Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag

Anbefalte innlegg

Dette har egentlig ikke noe med personalavdelingen å gjøre (så vidt jeg vet). Det er fagansvarlig (hun som hadde ansvar for lærlingene) som nekter å skrive attest. Jeg har aldri forventet at hun skal skrive godsnakk. De gidder ikke gi oss arbeidsbekreftelse engang. Hun sier at vi kan bruke kontrakten og læreplanen (henvise til modulene).

Har ingen referansepersoner utenom fagansvarlig (Som forøvrig ingen av lærlingene har kommet overens med).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette har egentlig ikke noe med personalavdelingen å gjøre (så vidt jeg vet). Det er fagansvarlig (hun som hadde ansvar for lærlingene) som nekter å skrive attest. Jeg har aldri forventet at hun skal skrive godsnakk. De gidder ikke gi oss arbeidsbekreftelse engang. Hun sier at vi kan bruke kontrakten og læreplanen (henvise til modulene).

Har ingen referansepersoner utenom fagansvarlig (Som forøvrig ingen av lærlingene har kommet overens med).

Ta en telefon (siden du ikke befinner deg i bergen lengre) til personalavdelingen og forklar situasjonen din. Be om å få en bekreftelse ifra de, og si at den fagansvarlige for deg ikke klarer å forstå at du må ha en bekreftelse på at du har fullført læretiden din. Sannsynligvis, om ikke de allerede har vært inne i saken tidligere og bestemt reglene, så vil de ta kontakt med henne og gjøre henne enda mer irritert over dere lærlingene. Men du skal vel ikke ha henne som referanseperson i fremtiden?

Når det gjelder referanseperson. Om du ikke kan bruke fagpersonen, hvem andre i IT-avdelingen i Bergen Kommune fikk du et godt forhold til eller ble kjent med? Ta kontakt med de og spør om de vil være referanseperson og / eller skrive en uformell attest til deg. Noe i den duren: jeg jobbet sammen med Darkness| som var lærling hos oss i en periode. Hun var arbeidsvillig, lærte fort, etc.. Jeg kan anbefale henne som en fremtidig kollega, bla, bla, bla. Hilsen Ola Norman, IT-konsulent, Arbeidsgivers bedrift

Altså ingen regel om at det kun er sjefen som skal være referanse person i en søknad.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Jeg skal ta kontakt med personalansvarlig. Nå skal sant sies, at vi lærlingene har vært i kontakt med henne ved en tidligere anledning. Vi ble litt skuffet av utfallet den gangen. Satser uansett på positiv tilbakemelding fra henne denne gangen, med tanke på at jeg faktisk har krav på attest.

Jo, fagansvarlig er eneste referansepersonen jeg har (desverre). Jeg har en følelse av at de som kunne gitt meg gode referanser ikke tør å gi referanser fordi de føler at det er fagansvarlig sitt ansvar. Menmen. Vi får se hva utfallet blir. Gretten skal jeg love deg at hun er fra før av :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm... Da sitter man her med fagprøven da.

Holder på med planleggingen nå, må si jeg har fått en meget enkel oppgave.

Men det betyr vel bare at jeg må arbeide hardt for å få Meget.

Det vanskeligste føler jeg er planleggingsdelen, resten vil gå greit.

Med 8 times arbeidsdag, vil jeg få mye dødtid å skrive dokumentasjon på.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med skriving av rapport av 2003 server og nettverksinnstallasjon. Har noen et par tips om hva som er interessant å få med på en slik rappport?

Nå tenker jeg kun nettverksinnstallasjon. Jeg har tatt med hvilken type kabel, hvorfor jeg har valgt den typen kabel, hvor den ligger og hvordan den er lagt og hvorfor den er lagt på den måten den er lagt på.

Bortsett fra det vil jeg ta med et kart over rommene som er installert og en tegning over hvor kablene går osv.

Noe mer som er fint å ha med? Jobbet ganske lenge med selve installasjonen av det fysiske nettverket i sommer og har lissom ikke så mye mer å skrive om.. Føler ikke at jeg får vist hva jeg kan!

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg kjenner som nettverksinstallasjon dekker du da nesten ingen ting. Hvordan installerer du Windows Server 2003, hvilke konfigurasjonsvalg gjøres og hvorfor? Hvordan sikres nettverket? Hvordan kontrollerer du brukernes tilganger og rettigheter? Hvordan får KlientPCene sin konfigurasjon og programvare?

