Gå til innhold

Trygt å oppgi personnummeret sitt på nettet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok trygt i den forstand at bare cdon.no vil få tilgang til nummeret. Du må bare sjekke at overføringen er kryptert (https://).

 

Nå ser jeg ingen spesiell grunn til at cdon.no skal ha bruk for personnummeret, og absolutt ingen grunn til at de skal kreve det. Vil anbefale deg å sende en mail å spørre om hva grunnlag de har for å kreve slik informasjon.

Lenke til kommentar

De sier selv:

 

CDON.COM etterspør ditt personnummer for å øke sikkerheten og for å kunne ha mulighet for å utføre en kredittsjekk.

Vel, "øke sikkerheten" er ikke noe gyldig argument, siden de ikke sier noe om hva de bruker det til for å øke sikkerheten, og om det er din eller deres sikkerhet det er snakk om. Du kan sikkert anta det siste. Jeg ser de tilbyr betaling per faktura, og da kan det vel være greit med en kredittsjekk på kunden. Men om du vil betale med kredittkort så kan jeg ikke se hva de skulle trenge det for...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvis de har utført en kredittsjekk, vil du få et brev fre creditinform, lindorf el. med de samme opplysningene som selskapet har fått utlevert.

 

CDON vil vel bare ha muligheten.

 

Jeg gjorde en gang en blemme da jeg foretok en liten kredittsjekk på faren til eksen min... Han fikk brev i posten om at XX yy Inc hadde kredittvurdert ham... Så han ringte jo pappa. Godt at jeg hadde informert pappa om det liksom, for pappa bare spilte videre og sa at vi hadde vurdert å tilby ham og hans firma tjenester.

 

Sånn er det når Joachim ble vist hvordan man kunne gå inn på noen nettsider å søke i litt av hvert...

Lenke til kommentar

Til å begynne med var det bare staten som skulle ha tilgang til personnumrene. Det var faktisk en av forutsetningene når stortinget vedtok å innføre dem, om jeg minnes rett. Ikke engang bankene skulle kunne kreve personnummer av kundene. Men så oppdaget staten at hvis banker og forsikringsselskaper med flere brukte personnummer som nøkkel, så kunne ligningsetaten, trygdekontorene og andre etater bruke dataene. Og så det ble det plutselig greit allikevel. "Hensikten helliger midlet"...

 

Men i starten var det altså høyst frivillig om du ville gi det til noen. Skjønt frivillig: Jeg husker at jeg gikk i min egen bank den gangen bankene begynte å mase om personnummer og sa "Det kan dere ikke kreve". "Nei", sa bankmannen, "men du kan heller ikke kreve å få lån hos oss"...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg husker at jeg gikk i min egen bank den gangen bankene begynte å mase om personnummer og sa "Det kan dere ikke kreve". "Nei", sa bankmannen, "men du kan heller ikke kreve å få lån hos oss"...

 

Geir :)

Korrekt. Du kjøper/låner/whatever på selgers premisser; liker du dem ikke kan du gå en annen plass.

Endret av farke
Lenke til kommentar

Etter det dere sier her burde jeg ikke gi fra meg personnummeret. Men kan noen være så snille å si meg noen net butikker som selger dvd-filmer. Det bør være noen hvor man slipper å oppgi personnummer. Det bør være noen som godkjenner betaling med postoppkrav. Elkjøp, Expert, Platekompaniet og Gamesmix er utelukket. Det jeg er ute etter er star wars triologien.

Lenke til kommentar
Er det egentlig så big deal å oppgi nummeret? Hva kan egentlig skje deg?

ei jeg gikk i klassen med fik endel uteblivelsesdommer på seg nettop fordi noen hadde "stjålet" idenditeten hennes. Hun bodde i Troms mens den som hadde svindlet henne/brukt personnummeret hennes hadde bestilt masse ting fra diverse nettbutikker uten å betale for seg. etter litt gikk det hele til namsmannen og hun fikk uteblivelsesdom... og det er en ting som du ikke vil ha på deg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...