Gå til innhold

vektklubb.no farlig for samfunnet?

Anbefalte innlegg

Fordi veldig mange går på en fedon-kur, mister noen kilo, venter en måned eller to, går tilbake til den gamle livsstilen, og går opp igjen, gjerne et par kilo mer enn de gikk ned tidligere.

For langvarig slanking er det noen få viktige elementer: Spis passe sunt (ikke snop) og variert, få i deg mye væske, mosjonér mer enn høyst nødvendig.

Det finnes ikke noe som heter "fedon-kuren". Det er en livsstil man må finne seg i å leve etter. Når det er sagt, så er det ingenting revolusjonerende i lavkarbo-kosthold. Kroppsbyggere har vært klar over dette lenge. Fordelen med et lavkarbo-kosthold, i forhold til alle de andre "tantekurene", er at det ikke fører til muskelsvinn samt at man ikke risikerer å overbelaste bukspyttkjertelen.

Vekten sier i grunn ikke så veldig mye om hvor god form man er i. Det er fullt mulig å være sunnere enn "gjennomsnittet" selv om man har litt polstring. Måling av BMI er også misvisende for de som er små/spinkle av vekst. Ta BMI for hva det er: Høyde/vekt-forhold og ikke noe som sier noe om helsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, misforstå meg rett. Det jeg mener er at mange tar ut enkelte ting fra hva fedon sier, og lager seg et nogenlunde ok kosthold, uten å tenke på annet enn lite karbs, og samtidig lever de et meget usunt liv hvis man ser på andre aspekter av livsstilen.

De som virkelig tenker gjennom sakene, og klarer å påvirke både kosthold og livsstil, de slanker seg bra og lever sunt.

Lenke til kommentar

Ok, kanskje vi er enige da. Jeg tror han har utformet et kosthold som man kan leve med. Karbohydrater er jo tross alt viktig, og særlig hvis man trener aktivt.

Det folk må innse er at å holde seg i form er en livsstil, og ikke noe man kan gjøre med hurtigkur.

Lenke til kommentar

BMI lyver for en rekke personer... og det gjør for såvidt fettprosent også. Fordi 2 personer med lik fettprosent kan ha forskjellig helsetilstand hvis den ene bare har underhudsfett og den andre har fett rundt organer og muskler (ølmage osv). Det sistnevnte utgjør en mye større helserisiko.

Men jeg mener ikke at dette fokuset på å holde en sunn vekt er dumt, man bør holde seg i form. Folk som er i form har det lettere i hverdagen både fysisk og psykisk, og det er det som er målet. At noen får psykiske ringvirkninger av slankepresset er prisen å betale.

EDIT: Jeg hadde heller sett at de hadde fokusert på oksygenopptaksevnen til personer enn en BMI-ting som ikke sier noe om personen er sunn eller ikke.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Din BMI (Body Mass Index) er 22.0 og det innebærer at du er normalvektig

Når jeg satte vekta til 5kg fikk jeg beskjed om at min bmi var litt lavere enn normat og at jeg burde tenke over hva jeg spiste :whistle:

Om jeg var kommet ned i 5 kg hadde jeg vel neppe behov for mat :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Og Fedons kost er ikke noe folk kan leve på videre? Det er bare en midlertidig kur?

De kostholdsrådene som Fedon gir er ikke i utgangspunktet en slankekur, men en livsstilsendring. Hovedtrekkene i Fedons kostholdsråd er at man skal erstatte de elementene i sitt kosthold som inneholder hurtige karbohydrater (sukker), og mye karbohydrater, med matvarer som har lavt innhold av karbohydrater. Dette kaller gjerne for GI, glykemisk index.

Grunnen til at han fraråder stort inntak av matvarer med høy GI er at slik mat gir høyt blodsukkernivå. Og når blodsukkernivået blir høyt produserer kroppen insulin for å bryte ned sukkernivået. Men når insulinnivået øker, så er insulinet med på å bryte ned fett i tarmene, og lagrer dette i kroppen. Hvis man spiser mat/drikke med høy GI ofte, i kombinasjon med et fettrikt kosthold, så vil man oppleve å bli overvektig.

Fedon gir altså kostholdsråd som er med på å forandre ens livsstil. Ikke direkte en slankemetode, men hvis man følger de rådene han gir vil det ha positiv innvirkning på helsen.

Nå er det ikke slik at hvis man et fet er man nødvendigvis mer usunn en en med normalvekt. Mange som er fete lever kanskje mer sunt en man skulle tro, men de sliter kanskje med sykdommer o.l som bidrar til overvekten.

Jeg har ikke noe empirisk materiale som kan bevise mine påstander, men i min familie/omgangskrets er hovedvekten av de som har fått hjerteproblemer mennesker med "normalvekt" eller som er "tynn".. Ganske paradoksalt at mange joggere faktisk pådrar seg infarkt... ;)

Vel, nå er vel hjerteproblemer ganske ofte genetisk betinget, men det viser at det ikke hjelper å være tynn, man er alikevel ikke garantert å slippe unna. Og tykke mennesker dør vel yngre pga generell slitasje på hjerte/lunger.

Jaja.. det viktigste er vel likevel å ha det godt mens man lever. Min dødsårsak gir jeg mildt sagt blaffen i :D

Lenke til kommentar

Jeg har BMI på 31.2 og lider av fedme :!:

(192cm, 115kg, naturlig bredskuldret og ganske muskuløs, ikke sixpack, men nesten flat mage)

Nedre normalvektsgrense for meg er altså 75kg... ja, det hadde nok tatt seg ut, da hadde jeg sett ut som Skeletor.

BMI er _veiledende_, for A-type mennesker. Det vil si mennesker på gjennomsnittshøyde, med gjennomsnitsbygning osv. og dessuten så er denne BMI formelen for kvinner, ikke for menn. Det blir veldig feil å bruke en slik ultradatert formel på en norsk mann.

I USA har de nå lenge vært på vei bort fra BMI. Istedet foretar de en komplett risikovurdering basert på diett, fysisk aktivitet, midjemål, blodtrykk, blodsukker, kolesterol, og familiehistorie.

Husker alle historiene som verserte før om f.eks bodybuildere som ble nektet sykeforsikring pga. høy BMI :!:

Og når det gjelder low-carb dietter... don't believe the hype! Det går IKKE ann å leve på slike dietter. Det er farlig for både lever og nyrer. Det eneste en diett med mye fett og proteiner gjør er å lure appetitten. Beste måten å slanke seg på er å spise sundt over lang tid. Kroppen vil selv justere seg automatisk. Ellers må du spise sundt og spise mindre. Det finnes ingen mirakelkurer.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Det var jo nettopp det som var poenget: Fedon legger ikke opp til en slankekur, men til en endring av livsstil. Karbohydrater trengs, men raske karbohydrater er som du nevner negativt.

guardianpegasus: Eskimoer lever jo nesten utelukkende på kjøtt og fett. Så det går fint an. En forsker prøvde å leve et år med esimoføde. Da forsøket ble avsluttet var han slank og sunnere enn noen gang tidligere.

Lenke til kommentar

Din BMI er 25,2

Din BMI ligger i overkant av det som regnes som normalvekt for din høyde. Hvis du har trent mye og har mye muskler i kroppen kan dette forklare saken, men det kan også bety at du har lagt ned mer fett i kroppen enn godt er. Vektklubben «Litt lettere» hjelper deg ned i vekt gjennom fokus på sunn mat i riktige mengder og fysisk aktivitet.

jeg trener fotball 3 ganger i uka som da varer 1 og en halv time hver gang, så jeg vil tro jeg får nok trening, men maten ejg spiser er ikke særlig sunn så det hadde nok ikke skada om jeg hadde spist litt sunnere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...