Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8timer?

i går satt eg i 13timer.. i dag? minst.. Det blir gjerne 14 før eg kjem meg heimover.. :cry:

Ja da har noe viktig gått deg hus forbi.. skal ikke være nødvendig og jobbe så lenge på fagprøven..

 

Opggaven skal være laget sånn at du kan klare det på 5 timer per dag..

 

Men men, nå vet jeg ikke hvordan din oppgave er satt opp :)

 

Lykke til vidre iallefall..

Lenke til kommentar

Hihi.

 

Jeg ble heldigvis ferdig med det møllet i september i fjor (For så å bli arbeidsledig så snart jeg bestod...). Hadde en oppgave lignende Mr. Ueland.

 

Sette opp en sikret linux server med Apache, PHP, video streaming server, sftp, ssh, MySQL. Samt legge ut noen test sider skrevet i PHP med videostreaming. Valgte forresten å bruke Gentoo Linux til oppgaven.

 

En annen lærling fikk i oppgave å sette opp en streaming server på Windows 2003:

 

Punkt 1: Installer Windows.

Punkt 2: Bruk Windows sin server-wizard for å sette streaming delen på "startet".

Punkt 3: Bestått.

 

EDIT: Jeg fikk jobb igjen 1. Januar på en annen avdeling på UiB enn jeg tidligere jobbet på.

Endret av shabador
Lenke til kommentar

jeg har jobbet 11 timer overtid på 2 dager.. regner med at jeg gjør meg ferdig med oppgaven in dag. det eneste jeg ikke har helt kontroll på er "smoothwall" som jeg skal bruke som gateway. får ikke åpnet consollen.. blir nok å sitte til alt er klart i dag. med mindre jeg blir skikkelig plaget

Lenke til kommentar
Ja da har noe viktig gått deg hus forbi.. skal ikke være nødvendig og jobbe så lenge på fagprøven..

 

Opggaven skal være laget sånn at du kan klare det på 5 timer per dag..

Har hatt store problemer, blandt anna med at antivirusprogrammets installasjonsfiler er korrupte, og har forårsaka svært store forseinkingar, i tillegg til at eg moglegens må formatere og reinstallere to klientmaskiner.

 

Har også hatt problem med maskina som skal fungere som servar, då den har svært lite minne, noko som blandt anna har forårsaka at eg ikkje fekk autorisert DHCP-tenesten mot AD. Der gjekk det nokre timar med feilsøking, oppgradering og reinstallering. Blæh.

 

Eg har forresten fått tak i nytt av-program, men det er eit program eg aldri har vært borti før, så eg må setje meg ned å lese litt i dokumentasjonen på det før eg installerer og dokumenterer installasjonen av det.

Lenke til kommentar

Såpass.. jeg fikk 4 Stk DC7100 og en laptop fra HP utlevert...

 

DC7100 har P4 3,2ghz og 512 mb ram.. så de klarer seg fint :)

 

Laptopen er en 1,8ghz Centrino..

 

Må si meg fornøyd med utstyret :)

 

 

En annen sak, jeg har som oppgave og koble internett til nettverket, men linjen jeg har tilgjenglig er fra tiscali og krever fast ip for og fungere, hvordan skal jeg få gjort dette? Alle maskinene jeg har er i bruk til resten av oppgaven..

 

Beste hadde jo selvfølgelig vært en router, men det har jeg ikke tilgang til..

 

Forslag anyone? Sjefen min sier det er mulig, men kan jo selvfølgelig ikke forklare måten til meg.. Bah

Lenke til kommentar
En annen sak, jeg har som oppgave og koble internett til nettverket, men linjen jeg har tilgjenglig er fra tiscali og krever fast ip for og fungere, hvordan skal jeg få gjort dette? Alle maskinene jeg har er i bruk til resten av oppgaven..

 

Beste hadde jo selvfølgelig vært en router, men det har jeg ikke tilgang til..

 

Forslag anyone? Sjefen min sier det er mulig, men kan jo selvfølgelig ikke forklare måten til meg.. Bah

Ok, jeg begrenser forslag/hintet til tre bokstaver:

 

ISA

Lenke til kommentar

Godt forslag roac, men det er nok ikke teknisk mulig for meg, da jeg ikke har tilgang til et ekstra nettverkskort til pcene jeg har fått utlevert, det mest gunstige er at jeg bare kan plugge det rett i switchen, men det er jo ikke mulig siden jeg har dhcp på serveren..

 

Hmm står litt fast her..

Lenke til kommentar
Godt forslag roac, men det er nok ikke teknisk mulig for meg, da jeg ikke har tilgang til et ekstra nettverkskort til pcene jeg har fått utlevert, det mest gunstige er at jeg bare kan plugge det rett i switchen, men det er jo ikke mulig siden jeg har dhcp på serveren..

 

Hmm står litt fast her..

Et hint til: ISA 2004 krever ikke to nettverkskort, men ett nettverkskort gir noen begrensninger.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Joda, ISA er en god ide, men for og få den funksjonaliteten jeg er ute etter så må jeg nok ha 2 kort..

 

Jeg skal prøve og simplifisere problemet mitt:

 

 

Jeg har 4 stk klienter og 1 server, alt koblet i en Switch.

Med DHCP,DNS osv fra Server..

 

Planen var og koble Tiscali ADSL linjen inn på nettverket, men linjen krever at den er koblet til en klient med Fast IP adresse som er spesifisert av Tiscali..

Derfor er ikke det en reell mulighet..

 

Tror jeg må endre planene mine..

 

Dette er problemet...

 

Får vel finne på noe annet smart..

Endret av ReWrite
Lenke til kommentar
Joda, ISA er en god ide, men for og få den funksjonaliteten jeg er ute etter så må jeg nok ha 2 kort..

 

Jeg skal prøve og simplifisere problemet mitt:

 

 

Jeg har 4 stk klienter og 1 server, alt koblet i en Switch.

Med DHCP,DNS osv fra Server..

 

Planen var og koble Tiscali ADSL linjen inn på nettverket, men linjen krever at den er koblet til en klient med Fast IP adresse som er spesifisert av Tiscali..

Derfor er ikke det en reell mulighet..

 

Tror jeg må endre planene mine..

 

Dette er problemet...

 

Får vel finne på noe annet smart..

Kan ikke serveren ha denne IPen, og en annen "intern" IP på et annet subnet?

 

Et annet spørsmål: Hva slags trafikk skal klientene kunne sende ut på internett og motta fra internett?

Lenke til kommentar

Vel, det er ingen spesefik trafikk som skal verken inn eller ut, er bare en del av oppgaven, derfor jeg vurderer og skrinlegge hele ideen med og få det inn på hele nettverket.. kan heller gjøre en smart løsning med den bærbare pcen som resepsjonssjefen skal bruke, og det er hun som fortrinnsvis trenger internett..

 

Får se hva jeg gjør..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...