Gunn@r Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Såg vel greit ut det der nilsrune, eller eg syns den var FOR GODT dokumentert, min sensor sa at dokumentasjonen skal ver dokumentert for ein person på mit kunnskapsnivå, eg føler eg har lagd ein dokumentasjon som holder, det var vel ca 10 sider planlegging, 15 sider dokumentasjon av Tener, Klient, AD, DHCP, DNS, Program++ og 10 sider? policy + logonscript. Har desverre ikkje fått tilbakemelding på karakter enda, sjukt spør du meg.. 9296375[/snapback] Vet oppgaven er veeeldig godt dokumentert, men det forklarte jeg til sensor hvorfor jeg hadde gjort det på denne måten. Det var fordi hvem som helst (som hadde IT/nettverks-kunnskaper da) kunne ha denne dokumentasjonen foran seg og lage så og si AKKURAT det samme nettverket som jeg hadde gjort. Sensoren kommenterte blandt annet at group policyene var dokumentert LITT for godt. Grunnen jeg gav til dette var at man utifra dokumentasjonen kunne finne frem til AKKURAT den policyen uten å måtte lete selv, noe som er veldig kjekt synes jeg, da det er "aaaltfor mange" policyer Men sensoren ble overbesvist om at jeg kunne dokumentere ett nettverk på den "formelle" måten, da jeg hadde dokumentert bedriftens nettverk i den 2. halvårsoppgaven! PS! Fikk karakteren min samme dagen jeg Lenke til kommentar
roht Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Og der var IKT-Driftsfag fagprøven meget bestått! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hvor er det folk har tatt fagprøven? Virker som om terskelen for å få meget godt bestått i år er litt lav. Lenke til kommentar
roht Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hehe takk for den Kva meinar du med hvor? Bedrift eller geografisk område? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hehe takk for den Kva meinar du med hvor? Bedrift eller geografisk område? 9352911[/snapback] Geografisk. I oslo virka dem litt slappe i år.. Var ikke noe ment mot deg. Lenke til kommentar
roht Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Du får lovprise oss ifrå vestlandet då Lenke til kommentar
FlameR2k Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 tok nesten 2veker før eg fikk svar frå nemda.. og det virker som om dei ikkje har gått grundig igjennom prøven min.. pluss dei var berre innom bedriften min og såg på prøven i 15min.. er meeeget skuffet over nemda. Fikk heller ikkje noko begrunnelse på vurdering av prøven pga dei har det travelt vistnok... Meget skuffa over nemda. (dei har visst opp til 4stk i veka på vestlandet) håper dykk andre får bedre sensorar som går grundig igjennom arbeidet dit og ikkje bare ser så vidt og gir deg bestått! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Jeg fikk vite svaret når de var der... Hadde også bare biten hvor jeg gikk igjennom oppsettet mitt, hvor de samtidig leste dokumentasjonen min. Når de hadde gjort det tok de en 20min pause, så kom de tilbake med svaret. Det som var artig med mine sensorer var at jeg fikk inntrykket av de kunne mye mindre enn meg. Tror de aldri hadde vært borti SMS eller Exchange før.. :!: Endret 26. august 2007 av ahpadt Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Dagen som jeg la fram fagprøven min foregikk slik: Sensor, fagansvarlig og jeg satt på kontoret vårt og ble litt "kjent" (20min kanskje), før vi gikk opp i ett av møterommene der jeg da skulle presentere fagprøven min. Dette tok kanskje en times tid eller så... Etter presentasjonen gikk fagansvarlig tilbake på kontoret, da sensoren og jeg skulle ha en samtale om min trivsel på bedriften, både det å jobbe sammen med fagansvarlig og de andre på avdelingen, samt miljøet i det hele tatt hos de andre ansatte + andre småting... (dette tok kanskje 15min) Deretter gikk sensoren ned på kontoret til fagansvarlig, der de satt og diskuterte meg og blandt annet hvilken karakter som skulle gies. Dette tok cirka 45min! Til slutt kalte de meg inn på kontoret, der jeg etter ett par minutter fikk opplyst om at jeg hadde fått karakteren "Meget bestått"... Så sa vi ha det til sensoren og feira med ei ostekake i kantina :!: hehe Høres ut som om prøvenemnda ikke gjør så grundig arbeid andre plasser enn det som ble gjort når jeg fikk min fagprøve godkjent. Kanskje de har litt mer å gjøre?! Nå skal det da sies at her som jeg bor er det 4 sensorer som fordeler arbeidet seg imellom, og de har ganske mange bedrifter de skal rundt til hvert år. Så vil ikke si at de har lite å gjøre akkurat, men det kan jo selvfølgelig være veldig annerledes i storbyene, som Oslo! Fagprøven min ble forresten tatt på sørlandet... Lenke til kommentar
FlameR2k Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jau, problemet mit var at eg føler at eg ikkje fikk vist kunnskapen min og heile prøven. Det eineste er i dokumentasjonen og planleggingsdelen som dei var veldig fornøyd med, eg fikk maks 20min med nemda og da gikk me igjennom typiske spm som LAN, MAN, WAN, SAN, VLAN, osb.. Eg fikk til og med ekstraspm pga eg klarte meg godt..(klarte det og) Eg er heilt forbanna sikker på at nemda ikkje har gått grundig igjennom dokumentasjonen min og sett at eg virkelig har jobba laaangt utafor oppgåva og virkelig vist kunnskap om policy, feilsøking, arbeidsteknikk og dokumentering! Når eg sitter her og skriver dette i dag 3 veker etter prøven så blir eg faktisk forbanna! det irriterer meg at eg har fått ei slik nemda.. Når eg ser andre her på forumet som har gått opp til fagprøve og ikkje visst kva ein gateway er og fått meget godt bestått.. Anyway, eg lagde presentasjon og hadde tenkt å ha eit langt føredrag som omhandla oppgåva mi. Problemet var bare: "Me har ikkje tid, og kjem ikkje tilbake i morgon pga me har andre prøver rundt om" Eg skal ikkje klandra sensorane for alt, men fylkeskommunen burde få orden på dette! Skaff fleire sensorar då? Eit tiltak må vertfall til! Inntrykka av nemda kan ein jo òg stilla spm til, ein av dei var sein og hadde med seg barn på prøven. Etter nemda hadde sett på serveren min i 10min så fant eg ie med spillsider oppe.. Kor serriøst tar dei eigentlig karrieren min? For å oppsummere dagen min når nemda var der: Torsdag kl 9: kjem ein av nemda og inspiserer lærling nr 2 sin maskin til kl er ca 10 og nemda nr 2 kjem. Kl 10, inspiserer mi maskin ei kort stund før eg sett meg inn med ein av dei og besvarer tekniske spm. Etterpå fekk eg HMS spm, kor er brannslukkingsapparat, kven er brannansvarleg, kor er nærmaste brannslange og kor er hjelpeskrin? Eg klarte alle fint.. Så stakk dei og me høyrte ikkje meir ifrå dei. Ringte og spurte på fredag kva som skjer? Svar: send inn dokumentasjon til oss og me gir dykk svar iløpet av ettermiddagen. Ingen ringte.. helga gikk og eg tok til å ringe på måndag. Joda, hadde mista tlf nr til ein av oss og ringte derfor ikkje han andre... anyway, fikk veta at prøven var ikkje vurdert men eg kom til å få svar på epost. Gikk ei veke og fikk svar BESTÅTT på epost, sendte tilbake eit spm om eg kunne få veta korleis eg vart vurdert, kva som var godt og ikkje bra? Fikk til svar at dei ikkje hadde tid til å svara meg. Eg er skuffa over heile fagprøven generelt og vonar dykk ikkje opplev det same når det faktisk gjeld karrieren din og ikkje minst framtida! Over og ut Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Det der hørtes ut som noen jævlig useriøse sensorer. Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 *snip* Eg er skuffa over heile fagprøven generelt og vonar dykk ikkje opplev det same når det faktisk gjeld karrieren din og ikkje minst framtida! Over og ut 9379929[/snapback] hørtes ikke helt bra dette da, men hvor i norge tok du fagprøven din? skal ta min til neste år... håper ikke jeg får slike sensorer da. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 mine innlegg. Skal opp om 1/2 år selv.. Lenke til kommentar
