Gå til innhold

Tekst som krysser midten av en <hr /> evt. border

Anbefalte innlegg

Jeg jeg vet at dette er mulig ved hjelp av grafikk, men jeg lurer på om det finnes en løsning for å gjøre dette bare med css og html.

EDIT: trykka før jeg skulle :p

Det ligner litt på legend og fieldset men jeg vil ha kun en strek og teksten midt på linja :yes:

her er et eksempel på hva jeg mener:

post-76-1117534939_thumb.jpg

Endret av chs89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte å bruke det som overskrifter, ved for eksempen en ny nyhet i blogg ol.

Forsto ikke helt hva du mente SirIce :blush:

EDIT: ah... sjønte SirIce men det var ikke akuratt det jeg var ute etter ;) Går jo ann hvis jeg lager flere diver, men det er jo så tungvindt!

Endret av chs89
Lenke til kommentar
Jeg tenkte å bruke det som overskrifter, ved for eksempen en ny nyhet i blogg ol.

EDIT: ah... sjønte SirIce men det var ikke akuratt det jeg var ute etter ;) Går jo ann hvis jeg lager flere diver, men det er jo så tungvindt!

Du bruker vel ikke hr til å lage overskrifter? :)

En ting du kanskje kan gjøre er vel noe slikt:

<h1><span class="overskrift">Overskriften, ditt nek</span></h1>

Så mekker du et fint bilde bestående av en strek (uten noe mellomrom) og setter det som bakgrunn på h1. Deretter setter du bakgrunnfargen på .overskrift til hvit. Bør vel kanskje funke? :hmm:

Med forbehold om at hodet mitt er altfor fullt av eksamenstanker akkurat nå til at jeg takler å tenke klart :p

Lenke til kommentar

Du bruker vel ikke hr til å lage overskrifter? :)

En ting du kanskje kan gjøre er vel noe slikt:

<h1><span class="overskrift">Overskriften, ditt nek</span></h1>

Så mekker du et fint bilde bestående av en strek (uten noe mellomrom) og setter det som bakgrunn på h1. Deretter setter du bakgrunnfargen på .overskrift til hvit. Bør vel kanskje funke? :hmm:

Med forbehold om at hodet mitt er altfor fullt av eksamenstanker akkurat nå til at jeg takler å tenke klart :p

Joa, det er jo en mulighet :)

Får prøve noe lignende ;)

Lenke til kommentar

Om du absolutt skal ha en strek bak overskriften, så kan du jo f.eks. gjøre som PT sa, men istedet for bilde så setter du f.eks. border-bottom: 1px solid #666; på h1, og sette negativ margin på <span> ?

eks:

<h1><span>Overskriften, ditt nek</span></h1>

css:

h1 {border-bottom:1px solid #666;}
h1 span {margin-bottom: -20px; background-color: #fff;}

Det skulle funke..

En anna måte, som du helt sikkert kommer over om du leter en del, men som du IKKE bør bruke da de elementene blir brukt HELT feil er:

<fieldset><legend>overskrift</legend>
alt innhold her
</fieldset>

css:

fieldset {border:0px solid #fff; border-top:solid 1px #666;}

VIKTIG!

Grunnen til at jeg nevner den over, er at du helt sikkert kommer over den om du leter litt, men den BØR IKKE brukes.. pga <fieldset> og <legend> er form-elementer, og har INGENTING i andre deler av en code å gjøre, og ihvertfall ikke i overskrifter!!!

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...