Gå til innhold

vektklubb.no farlig for samfunnet?

Anbefalte innlegg

Sitter her å surfer på dagbladet.no i dag og kommer som vanlig over deres vektklubb. Her kan man sjekke om man er overvektig noe jeg også gjorde..

sier at jeg er 182 og 87 kilo. Får dermed:

Din BMI (Body Mass Index) er 26.0 - det innebærer at du er overvektig og at du av medisinske årsaker bør gå ned et antall kilo i vekt. Vi foreslår at du melder deg inn i Vektklubb.no. Som medlem i Vektklubb.no får du personlige menyer og et eget mosjonsprogram. Du kommer til å sette opp din egen målvekt -og vi vil være din hjelpende hånd på din vei mot målet. Lykke til!

Skaper dette her massehysteri? Jeg måtte foreslå en ganske lav vekt før jeg var undervektig. Traff faktisk aldri en vekt der jeg ble ansett som normal.

Heldigvis har jeg såpass peil på kosthold og trening at jeg tar resultatet med knusende ro. Men jeg tenker med grøss og gru på de som tar dette for god fisk.

Hva mener dere? Setter dettte uoppnålige idealer i et kroppsfiksert samfunn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det voldsomme fokuset på slanking jeg ikke liker så godt. Det er etter mitt syn mye bedre om man setter fokus på en sunnere livstil med bevegelse og sunn mat. Disse vektklubbene legger vel såvidt jeg vet ganske stor vekt på kosthold og mosjon og kan kanskje ha gode resultater?

Jeg tror avisene famler i mørket for tiden. Det eksperimenteres voldsomt med nye vinklinger for å dekke inn fremtidig tap av løssalg og økt konkurranse. Jeg for min del vil ha nyheter og litt mer interessante artikler i avisen så kan heller hjemmet, ukebladet og se og hør ta seg av slike ting men selv Aftenposten har blitt relativt tabloid i innhold i de siste årene. Trist..

For å si noe om vektklubber, Fedon og Atkins så er mitt synspunkt er at slankekurer ALDRI vil virke. Du kan gå ned i vekt men så lenge man ikke endrer livsstil vil en gå opp igjen.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Er ikke vektklubb.no VG og ikke Dagbladet?

On topic: Jeg synes absolutt BMI-fokuseringene er uheldig, fordi den ensidig belønner slanking. For mange mennesker er marginal overvekt som dette et biprodukt av stillsittende arbeid/fritid. Det de egentlig trenger er å trene, men da erstattes fett med muskler, og vekten går ikke ned. Dette tar de forsåvidt forbehold om på resultatsiden, men jeg synes ikke det gjør saken noe bedre.

Geir :)

Lenke til kommentar

Litt enig med TWFA, jeg tipper at jeg selv har en BMI som er innenfor normalen (jeg får ikke sjekket dette da jeg ikke vet verken hvor høy eller hvor tung jeg er. Litt merkelig når jeg tenker etter...), men det jeg egentlig hadde trengt er en omlegging av kostholdet og litt mer bevegelse i kroppen. Jeg sitter stort sett i ro hele dagen og spiser masse junkfood. Men BMI-en min er i orden, så da er alt ok. :p

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Heldigvis har jeg såpass peil på kosthold og trening at jeg tar resultatet med knusende ro. Men jeg tenker med grøss og gru på de som tar dette for god fisk.

Rådet du fikk av vektklubben syns jeg helt klart er villedende. Der er ikke noe galt med å måle BMI, men man må ta det for det det er: Et forhold mellom høyde og vekt. Det er ikke noen fasit på om du er normal, for feit eller for tynn. For de uvitenende vil det alltid finnes informasjon som er farlig. Om vektklubben er noe verre en annen reklame vil jeg forsiktig med å hevde.

Hva mener dere? Setter dettte uoppnålige idealer i et kroppsfiksert samfunn?
Nei. Vi spiser som før, men sitter mer i sofaen og bruker bil til alt. Enkle ting som å alltid bruke trapp istedefor heis, kan gi god hjelp. Om man har noen kilo ekstra vil slike små aktiviter uansett være til hjelp for helsen.
Lenke til kommentar

Det BMI opplegget er helt ubrukelig, derfor kan mange som ikke har snøring på hva det egentlig er få litt panikk. Men sjansene er jo også store for at de ikke bryr seg, så jeg tror egentlig ikke det er noe farlig for samfunnet.

