kick_ass17 Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Har fagprøve innenfor windows 2003 server neste mandag, i den forbindelse tenkte jeg å lage en tråd om dette her. I første omgang er jeg ut etter tips og erfaringer fra andre. hva burde jeg tenke på osv. Så kommer jeg til å publisere prøven her for å få synspunkter fra dere der ute.. kan bli interessant etterhvert. Håper på å få en del hjelp oss dere. Er det noen av dere som har vært igjennom dette fra før? Endret 6. juni 2005 av kick_ass17 Lenke til kommentar
Myxo Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Har akkurat det samme og vil følge med fremover Hyggelig om folk vil dele litt erfaringer. Ikke fordi jeg ikke får til prøven, men fordi det er morsomt å vite hva andre gjør. Endret 31. mai 2005 av El_Nino Lenke til kommentar
kick_ass17 Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 er det lenge til du har fagprøven eller. Jeg har ikke gjort serlig mye på min læreplass. har fått et kurs på en uke i active directory, det er stortsett de eneste erfaringene jeg har med server de siste 2 årene. har sittet litt selv da utenom. men det er grenser for hva man kan lære aleine Lenke til kommentar
Myxo Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 er det lenge til du har fagprøven eller. Jeg har ikke gjort serlig mye på min læreplass. har fått et kurs på en uke i active directory, det er stortsett de eneste erfaringene jeg har med server de siste 2 årene. har sittet litt selv da utenom. men det er grenser for hva man kan lære aleine Har i uke 24. Om et par uker, skulle vel det bli. Har heller ikke jobbet mye med servere. Sitter og installerer en 2003 for første gang på et år nå. Forrige gang satte jeg den aldri opp, så det skal bli interessant å se hva jeg kan få til. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Kva er du interessert i å få vete meir om? Windows Server 2003 har så mange moglegheiter at det tar lang til å rame igjennom alt, spesielt om ein skal forklare litt om dei ulike ting osgså. Men dei funksjonane eg har brukt mest på Windows Server Systems er: * Domene/Active Directory som har styringsfunksjon for klientane. Kontrollere brukarars tilgang, rettigheiter og alt anna relevant. * Printservar: Servaren mottar printjobbane frå klientane, administratar dei og sender dei til utskrift. * DHCP-server: Deler automatisk ut ip og anna relevant informasjon til klientane. Kan også brukast til å synkronisere klokkene på maskiner, printarar ol. * DNS-server: Transformerer f.eks. namnet på ein klient til ip-adresse. * WINS-server: Omlag det samme som DNS-server, men blir ikkje i like stor grad brukt i domener/AD. * Fillagring. Lagre brukaranes filer. Gjer det enklere å ta sikkerheitskopi av dei då alt ligg på samme plass. Det er nokre få av svært mange tenester Win2k3server kan gjere.. Må forresten legge til det at ei/to uker er litt kort tid skal ein lære seg å setje opp ein fungerande server/domene.. *kremt* Endret 31. mai 2005 av nmedaas Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Utenom det nmedaas har nevnt, skal jeg sette opp: * Terminalserver (innebygd i win2k3) - RDP på klient * Exchange * ORK (Office Resource Kit) * Office på klient og server Noen som har forslag til hvilket antivirusprogram jeg kan bruke? Lenke til kommentar
kick_ass17 Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 shit føle at æ sett her å ikke kan en shit. så det kan jo bli spennanes å se ka æ får som oppgave Lenke til kommentar
slettet Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Anbefaler iallefall ei antivirusløysing som lag deg installere og administrere kliente over nettverk frå servaren. Mange leverandører har sånne opplegg, blandt anna Symantec, men eg aner ikkje om den er god då eg aldri har testa den. Men det er administrsjonsbiten svært godt integrert i Windows, då det berre er ein snapin-modul i mmc.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Problemet er jo at jeg må få tak i programvaren også.. Jeg har Trend Officescan til både server og klient.. men jeg skjønner ikke helt hvordan det funker. Uansett.. en liten hake i planen min, er at det ikke er så lurt å installere alt sammen på en burk.. men det får så være, har ingen andre muligheter. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) shit føle at æ sett her å ikke kan en shit. så det kan jo bli spennanes å se ka æ får som oppgave Bruk forumet flittig i forkant, lån med deg ein pc og 2003 server-cden heim, ta deg to dager fri, og kos deg. Installer, prøv, feil, og leik deg litt. Anbefaler deg også å notere ned kva du vil, og etter kvart du finn ut korleis du gjer det så noterer du ned.. Notater er viktig. For når du skal gjere det på prøven så er er det lett å gløyme noko viktig. Sant nok, kine(?), men det er ikkje noko som skal rusle og gå meir enn nokre timar, så du får vist sensor at du har ein viss ide om kva du gjer på.. Sjekk symantec sine websider om dei har nokre 30 eller 90-dagers demoer som du kan bruke.. Endret 31. mai 2005 av nmedaas Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 VMWare er også et fint program dersom en skal teste ut ting i praksis. Logon script og Group Policy (f.eks. oppsett av lokale brukermaskiner) er smarte ting. Kixtart er et fint gratis verktøy til å håndere logonscript, men finnes selvfølgelig andre alternativ. Lenke til kommentar
kick_ass17 Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 ja har en del notater fra tidligere jeg satte opp en server med klienter. pushe ut programvare er en ting som har irritert meg hele tiden.. fikk til å sette det opp aleine på et kurs jeg var på. men nå får jeg ikke til. det er jo det enkleste i verden men funker bare ikke.. satte opp en server med klient og domene og active directory. dns og dhcp satte jeg også opp.. alt så ut til å funke.. delte ut en mappe med som jeg hadde kopiert office xp på.. gikk inn på policyen for hele ad og velgte maskin la inn msi pakken via nettverks sharen. prøvde først å gå lokalt på maskinen å legge msi inn. men det fant jeg fort ut at det var ikke sånn det skulle gjøres. gikk via mine nettverksteder å fant msi filen. har prøvd begge de valg mulighetene du får opp når du skal legge ut msi filen men det skjer ingen ting.. er det noen som har en ide om hva som kan være galt?? har vært å sett på legg til programmer om det lå der men det gjor ikke det.. Lenke til kommentar
kick_ass17 Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 kan nån forklare meg det med logon script. hva bruker man det til. kom med eksempel Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) kan nån forklare meg det med logon script. hva bruker man det til. kom med eksempel Først, hadde du stilt det spørsmålet ved eksamen eller ikke kunne ha svart på dette så hadde jeg gitt deg stryk karakter. Så vær glad for at jeg ikke er sensoren din.... Sier bare en ting, sett deg ned å les og google.... Her er en side som omhandler temaet: http://www.kixtart.org/ Endret 31. mai 2005 av kjhanken Lenke til kommentar
alos Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Hei.. Jeg hadde en test fagprøve for et par måneder siden. Kjørte en løsning med tynnklienter mot windows 2003 TS. Du kan laste ned slutt rapporten fra hjemmesiden min: http://htr.pointclark.net under fagprøve nederst på venstre side.. Er det noe du lurer på om løsningene min så bare rop ut.. Edit: Siden er relativt treg pga. den ligger på server hjemme med sugen linje ut. Endret 31. mai 2005 av alos Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Logon-script kan brukes til mye rart. Jeg har foreløpig bare lagt en oppmapping av fellesområdet i mitt script. Du kan f.eks mappe opp skrivere, gjøre slik at ting kjøres ved pålogging osv. Lenke til kommentar
kick_ass17 Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 høres rimelig fresh ut.. lastet ned det der programmet. er det enkelt å bruke eller.. skal teste det ut i morgen.. Lenke til kommentar
kamus Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg bruker logon script ute hos kunder for å: - mappe printere f eks i forhold til hvor de er plassert - sette profilen i Outlook. - Mappe opp driver for installasjon, hjemmeområde og fellesområder (veldig avhengig av hva kunden ønsker) Noe av det som jeg lurer på er hvordan blir dere vurdert ut i fra den sikkerheten som dere setter opp i nettverket deres. Eller holder det med en antivrus løsning og FW mellom LAN og webben? En annen ting med AD er jo om dere får noen spørsmål rundt design av AD og GPO'er osv for en bedrift? Hvor bra AD fungerer er jo helt an på designen som er brukt for bedriften. