Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror det er beskrevet for Server 2003 med fag-utrykk på engelsk altså..

Du tror den ikke er bra..

Noen som har verdt borti den?

 

Den bruker de på Tinus Olsen.. ;)

Sier mer om skolen det spør du meg. Om det ikke er kun litt grunnleggende dere skal lære der.

 

Den boken på norsk har litt over 200 sider, boken Mastering Windows Server 2003 har over 1600 sider. Microsoft Windows Server 2003 Deployment Kit, er vel litt i en annen klasse, har totalt 4000 sider over 7 bøker (som er inndelt etter tema).

 

Selv om mye går vekk på bilder (som sikkert den norske også har), så må de inneholde mer info og læring for deg.

Lenke til kommentar
Hva tror dere kan være det enkleste å gå på når man er ferdig med IKT fagbrevet da?

Og hvor mange år tar det..?

Skal du først ta noe bør du satse på minst treårig utdanning, Ingeniør eller tilsvarende. Jeg skulle gjerne tatt en universitetsutdannelse selv, men tiden strekker dessverre ikke til når jeg er i full jobb.

 

Men, når det er sagt så bør du fokusere på hva du har lyst til, ikke hva som er enklest. Folk dropper ut av "enkle" studier fordi motivasjonen mangler, samtidig som mange klarer seg gjennom tyngre studier når de har den rette motivasjonen, selv om grunnlaget kanskje er dårligere enn for medstudenter som dropper ut.

 

Konklusjonen min blir vel at man bør følge interessene sine, ikke hva som er lett eller vanskelig. Lykke til med valget du/dere tar, og jeg håper for deres del at dere foretar et godt valg.

Lenke til kommentar
Noen sted jeg kan lese om hvilke linjer/skoler jeg kan velge videre?

Når jeg gikk på Videregående hadde studieveileder eller hva nå enn personen hadde for tittel en rekke brosjyrer på slikt. Hvis ikke så er det ganske greit å søke seg frem til universiteter og høgskoler, og se hva de har av tilbud. Google er din venn :)

Lenke til kommentar
Noen sted jeg kan lese om hvilke linjer/skoler jeg kan velge videre?

Når jeg gikk på Videregående hadde studieveileder eller hva nå enn personen hadde for tittel en rekke brosjyrer på slikt. Hvis ikke så er det ganske greit å søke seg frem til universiteter og høgskoler, og se hva de har av tilbud. Google er din venn :)

Eller se her: http://www.utdanning.no/dep/portal/_pagr/1...umentType=study

 

Når det gjelder utdanning er VIGO.no din venn.

Lenke til kommentar
Kanskje usaklig å si, men jeg sier det likevel, pga det er faktisk sannheten:

 

IKT-driftsfag som utdannelse er ikke mye verdt. en er nesten nødt til å ha høyere utdannelse, f.eks informatikk på høyskole nivå eller it-akademiet, for å være verdt noe på jobbmarkedet.

 

Hilsen arbeidssøkende fagutdannet ikt-driftsoperatør

Det stemmer. Lykke til med en utdannelse som koster flesk, og som ikke nødvendigvis kommer til å gi deg noe jobb siden du i teorien ikke har noe praktisk erfaring.

 

Hilsen også arbeidssøkende IKT-driftsoperatør.

1. Hva med sertifiseringene it-akademiet tilbyr, mener du at disse heller ikke er noe verdt ?

 

2. Hva gjelder praktisk erfaring: Jeg har jo 2år som ikt-lærling, vil du påstå at dette heller ikke teller noe ?

 

Ser fram til svar.

Lenke til kommentar
Kanskje usaklig å si, men jeg sier det likevel, pga det er faktisk sannheten:

 

IKT-driftsfag som utdannelse er ikke mye verdt. en er nesten nødt til å ha høyere utdannelse, f.eks informatikk på høyskole nivå eller it-akademiet, for å være verdt noe på jobbmarkedet.

 

Hilsen arbeidssøkende fagutdannet ikt-driftsoperatør

Det stemmer. Lykke til med en utdannelse som koster flesk, og som ikke nødvendigvis kommer til å gi deg noe jobb siden du i teorien ikke har noe praktisk erfaring.

 

Hilsen også arbeidssøkende IKT-driftsoperatør.

1. Hva med sertifiseringene it-akademiet tilbyr, mener du at disse heller ikke er noe verdt ?

 

2. Hva gjelder praktisk erfaring: Jeg har jo 2år som ikt-lærling, vil du påstå at dette heller ikke teller noe ?

 

Ser fram til svar.

Sertifisering i seg selv har liten verdi, men dersom du kan dokumentere praksis innen sertifiseringens pensum blir situasjonen en annen.

 

Det er mulig jeg har misforstått (og jeg har heller ikke personalansvar) men det virker for meg som om det er stor forskjell på hvor relevant praksisen som IKT-lærling er. Det vil nok i en del tilfeller kunne ødelegge for en del søkere dersom de ikke kan dokumentere at de faktisk har hatt en relevant praksisperiode.