FlameR2k Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Tok prøven på vestlandet, hordaland. Nemda er visst nok frå Bergen og har fagprøver i distriktet Bergen, Kvinnherad, Stord osb.. Kan godt hende eg traff ei veldig hektisk veke.. Men eg syns ikkje det bør gå utover vurdering av mitt og andre sitt arbeid.. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Skal opp nå i uke 6, skulle egentlig i sommer, men fikk endel private issues som måtte ordnes. Føler at jeg har fått forbredt meg passe bra. Tenker ha: AD (Gruppe, program, & hjemmeomerådet - samt logon script) DNS DHCP Fil Print SLD (Symantec Livestate Delivery) 2 Klienter - 1 Skal brukes til å demonstrere Symantec Livestate Delivery foran sensor ved å dra på pakker og vise hvordan dette fungerer. 1 Printer Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Skal ifølge min tidligere lærer som vil komme på fredag sammen med en sensor kun være nødvendig jobbe 8 timer hverdag. Når jeg ser på dokumentasjonen til f. eks padt så er det faktisk nesten umulig gjøre det på 8 timer mandag-tirsdag-onsdag-torsdag. Ingen kontrollerer dog hvor mye du jobber, men det er jo bemerkelsesverdig at det tydeligvis må jobbes mye for å få god karakter når man kun skal bruke 8 timer på 4 dager. Jeg for min del kommer nok prøve jobbe hardt og effektivt. Sitter nå lurer på hvordan i huleste jeg skal formulere min oppgave, kanskje noen tips man kan få? Egentlig bedriften som står for det eller kandidaten i min bedrift har i alle fall kandidatene selv skrevet oppgaven. Som skrevet tidligere planlegger jeg sette opp: AD - Groups, Program, og Hjemmeomerådet, logonscript. DHCP DNS Fil Print (1 Printer) SLD for utrulling av OS & Applikasjoner Endret 2. februar 2008 av Cape Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Bra useriøse sensorer Ingen tilbakemelding på planleggingsbiten - Tok det som en selvfølge at den var godkjent hvilket den var når jeg og han andre som er oppe ringte. Sensor skulle ringe på mandag, hørte ikke et kvekk. - Dessuten har jeg funnet ut selv at jeg ikke vil fortsette med IT i livet da man som regel får nye interesser når man bli eldre noe jeg er blitt siden jeg gikk ikt vk1. 2-3 år litt wasted egentlig.... jaja Kan vel erkjenne at dette fagbrevet egentlig ikke betyr en dritt vil jeg tro uansett gjør jeg så godt jeg kan. Endret 6. februar 2008 av Cape Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Bestod og sensor sa jeg var veldig nære få meget. Fornøyd alt i alt. Lenke til kommentar
mendate Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Skal opp til fagprøven innen IKT til sommeren, håper jeg slipper sånne tragiske Endret 13. februar 2008 av mendate Lenke til kommentar
joost Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hei morro at dere tar prøven seriøst, det er tross alt den viktigste prøven etter 2 år i bedrift. Har lagt ut noen av de prøvene vi brukte i Buskerud ifjor og den første i år. Disse finner dere på: http://www.gjerdingen.net/prover/fagprover.htm Tror jeg kommer til følge opp med litt flere prøver såfort de har blitt brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå