Gå til innhold

Koble parabolen til TV-kortet i PC'n, litt hjelp?

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg hjelp folkens! Jeg skal koble Canal Digital-parabolen min til Tv-kortet i PC'n, men lurer på hvilke instillinger jeg skal bruke. Når jeg skal søke etter kanaler skal jeg bruke "Antenna" eller "Cable" og "PAL" eller "NTSC"?

Hvordan skal kabelen tilkobles Canal Digital-tuneren og må tuneren være påskrudd når jeg bare skal se på med PC'n?

TV-kortet mitt er forresten er Pinnacle PCTV Stereo.

Takk på forhånd for all hjelp. :thumbup:

EDIT: Skal jeg bruker S-video, composite eller TV-tuner i instillinger i programmet jeg bruker?

Endret av håvard87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du velger PAL, det er det vi bruker i norge.... kople til med svhs til tv kortet ditt......mulig du må skaffe en scart ----> svhs utgang fra tuneren til tv'en....

Altså en overgang... fra scart til svhs...

Web76

Endret av web76
Lenke til kommentar

Sånn som oppsettet ditt ser ut til å være må tuneren være slått på for å se tv på pc'en - og du må skifte kanal på cd-tuneren som når du bruker den på tv'en.

Ellers må du ha et tvkort i pc'en din med dvb og som har kortleser for canal-digital-kortet ditt.

Lenke til kommentar

Hmmm...

Sjekk Clas Ohlson eller en butikk som selger tv-utstyr i nærheten av deg...

Det heter S-Video, VHS er Video Home system, så med mindre du videospiller i pc'en, så tenker jeg at S-video til scart vil fungere utmerket!! S-video adapter er altså det du skal ha. Men, med frakt blir det dyrt for en liten dært!

EDIT: trykkleif og hets... Ikke meningen å gå til angrep på noen som helst, jeg har tydeligvis misforstått litt av hvert selv, men hei, la oss nå være venner i stedet for drittslenginga, Mr D... Tar starten på krangelen på min kappe, men sa nå i alle fall unnskyld!!

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Det er ikke så ofte man finner S-Video utgang på paraboltuner. Så antagelig er det kompositt signal du trenger (gul RCA plugg).

TV kort har du egentlig ikke bruk for til dette, det hadde holdt med skjermkort med video-inn. Det har du sikkert på TV kortet også, så det kan brukes. Men du bruker ikke tuneren, altså skal du ikke søke etter kanaler. Så spørsmålet om "Antenna" eller "Cable" faller bort.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

<OFFTOPIC>

Tore_v1 - du var svært kraftig i din uttalelse om S-VHS. Denne standarden eksisterer faktisk og var/er en høykvalitets vhs-standard. Ofte benyttet på videokameraer før de digitale videokameraene dukket opp rundt 1997.

Du har imidlertid rett i at det ikke må blandes sammen med S-Video i denne sammenheng.

</OFFTOPIC>

Lenke til kommentar
<OFFTOPIC>

Tore_v1 - du var svært kraftig i din uttalelse om S-VHS. Denne standarden eksisterer faktisk og var/er en høykvalitets vhs-standard. Ofte benyttet på videokameraer før de digitale videokameraene dukket opp rundt 1997.

Du har imidlertid rett i at det ikke må blandes sammen med S-Video i denne sammenheng.

</OFFTOPIC>

I så fall legger jeg meg langflat! Ikke meningen å virke brutal!! :cry:

Web76, beklager, min feil!

Uansett, satser på at han får koblet opp alt sammen med suksess!

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
<OFFTOPIC>

</OFFTOPIC>

Dette må jeg bare kommentere / korrigere (dette har også vært diskutert flere ganger før).

S-VHS er et videosystem.

S-VHS-kabel er det samme som s-videokabel. Dette er en standard som i sin tid ble laget for å utnytte bildekvaliteten i S-VHS-systemet. I de siste årene har mange produsenter gått over til å kalle det s-video fordi det brukes til mye annet. TV-bransjefolk (særlig de som har holdt på noen år) og mange av de europeiske produsentene kaller fortsatt standaren S-VHS(-kabel). Gå innom TV-butikker og se på emballasjen hva kabelen kalles....

I en tråd for drøyt et år siden gjorde jeg en liten undersøkelse om saken:

Den lille DIN-pluggen som overfører bildesignal med separat sort/hvitt- og fargesignal - hva heter den egentlig?

- Databransjen kaller den s-video der jeg har sjekket.

- Sony kaller den s-video i brosjyrene.

- JVC kaller den s-video i brosjyrene og tilfeldig valgt bruksanvisning.

- Grundig kaller den s-video i brosjyrene, men på min gamle Grundig 28" heter det S-VHS-kontakt. I bruksanvisningen til min nesten nye Grundig DVD har de klart å skrive: "koble Y/C-kabel (S-VHS) inn i s-video out".