Jeg kunne laget en mye lenger, og mer detaljert liste, men jeg vil ikke ta fra deg jobben og legge alt i fanget på deg.

Lenke til kommentar
Ut i fra det jeg kjenner som nettverksinstallasjon dekker du da nesten ingen ting. Hvordan installerer du Windows Server 2003, hvilke konfigurasjonsvalg gjøres og hvorfor? Hvordan sikres nettverket? Hvordan kontrollerer du brukernes tilganger og rettigheter? Hvordan får KlientPCene sin konfigurasjon og programvare?

Jeg kunne laget en mye lenger, og mer detaljert liste, men jeg vil ikke ta fra deg jobben og legge alt i fanget på deg.

5118700[/snapback]

Jo, men jeg snakker om fysisk nettverk. Det andre med 2003 Server blir en egen seksjon! :) Det blir dritmye å ha med! Håper bare jeg får gått over det meste! :ohmy:

Lenke til kommentar
Jo, men jeg snakker om fysisk nettverk. Det andre med 2003 Server blir en egen seksjon! :) Det blir dritmye å ha med! Håper bare jeg får gått over det meste! :ohmy:

5119502[/snapback]

Den er grei, men det er i hvert fall begrenset hvor mye fornuftig du kan skrive om kabling av nettverk. Ikke vet jeg hvor stort nettverk det er snakk om her heller, men for litt seriøs størrelse og med tanke på sikkerhet hadde jeg definitivt trekt inn et patche-panel.

Lenke til kommentar
Den er grei, men det er i hvert fall begrenset hvor mye fornuftig du kan skrive om kabling av nettverk. Ikke vet jeg hvor stort nettverk det er snakk om her heller, men for litt seriøs størrelse og med tanke på sikkerhet hadde jeg definitivt trekt inn et patche-panel.

5120348[/snapback]

Ah! Patchepanel! Må jo ta med det også! Installerte en del patchepanel også når jeg holdt på. Ellers tror jeg jeg skal ta med installasjonen av tynnklientene.

Er ikke helt sikker på om det går under hardware, nettverk eller software. :hmm:

Men hva har patchepanel med sikkerhet å gjøre? Om det ikke er fysisk sikkerhet du mener da?

Hmm, det betyr kanskje at jeg bør ta med litt om porter og hvordan det fungerer også kanskje? Muligens få med litt om topoligier og OSI-modellen. Men er ikke helt sikker på om sensor har mye interesse av å lese om OSI-modellen.

Lenke til kommentar
Ah! Patchepanel! Må jo ta med det også! Installerte en del patchepanel også når jeg holdt på. Ellers tror jeg jeg skal ta med installasjonen av tynnklientene.

Er ikke helt sikker på om det går under hardware, nettverk eller software. :hmm:

Men hva har patchepanel med sikkerhet å gjøre? Om det ikke er fysisk sikkerhet du mener da?

Hmm, det betyr kanskje at jeg bør ta med litt om porter og hvordan det fungerer også kanskje? Muligens få med litt om topoligier og OSI-modellen. Men er ikke helt sikker på om sensor har mye interesse av å lese om OSI-modellen.

5121544[/snapback]

Det er fysisk sikkerhet jeg mener ja.

OSI-modellen er en kunstig og teoretisk modell om hvordan ting oppfører seg, og er egentlig ganske dårlig. Dersom du ser på noe så "enkelt" som en bredbåndsrouter eller et trådløst aksesspunkt ligger det hele veien fra OSI nivå 1 til og med 7, og da blir det litt fånyttes å snakke om disse teoretiske lagene, synes jeg.

Jeg fokuserer aldri noe videre på OSI-modellen i de kursene jeg holder.

Lenke til kommentar

raziel014, hva har du holdt på med? Selve det fysiske nettverket er ganske uinteressant, det samme er OSI-modellen (om du ikke har spesielle grunner til å skrive om det. Det er ikke en lærebok du skriver, men rapport.

Har du brukt tynnklienter, så skriv om installeringen av disse. Oppsettet av disse. Hvorfor du har brukt tynnklienter kontra tykklienter. Og fordeler og ulemper med valget du har tatt. I tillegg selvfølgelig hvordan du satte opp serveren/terminalserveren og filosfien bak det.

Lenke til kommentar
raziel014, hva har du holdt på med? Selve det fysiske nettverket er ganske uinteressant, det samme er OSI-modellen (om du ikke har spesielle grunner til å skrive om det. Det er ikke en lærebok du skriver, men rapport.

Har du brukt tynnklienter, så skriv om installeringen av disse. Oppsettet av disse. Hvorfor du har brukt tynnklienter kontra tykklienter. Og fordeler og ulemper med valget du har tatt. I tillegg selvfølgelig hvordan du satte opp serveren/terminalserveren og filosfien bak det.

5121617[/snapback]

Jojo selvfølgelig! Men først skal jeg skrive om selve nettverket og hva jeg har gjort og beskrive installasjonen av det. Alt fra å beskrive kort om patching til cat5 contra cat6. Og feilsøking under installasjon og alt det praktiske. Tro meg! Jeg vil ikke skrive en lærebok for det sier ingenting om min kompetanse. Jeg skal vise at jeg har den kunnskapen jeg skal ha. Og første del er den fysiske installasjonen av nettverket og kablingen. Alt det andre kommer på andre deler av rapporten. Jeg regner med at hele rapporten vil bli ganske så tykk. Selvfølgelig vil 2003 Server-delen bli tykkest da for det er mye å gå gjennom!

Lenke til kommentar
Jojo selvfølgelig! Men først skal jeg skrive om selve nettverket og hva jeg har gjort og beskrive installasjonen av det. Alt fra å beskrive kort om patching til cat5 contra cat6. Og feilsøking under installasjon og alt det praktiske. Tro meg! Jeg vil ikke skrive en lærebok for det sier ingenting om min kompetanse. Jeg skal vise at jeg har den kunnskapen jeg skal ha. Og første del er den fysiske installasjonen av nettverket og kablingen. Alt det andre kommer på andre deler av rapporten. Jeg regner med at hele rapporten vil bli ganske så tykk. Selvfølgelig vil 2003 Server-delen bli tykkest da for det er mye å gå gjennom!

5121747[/snapback]

Det viktigste er vel at du viser at du kan sakene dine, ikke å skrive alt du kan. Med andre ord mener jeg at det bør holde i lange baner dersom du skriver hvilke valg du har gjort, og hvorfor. Kort og konsist. Det blir noe litt annet, men setter ting kanskje litt i perspektiv likevel: Når jeg skrev hovedoppgave på høgskolen, vi var en gruppe på 4 elever som jobbet tilnærmet fulltid i et halvt år, så skulle vi kunne begrunne det dersom selve rapporten ble på over 100 sider, med 1 1/2 i linjeavstand og godt med marger. I realiteten var det vel snakk om ca 60-70 sider som var begrensningen tenker jeg.

Det var relativt store prosjekter som også kom seg godt innunder dette. Men, alle hadde selvfølgelig varierende grad av vedlegg. Jeg mener at teori om kabeltype, OSI-modell og så videre sjelden har noe i rapporten å gjøre, med unntak av en kort hva og hvorfor, evt med referanse til vedlegg.

Men, nå har jeg før blitt beskyldt for å ikke vite hvordan rapportene deres skal skrives, men hvis det ikke gjøres slik er min oppriktige mening at rapporten blir dårlig, og at jeg sannsynligvis aldri ville giddet å lese den.

Lenke til kommentar

Mmm det er det jeg tenker jeg også. Rapporten skal først og fremst være mulig å lese. Og om det i tillegg kanskje er litt morsomt er det bare positivt! Ellers legger jeg stor vekt på språk og hvordan rapporten er skrevet og designet på den. Da er det mye lettere å lese den og forhåpentligvis få et godt inntrykk utifra den.

Hittill har jeg skrevet litt om gjennomføring og planlegging av kablingen, kabel-kart over rommene, merking av bokser, tenking på mulig utvidelse i fremtiden og egentlig selve den praktiske biten. Patchepanel tar jeg også med, men lurer litt på hvordan jeg skal trekke fram dette med porter og fysisk sikring.. Også dette med at et patchepanel skal være ryddig og oversiktlig for lettere løsing av problem senere osv. Det er ikke særlig hyggelig å feilsøke i et patcheskap der alt bare er i floker! Men det jeg skriver om skal være relevant for det arbeidet jeg har gjort.

Lenke til kommentar

*banne høyt og kraftig*

*masse edder og galle*

Jeg strøyk! :(

1 av 2 i VK2 IKT-Driftsfag, Adolph Øien VGS 2005.

Til tross for godt besvart oppgave, og suveren løsning med klient, var det ikke godt nok.

*mer banneord*

Bestemmer jeg meg for å ta den på ny, ødelegges ferieplanene mine helt

*cry*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...