Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag

Anbefalte innlegg

Har du hugsa og laga globale og lokale grupper? Legg alle brukarane i globale grupper -> globale grupper legg du i lokale grupper. Deretter tildelar du diverse rettigheitar/sikkerheitsklareringar med dei lokale gruppene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm...

har kun laga global grupper(å skal jeg være helt ærlig vet jeg ikke hva forskjellen på globale å lokale gruppe er)

var nå i GP å fant noe, jeg satte enforce disk quoata på 110mb, prøvde å legge en fil på 255mb i hjemme katalogen men gikk ikke, så det så ut til å virke. men viser jo fremdeles at disken er 257GB

ka nevne farta at dette er 3 disker som står i Raid5 å er 2 partisjoner.

men som nevnt så virka det , men betyr det og at de får kun 110MB samlet mellom både felles å privat katalogen? for er ikke det jeg er ute etter, på felles tenkte jeg å ha 10GB som de kunne ha å deles på.

mvh

vyrez

Lenke til kommentar

sitter sjøl og jobber med en WIN2003 server....er ikke lett men det skal gjøres:) har bare slacka hittil på jobben..

testa hovedkort, dratt til Sverige på harryturer osv...merker fort at detta e anderledes :)

Lenke til kommentar
sitter sjøl og jobber med en WIN2003 server....er ikke lett men det skal gjøres:) har bare slacka hittil på jobben..

testa hovedkort, dratt til Sverige på harryturer osv...merker fort at detta e anderledes :)

8518083[/snapback]

hehe, ja.. ble liksom plutselig mye mer alvorlig enn jeg hadde tenkt.

skal du opp til fagprøve `?

foresten, e ting til jeg har å legge til, noen som vet hvor jeg gjemmer "C:" lokalt på klient maskinene slik at brukerne ikke ser den?

tror jeg har hørt det var i GP en kanke finne det noe steder :/

Lenke til kommentar

i dag starta fagprøven min!

men klokka er jo 08.36 nå å har ikke sett snurten av sensorene...

lurer på hvorfor de er så treige da, vil jo komme i gang......

jaja, ønsk meg lykke til :D

Lenke til kommentar

hei.

tenkte å komme med en liten update angående min fagprøve for de som måtte bry seg:P

har endelig fått opp servern min, i går fikk jeg blåskjerm etter blåskjerm fant ut at jeg hadde for lite minne i maskinen jeg hadde valgt som server så fikk fatt i en ekstra ram brikke å fikk instalert den. så nå er servern oppe med DHCP, AD, DNS.

mye skriving på en fagprøve har jeg funnet ut...... ikke min spesialitet.

det som jeg har hovedsaklig igjenn på prøva er å få internett på klient maskina, er ferdig med polecier å slikt, å har 2 nettverkskort i servern å skal bruke "Routing and remote accsess" for å få internett på klienta.

har aldri gjort det før så tips tas i mot med et takk :)

prøvd meg såvidt i går kveld, men gikk heller dårlig.

men men, er jo bare et par dager til nå så er jeg ferdig som lærling, kan bli intersant det..... :)

mvh

vyrezx

Lenke til kommentar

Her er kanskje noe dere som skal opp til fagprøve kan ha bruk for.

Er en generell beskrivelse av de mest kjente funksjonene til 2003 Server, så er med andre ord typisk "puggestoff". Følgende punkter er beskrevet:

- DNS

- DHCP

- Active Directory

- Filserver

- Applikasjon server

- Terminal server

- ISA

Har skrevet den selv, var del av en innlevering for 1. Termin IKT-Driftsfag. Alt som står der er korrekt såvidt jeg vet, fikk forøvrig høyeste mulig karakter.

Lykke til på fagprøven :thumbup:

Endret av Stikko
Lenke til kommentar
Her er kanskje noe dere som skal opp til fagprøve kan ha bruk for. 

Er en generell beskrivelse av de mest kjente funksjonene til 2003 Server, så er med andre ord typisk "puggestoff".  Følgende punkter er beskrevet:

- DNS

- DHCP

- Active Directory

- Filserver

- Applikasjon server

- Terminal server

- ISA

Har skrevet den selv, var del av en innlevering for 1. Termin IKT-Driftsfag.  Alt som står der er korrekt såvidt jeg vet, fikk forøvrig høyeste mulig karakter.

Lykke til på fagprøven :thumbup:

8576515[/snapback]

takker takker, i morgen smeller det..... da kommer sensor...

hufff..... hehe.... for noe nærver.... har igjenn å skrive ferdig en backup policy å egenvurderingen... skal bli godt å bli ferdig da :) fårhåpentligvis så får jeg bestått... å da birre party.,... pakke heile helga! :p jaja..... dere skal få en update i morgen vist jeg får bestått, vist ikke.. reis å ryk om jeg sier det til dere;P

Lenke til kommentar

Tjo,

Skal ha denne fagprøven snart iløpet av sommer'n engang.