 

Jeg har selv slitt med en situasjon hvor jeg ikke har kunnet dokumentere kunnskap og egenskaper i tilstrekkelig grad, og det er en situasjon jeg ikke vil ende opp i en gang til.

Lenke til kommentar
Videre utdanning:

Så mange rare ting man kan ta da..

Men for en som har tatt fagbrevet i Ikt, og som ikke er spesielt glad i matte..

Hva kan dere da anbefale meg å velge videre?

:thumbup: Takk

Datautdanning og null matte finnes vel strengt tatt ikke.. (ikke som jeg har funnet enda)

 

De få fagene som ikke krever ekstra matte for å komme inn har fremdeles matte på linjen.

Lenke til kommentar
Videre utdanning:

Så mange rare ting man kan ta da..

Men for en som har tatt fagbrevet i Ikt, og som ikke er spesielt glad i matte..

Hva kan dere da anbefale meg å velge videre?

:thumbup: Takk

Datautdanning og null matte finnes vel strengt tatt ikke.. (ikke som jeg har funnet enda)

 

De få fagene som ikke krever ekstra matte for å komme inn har fremdeles matte på linjen.

Matte på linjen`?

Hva er forskjelln på det da?

 

Hva er de kursene med minst krav til matte kunnskaper da?

Lenke til kommentar

De fleste linjene i dag krever 2mx mattematikk, men de fagene som ikke krever det har fremdeles mattematikk som ligger på 2MX nivået slikt jeg har forstått det. (de fagene jeg har funnet er litt mer bruk av IT i en bedrift/itledelse osv)

 

http://www.hio.no/content/view/full/30351

http://www.hia.no/studier/oksamf/itinfosys.htm <- Er faget jeg selv vurderer å ta for øyeblikket, evnt blir det ingeniør med 3-semestersordning.

Lenke til kommentar
Kanskje usaklig å si, men jeg sier det likevel, pga det er faktisk sannheten:

 

IKT-driftsfag som utdannelse er ikke mye verdt. en er nesten nødt til å ha høyere utdannelse, f.eks informatikk på høyskole nivå eller it-akademiet, for å være verdt noe på jobbmarkedet.

 

Hilsen arbeidssøkende fagutdannet ikt-driftsoperatør

Det stemmer. Lykke til med en utdannelse som koster flesk, og som ikke nødvendigvis kommer til å gi deg noe jobb siden du i teorien ikke har noe praktisk erfaring.

 

Hilsen også arbeidssøkende IKT-driftsoperatør.

1. Hva med sertifiseringene it-akademiet tilbyr, mener du at disse heller ikke er noe verdt ?

 

2. Hva gjelder praktisk erfaring: Jeg har jo 2år som ikt-lærling, vil du påstå at dette heller ikke teller noe ?

 

Ser fram til svar.

Jeg sier ikke at sertifiseringer ikke betyr noe. Det jeg mente var at IT-akademiet har masse studier, som ikke nødvendigvis blir ansett som supre (kommer an på hvilket du tar) av en eventuell arbeidsgiver. I tillegg må man betale sinnsyke priser. En eventuell cisco-sertifisering av mer avansert type, kan nok være veldig greit å vise til, dog. Uansett så tror jeg alle arbeidsgivere ønsker erfaring.

 

Læretid anses kanskje som erfaring av noen, men ikke nødvendigvis alle. Læretid er jo litt annerledes enn vanlig jobb :) I tillegg er det sikkert greit med en OK attest (som jeg forøvrig nektes av mitt tidligere arbeidsted, fordi de rett er slett elsker å være kjipe og lage trøbbel) som beskriver RELEVANTE arbeidsoppgaver for den jobben du søker på.

Lenke til kommentar
I tillegg er det sikkert greit med en OK attest (som jeg forøvrig nektes av mitt tidligere arbeidsted, fordi de rett er slett elsker å være kjipe og lage trøbbel) som beskriver RELEVANTE arbeidsoppgaver for den jobben du søker på.

Jaså vil de bare gi deg en arbeidsbekreftelse, altså at du har vært der så og så lenge. Litt av grunnen til dette er at attester er alttid godsnakk i, og spesielt dersom det er en ansatt som de vil bli kvitt.

 

Det som er viktigst er å få noen gode referansepersoner som mulige arbeidsgivere kan ringe til.

 

Uansett litt kiipt da. Du kan jo høre med en av de du har jobbet mest med om han eller hun kan skrive en skriftlig referanse til deg (i tillegg til å risikere å bli oppringt). Dette slipper personalavdelingen å bli blandet inn i, det er jo de som er kjipe i ditt tilfelle, om jeg tipper riktig. Spesielt siden du har hatt læretiden i det offentlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...