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Nokre tankar eg gjer meg om fagprøve og sensorskap.. --- Kven er det som er sensorar på fagprøvar? Folk med god peiling og eit breidt perspektiv, eller er det mykje lærarar med etterutdanning innan it? Eg er redd for at det nok innimellom er direkte inkompetente folk som skal dømme og vurdere. Det er nok (desverre) eit fåtall av dei som har noko som helst form for utdanning eller genuin interesse for faget, noko eg er redd kan øydelegge mykje på fleire måtar. Kva som sensor ikkje kan så mykje, og blir svært imponert kva kandidaten presterer og gjer han/ho ein "svært godt", når det er ein middles "godkjent". Eller.. Om kandidaten kan mykje, og sensor kan det same, men ville gjort det på ein anna måte, ikkje liker/forstår måten kandidaten gjer det på, og gjer dårligare karakter enn fortjent. Eg trur nok eit av problema for IKT-Driftsfag er at det er relativt ferskt, samt at metodane folk brukar ofte er forskjellige. Skal du ta fagbrev i murarfaget vil ei fuge, ei flis og ein teglstein være det samme i år som det var for to-fem-ti år sidan, noko som nok gjer det enklere for sensor.. Skulle gjerne starte ny topic på denne, men syns me var så godt i gang med fagprøve-emnet.. -- Skal for ordens skuld nemne det at eg sjølv er lærling, men har ingen ide om kor tid eg skal ha fagprøve. Det siste eg høyrde (i går) var at eg skal ha den neste veke.. "De (eg og bedrifta) skal få nærmare beskjed når det nærmer seg.." Hallo? På tide å få vete noko snart? Eventuelt kva oppgåva går ut på, sånn at eg får finne fram maskiner, skrivarar og anna eg faktisk treng for å då gjennomført prøven?! Operativsystem, f.eks?! Det er _LITT_ kjipt å måtte bruke fyrste dagen på å laste ned trialversjonar av Windows XP og 2003, samt Office for i det heiletatt å ha noko å installerer! *grr* Kor lang tid i forvegen har de fått vete noko, folkens? Lenke til kommentar
alos Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Noen svar på dine spørsmålene dine.. Nokre tankar eg gjer meg om fagprøve og sensorskap..--- Kven er det som er sensorar på fagprøvar? Folk med god peiling og eit breidt perspektiv, eller er det mykje lærarar med etterutdanning innan it? Eg er redd for at det nok innimellom er direkte inkompetente folk som skal dømme og vurdere. Det er nok (desverre) eit fåtall av dei som har noko som helst form for utdanning eller genuin interesse for faget, noko eg er redd kan øydelegge mykje på fleire måtar. Fylket har satt ned en egen fagprøve nemd, dette er ikke en gjeng med IT lærere uten kompetanske. De er folk som jobber med it til vanlig og sitter inne med masse kunnskap. Du kan være trygg på at de kan masse mer enn man trenger å kunne for å få meget godt bestått på fagprøven. Kva som sensor ikkje kan så mykje, og blir svært imponert kva kandidaten presterer og gjer han/ho ein "svært godt", når det er ein middles "godkjent". Eller.. Om kandidaten kan mykje, og sensor kan det same, men ville gjort det på ein anna måte, ikkje liker/forstår måten kandidaten gjer det på, og gjer dårligare karakter enn fortjent. Son sagt på forrige så blir ikke dette noe problem. Eg trur nok eit av problema for IKT-Driftsfag er at det er relativt ferskt, samt at metodane folk brukar ofte er forskjellige. Det finnes 1000 forskjellige måter å løse et IT problem på, dette skjønner man når man har jobbet litt med IT, dette skjønner sensor. Skal for ordens skuld nemne det at eg sjølv er lærling, men har ingen ide om kor tid eg skal ha fagprøve. Det siste eg høyrde (i går) var at eg skal ha den neste veke.. "De (eg og bedrifta) skal få nærmare beskjed når det nærmer seg.." Du har fått en kontaktpersjon i fagnemda når du ble meldt opp til prøve, du burde ringe han/henne og ta en liten prat om nermere tidspung. Det er bedre det enn å gå rundt å lure. Hallo? På tide å få vete noko snart? Eventuelt kva oppgåva går ut på, sånn at eg får finne fram maskiner, skrivarar og anna eg faktisk treng for å då gjennomført prøven?! Operativsystem, f.eks?! Det er _LITT_ kjipt å måtte bruke fyrste dagen på å laste ned trialversjonar av Windows XP og 2003, samt Office for i det heiletatt å ha noko å installerer! *grr* Du kan alle rede begynne å laste ned server 2003 og windows XP+office, du kommer uansett til å få bruk for det på fagprøva. Kor lang tid i forvegen har de fått vete noko, folkens? Jeg veit alle rede at jeg skal opp til fagprøve 11 til 15 juli.. Håper du har fått litt svar på det du lurte på.. Uansett lykke til på fagprøva, det går sikkert bra!! og husk å bruk venner og forum hvis du lurer på noe i kampens hete (fagprøva:P) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå