Gå til innhold

30 meter VGA kabel. Etterslep?

Anbefalte innlegg

Har en PC som jeg hadde tenkt å sette i et annet rom, men det går fort vekk 25-30 meter. Det jeg da lurer på er om det vil bli veldig etterslep med den lange kabelen i spill og sånt? Det er VGA kabel jeg skal ha.

Er kvaliteten på kabelen viktig?

På forhånd takk.

Håper det er riktig sted å poste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke det jeg kan så mye om lcd, men vi hadde en på 2-3 meter, dog til crt, og da ble bildet mye dårligere, selv om det er lcd, tror jeg nok det blir en god del dårligere bilde, jeg har en 25 meter nettverkskabel som går fra nede til rommet mitt, og du skal ha 30 meter vga kabel? Var jo litt vel mye? Må da koste ganske mye det.

Lenke til kommentar
Ikke det jeg kan så mye om lcd, men vi hadde en på 2-3 meter, dog til crt, og da ble bildet mye dårligere, selv om det er lcd, tror jeg nok det blir en god del dårligere bilde, jeg har en 25 meter nettverkskabel som går fra nede til rommet mitt, og du skal ha 30 meter vga kabel? Var jo litt vel mye? Må da koste ganske mye det.

Prisen er mitt problem.

Dårligere bilde med en kabel på 2-3 meter? Det var da skummelt.

Lenke til kommentar

har brukt 8 meters vga kabel det funka fint.

Men 25 meter...... Vis det er server bruk kan du heller bruke fjernstyrings program

VNC eller lignende.

Gjør dette sjøl

Skal du gjennomføre det bør du kjøpe Kvalitets kabel. eventuelt lodde sjøl...

sjekk ut www.dynabel.no

Lenke til kommentar

Har brukt 20 meter VGA kabel, og da kunne jeg se bare litt kvalitetsreduksjon ved max oppløsning. 30 meter kan muligens fungere, avhengig av hvor stor båndbredde du skal ha.

Det går nok an å ødelegge bildet med kabel på 2 - 3 meter hvis man bruker dårlig kabel. De første VGA kablene brukte ikke coax.

Tastatur og mus blir også et problem, det vil antagelig ikke fungere med så lang kabel.

Det finnes aktive ekstendere, men da må du regne med et par tusenlapper.

Lenke til kommentar
Har brukt 20 meter VGA kabel, og da kunne jeg se bare litt kvalitetsreduksjon ved max oppløsning. 30 meter kan muligens fungere, avhengig av hvor stor båndbredde du skal ha.

Det går nok an å ødelegge bildet med kabel på 2 - 3 meter hvis man bruker dårlig kabel. De første VGA kablene brukte ikke coax.

Tastatur og mus blir også et problem, det vil antagelig ikke fungere med så lang kabel.

Det finnes aktive ekstendere, men da må du regne med et par tusenlapper.

Tastatur og mus blir ikke noe problem siden maskinen bare skal ned en trapp, med andre ord jeg trenger lenger kabel en maskinen står unna, siden kabelen må følge veggen. Jeg har Logitech diNovo så det går fint.

Edit: Øivind: Har sett litt på NEC sine sider nå, hvilken teknologi er det du tenker på? :blush:

Endret av Ongabonga
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en billig 5 meter d-sub/d-sub kabel for en stund siden hvor alt over 1024/768 @ 70 Hz gir klare forstyrrelser og striper på skjermen. Så brukte jeg 200,- mer for en 3x så tykk skjermet kabel hvor 1280/1024 @ 85 er uten problemer og skarpheten er minimalt dårligere enn med 2 meter 5xBNC.

30 meter tror jeg blir et problem og da er nok kvaliteten kritisk. Men det virker som om utvalget i den lengden ikke er så altfor stort.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Jeg sier jo at NEC har CableComp. Dette betyr at du kan ha kabler på 100 meter uten tap av signalet

Vi har faktisk sett dette i praksis. Husker ikke den nøyaktige kabellengden, men det var noe over 20 meter. Bildesignalet havnet på en 40" med en grei oppløsning, og signaltapet var forbløffende lite.

Hvorvidt CableComp bare er NECs brand på en teknologi alle har (under ulike navn) eller faktisk er noe revolusjonerende er jeg usikker på, men jeg har ikke sett noen andre srkyte av slike avstander i alle fall.

Et alternativ er å sette opp en god skjermsplitter et sted på midten. Det er ikke umulig at det finnes selvstendige forsterkere også, men skikkelige splittere har i alle fall innebygget forsteker.

Lenke til kommentar
Jeg sier jo at NEC har CableComp. Dette betyr at du kan ha kabler på 100 meter uten tap av signalet

Jeg skjønner og ser hva du skriver, men jeg finner ingen steder hvor jeg får kjøpt dette. Er det jeg som ikke klarer å søke? Hadde vært fint om du hadde en link til en nettbutikk med CableComp.

Lenke til kommentar

Du kjøper vel ikke dette separat, det er noe som er innebygd i NEC / Mitsubishi skjermer.

http://www.nec-display-solutions.co.uk/cor..._en,docId=66834

CableComp - Compensation function for cables with a length of up to 100 metres

What is CableComp? In brief, this function, developed by NEC-Mitsubishi, automatically compensates for the reduced picture quality of the monitor caused by delayed signal transmission when long cables are used.

Normally, the length of monitor cables is strictly limited, as the transmitted signals become weaker the longer the cables are, which at the end of the day leads to a drastic loss of picture quality - the signal is severely attenuated. In order to counter this problem, the NEC LCD3000 is equipped with the compensation function CableComp and is thus able to compensate for the loss in picture quality caused by long cables.

In addition to this, CableComp also has a further function. For example, have you ever experienced what happens, when an LCD monitor is connected using different length cables for the basic colours red, green and blue? The result is that the colours are no longer clearly delimited from one another and mix together, as the phases are shifted due to the different cable lengths. Different cable lengths thus lead to text and writing being more difficult to read, the colours being not properly delimited and the picture losing quality overall. And, in order to avoid these effects and to guarantee the best possible picture quality for the user, NEC-Mitsubishi Electronics Display has incorporated an absolute innovation into the LCD3000, as indeed into other products (e.g. the LCD1880SX), by means of the signal delay compensation integrated within CableComp. The monitor is thus capable of producing excellent picture quality, even with cables of up to 100 metres in length, without the need for an external amplifier. (By the way, an external amplifier would not even be able to compensate for the colour shifting effect). Long cables are frequently used in environments such as trading rooms, call centres etc., as longer cables allow the PC system to be situated centrally in server or control rooms at a distance of up to 100 metres from the user.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut nå at jeg kan sette PCen nærmere og da klarer jeg meg faktisk med en 10 meters kabel. Vil en vanlig DVI kabel fungere da, eller må jeg ha VGA? Mener å ha hørt at DVI kabel ikke er noe tess på mer en 5 meter, stemmer det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...