spøkelset Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 som tittelen på emnet sier, så bråker pc'en min ekstremt mye samtidig som den fungerer som en støvsuger. I pc'en har jeg en justerbar cpu kjøler av typen titan, psu av typen aopen og en maxtor 160 gig hd. skjermkortet er et geforce 6600 gt. I tilleg har jeg en kabinettvifte som er plassert bak i kabinettet til å suge luft inn i kabinettet. problemet mitt er at ingen ting funker. pc'en bråker som som et fly samtidig som at støv samler i kabinettet hele tiden. Temperaturene er heller ikke noe å skryte av. cpu'en ligger stabilt på 50 grader når jeg har stilt cpu-viften på halv styrke, og harddisken ligger på 60 grader. Jeg har prøvd å lytte meg frem til "synderen" i pc'en, men synns det er vanskelig å høre hva som bråker mest, men jeg tror at skjermkortet har en del av æren da støyen fra dette gir en slags gjenklang i kabinettet. Er det noen enkle inngrep jeg kan gjøre for å dempe både støy, uønsket støvsugingseffekt, og høye temperaturer? Har dere noen tips så kom med dem! Lenke til kommentar
LupeN- Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 du kan jo teste. ta av en og en vifte. blir det stille er det synderen. du kan prøve å renske overflaten til cpu og legge på ny kjølepasta. Så kan du montere støv filter eller mamma's strømpebukse ;P for å minske støv. du kan også prøve å renske viftene for støv... Lup Lenke til kommentar
Vaffel89 Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) og harddisken ligger på 60 grader. Jeg har prøvd å lytte meg frem Er det noen enkle inngrep jeg kan gjøre for å dempe både støy, uønsket støvsugingseffekt, og høye temperaturer? Har dere noen tips så kom med dem! Seriøst? 60 grader? Det er jo sinnsykt!! Åssen kabinett har du? Som LupeN- skriver kan du jo renske viftene å kjøleribbene for støv, å ta mammas strømpebukse foran viften(e) som trekker luft inn i kabinettet. Har hørt at de 6600gt kortene bråker en del. Kommer litt an på produsent da. Men det er jo ikke så dyrt med vannkjøling da Edit: Leif på besøk.... Endret 1. juni 2005 av Kris_the_Ripper Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) kansje en god ide er å sette vifta bake til å blåse ut!.. varmluft stiger derfor skal vifter baki kabinettet blåse ut. sett inn en vifte framme som blåser inn luft, snu den baki til å blåse ut luft, kjøp filter å sett på viftene, og kjøp viftestyring, kjøp ny kjøler\vifte til skjermkortet.. det vil hjelpe litt på alt det du sa.. og 60 grader er veldig mye.. edit: leif was here too Endret 1. juni 2005 av complexity Lenke til kommentar
Tuffeluffe Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Hei! prøv å bytt kjøler på skjermkortet med denne : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306460&cks=PRL Hjalp veldig mye på både kjøling og støy hos meg!! Endret 1. juni 2005 av Tuffeluffe Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Hei! prøv å bytt kjøler på skjermkortet med denne : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306460&cks=PRL Hjalp veldig mye på både kjøling og støy hos meg!! kanskje. men er litt skeptisk til å bytte ut viften på en så sårbar del av maskinen. Er redd for å gjøre noe feil og i værste fall ødelegge noe Er det vanskelig å foreta et slikt bytte? krever det at du må ta kortet ut av maskinen først`? Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hei! prøv å bytt kjøler på skjermkortet med denne : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306460&cks=PRL Hjalp veldig mye på både kjøling og støy hos meg!! kanskje. men er litt skeptisk til å bytte ut viften på en så sårbar del av maskinen. Er redd for å gjøre noe feil og i værste fall ødelegge noe Er det vanskelig å foreta et slikt bytte? krever det at du må ta kortet ut av maskinen først`? hehe.. hadde vert litt slitsomt å montert uten å ta av kortet først ja så ut må det nok, og er ikke noe problem å skifte en GPU kjøler.. bare ta d litt kuli, så går det nok bra.. Lenke til kommentar
Tuffeluffe Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hei! Det var ikke noe vanskleig jobb å skifte kjøler!! Første gangen for meg, og det gikk strålende... så det er ikke noe å være redd for Man er nødt til å ta ut kortet av pcen, så skrur man ut noen skruer, og vips så var er den gamle kjøleren av så hvis du bare ser litt i bruksanvisningen, og bruker litt folkevett er det ikke noe problem Lykke til uansett Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Tror jeg skal forsøke meg på å skifte ut kjøler på både skjermkort cpu Håper dette vil bidrå til at tempen går ned og at pc'en roer seg ned et par hakk. Er det forresten noen som kan foreslå en god cpu og kjøler og en god skjermkortkjøler? prisen bør ikke overskride 600 kr. Lenke til kommentar
baretull Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Ser i signaturen din at du har samme skjermkort som meg: Sparkle 6600GT. PC'en min støyer mye, så jeg forsøkte å stoppe en og en vifte ved å sette fingeren på midten av vifta i max 1 sekund. Skjermkortvifta var den største plageånden i min maskin. Andre plass går til chip-vifta som går på 7200rpm, og til slutt, med moderat støy, boxed vifta til min 3000+. Jeg har også planer om å bytte alle disse til Zalman kjølere (VF700-Cu til skjermkortet, 7000B-Cu eller noe til CPU og ZM NB47J passiv til chipset) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå