Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag


Anbefalte innlegg

Ser bra ut dette.

 

Men litt små pirk. Ser at det er en kollisjon mellom fast ip og dhcp-rangen (hva det er får du finne ut av selv siden det er en prøve). Dhcp serveren hånderer det fint, ved å merke ip-adressen som "bad", men det ser finere ut om du retter på det.

 

Det du skriver om smoothwall høres nesten ut som en avskrift. Omform det om tilfelle med egne ord. Først trodde jeg nesten at det var 4 venner av deg som hadde laget smoothwall (om jeg ikke hadde vist bedre). Og smootwall er linux ikke dos...

 

Men det som ikke kommer fram i dokumentasjonen er hva du har gjort for å låse ned klientmaskinene. Regner med at sluttbrukerne ikke har administrative rettigheter på maskinen, så da er det bare å legge ved en rapport over de ulike gpo'ene du har laget for formålet i gpmc.

 

Og så en personlig erfaring, roaming profiles er stressende i praksis. Problemet er at brukerne ofte får alt for store profiler som skal transporteres til og fra serveren spesielt ved pålogging. Dette er noe som tar nettverkskapasitet, og når du har noen hundre brukere og profilene består av mange små filer (les: citrix cache filer) og større filer. Da tar pålogging stadig lengre og lengre tid. Og sluttbrukerene begynner å bli passe små irritert. I skole sammenheng ville jeg heller ha brukt en fast eller sentral profil (husker ikke microsoft betegnelsen for øyeblikket)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men pass på å ikke skriv et leksikon! Ifølge rapporten skal du gi inntrykk over at du kan stoffet og også gå utifra på forhånd at vedkommede som leser skal ha peiling fra før av.

Og det er viktig å utdype fordeler og ulemper med ting og tang. Dessuten er det lettere og mer interessant enn et mini-leksikon av en rapport. :thumbup:

Lenke til kommentar

Med tanke på første inntrykket av kick_ass17 (ikke ta det personlig) så var det bedre enn jeg hadde forventet meg.

 

En kan alttid skrive en installasjonsbeskrivelse for en som aldri har rørt en maskin, men det mener jeg er bortkastet om en skriver for "likemenn". Og skal du skrive som selv mor kan (i mitt tilfelle) så vil det ikke hjelpe med en rapport uansett størrelse. Regner med at dere må forsvare oppgaven muntlig også, der de også skal se om dere har fått det til.

Lenke til kommentar

Eg spurte prøvenemda, og den skulle (etter kva eg forstod) være svært detaljert.

 

For å sitere nemda (og meg sjølv):

nme sier:

kor godt skal ting være dokumentert?

Eg meiner det at ein anna person som skal setje dette opp bør ha mitt kompetansenivå i utgangspunktet.. Og då er det jo begrensa kor i djubden eg må gå..

 

nemda sier:

hehe

 

nemda sier:

den problemstillingen er ikke du den eneste som har presentert, gitt

 

nemda sier:

den skal være dokumentert så godt at 'selv mor' kan gjøre det.

 

nme sier:

okay

 

nemda sier:

kokebok, men uten screenshot av hver eneste 'next next finish'

Lenke til kommentar
Eg spurte prøvenemda, og den skulle (etter kva eg forstod) være svært detaljert.

 

For å sitere nemda (og meg sjølv):

nme sier:

kor godt skal ting være dokumentert?

Eg meiner det at ein anna person som skal setje dette opp bør ha mitt kompetansenivå i utgangspunktet.. Og då er det jo begrensa kor i djubden eg må gå..

 

nemda sier:

hehe

 

nemda sier:

den problemstillingen er ikke du den eneste som har presentert, gitt

 

nemda sier:

den skal være dokumentert så godt at 'selv mor' kan gjøre det.

 

nme sier:

okay

 

nemda sier:

kokebok, men uten screenshot av hver eneste 'next next finish'

Jeg fikk beskjed om det stikk motsatte..

 

Jeg spurte ikke engang da sensoren lurte på hvordan jeg skulle dokumentere, jeg svarte at det kom til og bli litt screenshots og detaljert hvordan man gikk fram..

 

Da fikk jeg beskjed om at det var bare tull, system dokumentasjonen er ment for en annen administrator, som skal ha samme kompetansenivå som deg..

 

Han ga et eksempel på hvordan server installasjon kunne forklares på 5 linjer, og det var bra nok..

 

så KISS!! (KEEP IT SIMPLE STUPID!)

 

Men det virker som om det er forskjellig fra sensor til sensor..

 

Jeg hadde dog en ekstra oppgave der jeg skulle lage en brukermanual for brukeren, men det går mer på innlogging osv..

 

Men da skal jeg avgårde for fagprøve snart.. lykke til kick_ass17! og dere andre som skal ha fagprøve..

Lenke til kommentar

Har skrive nokre brukarveileiingar for brukarar som har liten eller ingen kompetanse i brukar av data. Det er ikkje noko problem å lage sånne brukarveileiingar, men nemda sa i mitt tilfelle at han ikkje vil ha mykje screenshot.

 

*trøtt*

 

Feilsøkte i ti timar i går, blandt anna på ein SUS-servar som ikkje fungerer.. Var heima 0145 i natt..

Lenke til kommentar

Det som er viktig med teknisk dokumentasjon er at en som er kjent med stoffet, men ikke har sett noe på oppsettet av løsningen før, kan sette opp en identisk konfigurasjon, og vite med sikkerhet at den faktisk er det. Når så de kravene er oppfylt er det på tide å kutte dokumentasjonen så mye som mulig, uten at det går på bekostning av det over.

 

Merk, denne beskrivelsen av god dokumentasjon er ikke skrevet spesielt med tanke på skole, men med tanke på at den skal være anvendelig.

Lenke til kommentar
Ut i fra det som står her på forumet, virker det som om dokumentasjons kravet er veldig sprikende fra fylke til fylke og sensor til sensor.

Dessverre virker det som om det er fylker/sensorer som ikke krever god dokumentasjon, ja. Så var det det med tillitt til skolesystemet da...

Lenke til kommentar

Gratulerer, men hum.. lærlinge sammlinga jeg var på i ålesund for en stund siden så sa de at man skulle ikke jobbe mer enn normal arbeids tid.

 

De sa også at en ansvarlig på skolen/arbeidsplassen skulle utpekes til og sjekke innom og se at du ikke hadde folk der som "jobbet for deg".

 

De ville også at faglig leder skulle ta ifra deg nøkklene til bygget og "jage deg ut" ved slutten av dagen! *hysj, ikke si det til veilederen min :p*

 

btw: lærer ikke noe her heller... spør jeg om noe, så får jeg beskjed om å lese. og ja.. dritt jobbene er såklart mine.

Lenke til kommentar

Faktisk så kan lærlingene kreve at det arbeidet de gjør står i henhold til læreplanen.

I dag f.eks sitter jeg eksamensvakt for tegning for og farge. Noe jeg egentlig har noe med idet hele tatt! Det står ingenting i læreplanen min at jeg skal sitte eksamensvakt for en eller annen klasse.

 

Derfor kan heller ingen skylde på meg når/om noen finner ut at elevene har juksa eller noe sånt! ;)

Lenke til kommentar

Og da har herved jeg og bestått, fikk til og med "meget bra bestått" så jeg er hvertfall fornøyd :)

 

Jeg jobbet forøvrig ikke mer enn vanlig arbeidstid selv, da det ikke sto noe spesifikt om det.

 

Går jo hovedsakelig i å vise at du kan systemene du jobber med, og at du klarer å hjelpe brukere etc.

 

raziel014: Du skal faktisk drive med verdiskapning for bedriften og...

Lenke til kommentar

Gratulerar så mykje, ueland. :fun:

 

Eg har no levert, og fekk ganske ok tilbakemeldingar. Veit ikkje om eg består endå, men det vil tida vise. Fekk svært mykje problem med servaren, men det vart retta opp av sensor.. :blush: Det viste seg å være eit Microsoft/ISP-problem, og noko ein bør vete om få å orden på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...