unmask.

EDIT:

f8 funker ikke?

Nei, men jeg tror jeg prøver en gang til, bare sånn for sikkerhets skyld.

Endret av PT
Lenke til kommentar

Start opp fra windows xp cden. Velg å innstalere windows, ikke reparer vha recovery console. Da vil den søke etter gamle innstalasjoner av windows, og du vil så få eit valg om å reparere gjeldene innstalasjon.. Denne reparasjonen bytter ut systemfiler etc uten å slette dine filer og programmer.

Anbefaler likevel at du tar ein backup før du kjører igang reperasjonen.

Du kan også evt prøve følgene i recovery console:

- chkdsk

- fixboot

- fixmbr

Lenke til kommentar

Takker alle sammen :)

Fikk meg inn i sikkerhetsmodus via F8 (GRUB, oppstartslasteren til Ubuntulinux, gjorde at jeg måtte være utrolig rask å trykke for å få det til) og brukte systemgjenoppretting. Det ser nå ut til at det funker bra.

Fikk med meg litt mer av hva som sto på blåskjermen:

Et problem har intruffet. Windows avsluttes nå for å forhindre skade på maskinen.

*noe andre greier*

*noe om å sjekke pcen for virus*

Men det ser altså ut til å fungere nå.

Troor jeg bør kjøpe noen DVDer så jeg kan ta backup uansett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...