- Finlux kaller den S-VHS i brosjyrene og s-video på nettsidene sine.

- Philips er en smule inkonsekvent. I hovedbrosjyren under TV bruker de s-video, mens samme brosjyre under videomaskiner bruker de S-VHS.

Sjekket derfor noen av bruksanvisningene, og der har de skrevet:

"... å koble S-VHS kablene til S-video inngangen."

"... utstyr som avgir S-VHS-signaler (S-VHS-videospillere og Hi-8, osv.)"

Konkusjon:

I dataverden heter pluggen s-video. I TV/video-verden brukes s-video og S-VHS-plugg/ -kabel om hverandre om samme standard.

La derfor folk som skriver S-VHS-kabel eller S-VHS-plugg istedenfor s-video være i fred - det er likestilt for de som ikke bare er datainteressert.

Til trådstarter:

Hvis du vil bruke s-videokabel/S-VHS-kabel så må du inn i oppsettet på tuneren og stille inn dette (hvis det i hele tatt er mulig....) eller så får du svart/hvitt bilde. Det sikreste er å følge rådet fra hårek. Du får nok litt dårligere bilde, men mye mindre problemer.

Lenke til kommentar
Hmmm...

Sjekk Clas Ohlson eller en butikk som selger tv-utstyr i nærheten av deg... Men, ikke fall i fellen og kall det S-VHS!! Det finnes ikke noe som heter S-VHS, da virker du bare litt uopplyst, om man skal kalle det noe.

Hvem er uopplyst? Hvis du går innom en TV-butikk som fører kabler o.l. fra Aurora/OSK (antakelig nest størst i sin bransje) så kan du se hva de kaller kablene. Eller se firmaets nettsider.
Lenke til kommentar

OK! Si at jeg bruker kompositt-utgangen på cd-tuneren da, skal den da kobles inn i kompositt på tv-kortet? Jeg forstår ikke helt det Hårek sier med at man kan koble til skjermkortet, for skjermkortet mitt har jo ikke kompositt-inngang (bare VGA, DVI og S-video).

Litt mer hjelp... :hmm:

Lenke til kommentar

Det jeg mente er at det finnes endel skjermkort med video-inn. Du kan gjerne bruke TV-kort, men det er jo ikke TV tuner funksjonen du benytter.

Du kan sammenligne med å koble paraboltuneren til en vanlig TV. Du kobler da kompositt til en AUX inngang (som regel en SCART plugg). Du må da velge AUX inngangen med fjernkontrollen, du søker ikke etter en kanal på tuneren.

Lenke til kommentar
Lyden må kobles med separat kabel. Utgangen på paraboltuner er enten 2 separate RCA plugger (høyre + venstre), eller kun i SCART plugg.

Du trenger en overgangskabel for minijack inn på lydkortet.

OK, så jeg må bruke "mikrofon-inngangen" på lydkortet? Blir det ikke ofte dårlig lyd da og lyd som blir hengende etter filmen - det er i hvertfall mine erfaringer. Når jeg brukte samme oppsett og antenne i stedefor parabol ble alltid lyden hengende etter filmen, så jeg begynte derfor å bruke AUX- eller CD-inngangene på hovedkortet. Altså en sånn 4-pins-kabel rett fra TV-kortet og til CD-inngangen på hovedkortet.

Er ikke dette mulig nå som jeg bruker Kompositt?

Lenke til kommentar

Mikrofon inngangen brukes kun til mikrofon, pga signalnivå. Du må bruke en linjeinngang (AUX og CD passer vel bra). Vanlige lydkort har minijack for alle innganger.

At lyden skal "henge etter" ser jeg ingen grunn til. Er nok heller et problem i ditt oppsett? Igjen, hvis du sammenligner med å koble til en vanlig TV så skal det naturligvis fungere synkront.

Lenke til kommentar
Mikrofon inngangen brukes kun til mikrofon, pga signalnivå. Du må bruke en linjeinngang (AUX og CD passer vel bra). Vanlige lydkort har minijack for alle innganger.

At lyden skal "henge etter" ser jeg ingen grunn til. Er nok heller et problem i ditt oppsett? Igjen, hvis du sammenligner med å koble til en vanlig TV så skal det naturligvis fungere synkront.

Jeg har bare integrert lydkort, men det er kanskje AUX- og CD-inngang på det også. Jeg får ta en kikk.... ;)

Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på det integrerte lydkortet og dette er inngangene/utgangene jeg har;

1. Rear speaker out

2. Side speaker out

3. Front speaker out

4. Line In

5. Mikrofon

6. Subwoofer

Utfra dette, regner jeg med at det er nummer 4 jeg skal bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...