Jeg har ikke fått en døyt med informasjon, men heldigvis får jeg forbredt meg bra på jobben. Vil kunne få satt opp server 2 clienter og fil print. Er det noe jeg burde huske på slik at jeg kan forbrede meg best mulig?

Lenke til kommentar

Sitter å jobber med fagprøva mi nå, trenger hjelp fort til noen få ting.

1. Det er en bedrift som har flere avdelinger, produksjon, salg osv.

Hans Orderud skal ha administratorrettigheter i gruppa si (produksjonsavdelingen), slik at han kan legge til nye brukere når han ansetter nye folk. Han skal ikke kunne ha tilgang til de andre gruppene, kun sin egen.

Hvordan skal jeg få satt han som admin over kun den ene gruppa?

2. Brukerne i økonomiavdelingen skal ha tilgang til personalavdelingen. Hvordan får jeg dette til? slik at de kan gå inn på deres mapper etc.?

Trenger hjelp fort!

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar

Er ikke lærling i år:P

Hadde tentamen/prøve examen i IKT-driftsfag, hvor alt er ganske likt en examen, slik at vi får sett hvordan det blir å være på en examen.

Skal snart inn til muntelig nå, tror d blir å gå dårlig siden vi ikke får vite noe, før vi trekker lapp der inne å går igang med noe vi har hadt i år.

Lenke til kommentar
Sitter å jobber med fagprøva mi nå, trenger hjelp fort til noen få ting.

1. Det er en bedrift som har flere avdelinger, produksjon, salg osv.

Hans Orderud skal ha administratorrettigheter i gruppa si (produksjonsavdelingen), slik at han kan legge til nye brukere når han ansetter nye folk. Han skal ikke kunne ha tilgang til de andre gruppene, kun sin egen.

Hvordan skal jeg få satt han som admin over kun den ene gruppa?

2. Brukerne i økonomiavdelingen skal ha tilgang til personalavdelingen. Hvordan får jeg dette til? slik at de kan gå inn på deres mapper etc.?

Trenger hjelp fort!

8678651[/snapback]

Er ikke lærling i år:P

Hadde tentamen/prøve examen i IKT-driftsfag, hvor alt er ganske likt en examen, slik at vi får sett hvordan det blir å være på en examen.

Skal snart inn til muntelig nå, tror d blir å gå dårlig siden vi ikke får vite noe, før vi trekker lapp der inne å går igang med noe vi har hadt i år.

8688258[/snapback]

Du skriver at du satt med fagprøven, det er vesentlig forskjell på fagprøven og tentamen/eksamen du tar på IKT-Driftsfag. I tillegg stiller jeg meg svært skeptisk til at du prøvde å hente hjelp her på forumet, det er en tentamen - ergo skal absolutt all kontakt med "utenomverden" være forbudt.

Lenke til kommentar

Er der veldig vanlig at sensorene kaster deg ut av rommet, lager ett problem og henter deg innigjen for å finne feilen å rette på den?.

Hva er det somregel de spør deg om?.

Hva ble dere spurt om?.

Kan noen komme med svar på dette? eller kanskje mer?.

Takker for alle svar =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er det nytt år og nytt fagprøvekull!

Skal selv opp om ca 2 uker og har planlagt å sette opp følgende:

Win2003 R2 Server

2x klienter med WinXP

AD, DNS, DHCP, diverse GPO's, filområder (hjemmeområde, avdelingsområde og fellesområde), påloggingsscript ++

RIS - for distribusjon av WinXP-image. Tanking av maskiner går da i 2 faser. Først får den OS med RIS, så legger man den i en annen OU i AD, så får den resterende applikasjoner via SMS.

SMS - for distribusjon av software. Tenker egentlig bare Office og Foxit Reader. Mulig jeg slenger på 1 eller 2 advertisements som f.eks Firefox, som brukeren kan velge selv om de vil installere.

WSUS - oppdateringer av kritiske og vanlige oppdateringer for WinXP.

Printserver - enkelt og greit. Kanskje den tingen med minst jobb.

SQL2000 - trengs for SMS og WSUS.

Exchange - E-post må folk ha, så setter opp en default konfigurasjon av dette.

Har allerede satt opp lab med alt dette, sånn at alt sitter bra når jeg skal gjøre det for real.. ;)

Vet ikke om jeg har tatt meg vann over hodet, men pleier å stille høye forventninger til meg selv og håper selvfølgelig at jeg får meget godt

:)

EDIT: Har lest igjennom hele tråden og kan ikke finne noen som har dokumentert navnestandard på klienter/server/AD/filområder?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...