Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal ta fagprøven om 2.5år, går som lærling i IKT på div. skoler nå..

Noen som hvet om steder der jeg kan lese litt om hvordan man setter opp Windows Server 2003?

(helst norsk)

Skal du inn i it-bransjen så er det bare å lære seg til å lese engelsk språklig literatur. Og det finnes mange slike bøker og web sider. Men om 2,5 år så er det vel Longhorn sitt server OS du skal sette opp under fagprøven.

Lenke til kommentar
Skal ta fagprøven om 2.5år, går som lærling i IKT på div. skoler nå..

Noen som hvet om steder der jeg kan lese litt om hvordan man setter opp Windows Server 2003?

(helst norsk)

Det er langt mellom de gode norske IT-bøkene, og de kommer ut veldig sent i forhold til sine engelske motstykker. Av den grunn blir stort sett engelske bøker brukt, og min lille anbefaling er at du venner deg til engelsk faglitteratur med en gang. Tyngre litteratur vil du uansett ikke finne på norsk.

 

Datajungelen har en side med oversikt over bøker på Windows Server 2003. Merk at en del av bøkene her er svært spesialiserte, men omtalen sier som regel det meste. Dersom det er noen bøker du lurer på om kan være noe for deg så kan du sende meg en PM, så skal jeg sjekke ut den aktuelle boken.

Lenke til kommentar
Sikker grei nok til en grunnleggende generell gjennomgang av forskjellige ting, men skal du lære Windows 2003 så er det likegreit å begynne å lese til en MSCE sertifisering (iallefall skaffe seg bøkene som inneholder pensumet)

Helt enig i at man skal lese bøker som dekker MCSE-pensumet, om enn ikke nødvendigvis bøker som retter seg mot eksamen. Det finnes mye annen god litteratur. Dersom en eller flere av forfatterene innehar MVP på f eks Active Directory så er boken sannsynligvis vel verdt pengene sine.

 

Ellers må jeg bare påpeke at om du har gått gjennom pensum til MCSE, eller sågar tatt sertifiseringen, så kan du ikke Windows Server 2003, men du har en grei forståelse av den. Det er fremdeles mye igjen å lære :)

Lenke til kommentar

For nybegynnere som Heineoen så får han kun forståelse av materien av bøkene. Sier han (eller noen andre lærlinger) at de kan Win 2003 server ut og inn så lyger eller overdriver de. Det er det kun praksis erfaring i et driftsnettverk med mange brukere som kan gjøre, og da oppdager en fort at det er utfattelig mye win 2003 server (med ekstra komponenter) som en ikke kan eller har tid til å lære seg i en hektisk hverdag.

 

Så for meg som kan windows klienter/servere rimelig godt så benytter jeg heller bøker og internett som oppslagsverk når jeg kommer borti ting som jeg ikke kan eller lurer på. F.eks. når en må manuelt promote en domenekontroller til Schema Master i AD, siden den forrige serveren ble pensjonert uten at en sørget for å pensjonere den på korrekt måte (slik at en annen server fikk tildelt denne SM rollen.

Lenke til kommentar

Skulle ikke Windows Server 2003 bli lettere å bruke enn 2000?

Tør nesten ikke tenke på hvordan NT så ut..

 

Hva er MCSE??

 

Synes dere jeg skulle installere Server 2003 på den gammle pc'n så jeg kan prøve meg litt frem mens jeg leser i den "drift av nettverk" boken?

 

Og til sist hvilken andre bøker kan dere anbefale??

Har i første omgang lyst til å lære det mest grunnlegende.

Lenke til kommentar
Skulle ikke Windows Server 2003 bli lettere å bruke enn 2000?

Tør nesten ikke tenke på hvordan NT så ut..

 

Hva er MCSE??

 

Synes dere jeg skulle installere Server 2003 på den gammle pc'n så jeg kan prøve meg litt frem mens jeg leser i den "drift av nettverk" boken?

 

Og til sist hvilken andre bøker kan dere anbefale??

Har i første omgang lyst til å lære det mest grunnlegende.

Noe blir lettere og mange andre nye ting dukker opp (som blir forbedret og forenklet i neste versjon igjen). Det er kompleksiteten som er utfordringen ofte.

 

MSCE er en sertifisering ifra Microsoft om du kan Windows Server godt nok.

 

Ta en tur innom amazon eller barnesandnoble på nettet, og se hvordan andre anbefaler bøkene.

Lenke til kommentar

Heineoen:

 

Du MÅ ikke velge Microsoft da :) Hvis du er blank på alle felter, så kunne det vel vært kjekt å prøve seg på f.eks linux eller noe i den duren?

 

Kommer du ikke til å komme borti server-drift i heletatt under læretiden? Jeg kjøpte ikke en eneste bok, og fikk meget godt bestått på fagprøven min. Synes www.microsoft.com fungerte som et fint oppslagsverk. Ellers ville jeg prøvd å få med meg så mange gratis-seminarer som mulig. Kjekt å gjøre annet enn å bare sitte med nesen ned i en bok.

Lenke til kommentar
MSCE er en sertifisering ifra Microsoft om du kan Windows Server godt nok.

Eller for å dra inn et par ting til her ang sertifiseringer:

 

MCSA: Microsoft Certified Systems Administrator. Sertifisering for den som ønsker å vise at han har administrative ferdigheter i Windows.

 

MCSE: Microsoft Certified Systems Engineer. Sertifisering for den som ønsker å vise at han kan designe og drifte et Windows nettverk.

 

MCDST: Microsoft Certified Desktop Technichian. Sertifisering for den som ønsker å vise at han kan drive support på en Windows klientversjon.

 

MCSA og MCSE kan spesialiseres innen Messaging (Exchang) og Security.

 

Ellers i denne "driftstråden" kan MCDBA (Databaseadministrator) nevnes, samt det faktum at det er interesante eksamener som ikke inngår i et sertifiseringsløp men som det kan være greit å få med seg (bl a SBS og Clustering).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...