Faren ligger i at samfunnet har blitt så kroppsfiksert, så "alle" tror at man må se ut som Superman og Wonder Woman.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt uredelig når du lager et slikt tema, men utelukker å fortelle at følgende står helt klart og tydelig på samme sted.

PS: BMI (Body Mass Index) er ikke et eksakt mål på eventuell overvekt. Om du for eksempel er veltrent, er det mulig at du vil ha en høy BMI uten å være det minste overvektig.

Dessuten er ikke BMI noen vektklubb.no oppfinnelse, så man kan ikke skylde på dem for at tabellen krever for mye.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Dessuten er ikke BMI noen vektklubb.no oppfinnelse, så man kan ikke skylde på dem for at tabellen krever for mye.

En belgier ved navn Adolphe Quetelet fant på opplegget på midten av 1800-tallet- Grenseverdiene er tatt fra WHO og skal gjelde for hele verden. Mao. tas det ikke hensyn til regionale forhold, dersom det skulle være relevant (kommer ikke på noe i farten). BMI er uansett bedre egnet til å undersøke helsen til en befolkning enn det er å bruke det på et individ.

Lenke til kommentar

De er ikke mer profittkåte enn at de sier dette til meg:

Din BMI er 17.0 og det innebærer at du er undervektig. Det finnes ingen medisinske grunner for at du bør gå ned i vekt. En vektnedgang kan til og med være skadelig for helsen din. Vi fraråder deg derfor å bli med i Vektklubb.no. Målet for deg bør være å leve sunt - ikke å gå ned i vekt. Lykke til!
Lenke til kommentar

Det finnes ikke nødvendigvis noen medisinske årsaker for at en person med BMI mellom 25-29 bør gå ned i vekt. BMI tar ikke hensyn til kraftig benbygning etc. Dessuten er det først når en person med normal benbygning passerer 30 BMI at det er snakk om helseskadelig overvekt.

Nei, men man kan skylde på vektklubb.no for kommentaren om at "du bør av medisinske årsaker gå ned i vekt. Vektklubb.no kan hjelpe deg...blablabla"

Det var først og fremst "medisinske årsaker" jeg reagerte på da det ikke er gitt at en BMI på 25-29 er helseskadelig. Men det er selvsagt en fin måte å selge litt flere medlemskap på for vektklubb.no.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
BMI kan vel kanskje ha begrenset nytte for "vanlige" folk. Men hvis man f.eks. har mye muskler så blir det jo håpløst å bruke. De som bruker BMI mot kunder burde også opplyse kundene om hva BMI faktisk er.

Var innom dette i et tidligere innlegg, så jeg kan vel presisere at BMI ikke ble til for å fortelle en enkelt person om han er feit eller ikke. BMI ble til for å gi en statistisk verdi for gjennomsnittsvekt i en befolkning, uavhengig av høyde. En person som har BMI på over 26 kan godt være overvektig, men ikke nødvendigvis. Det er mange andre hensyn å ta.

Men dersom 40% av innbyggerne i et land har BMI på mer en 30 (bare et eksempel) er det liten tvil om at man har et problem med overvekt i samfunnet.

Lenke til kommentar

BMI på over femogtyve regnes som overvekt. Over tredve er ekstrem overvekt. Jeg ser absolutt INGENTING galt i det godeste Øyvind kom frem med. Det står dessuten under, i like stor skrift, at trener man mye og har mye muskelmasse - vil BMI være misvisende.

For å unngå en fedmeepidemi trenger vi initativ som vektklubb.no, Grethe Roede og Fedon.

Lenke til kommentar

Fordi veldig mange går på en fedon-kur, mister noen kilo, venter en måned eller to, går tilbake til den gamle livsstilen, og går opp igjen, gjerne et par kilo mer enn de gikk ned tidligere.

For langvarig slanking er det noen få viktige elementer: Spis passe sunt (ikke snop) og variert, få i deg mye væske, mosjonér mer enn høyst nødvendig.

Lenke til kommentar
Og Fedons kost er ikke noe folk kan leve på videre? Det er bare en midlertidig kur?

Jo folk kan heldigvis leve videre på det. Allikevel ser jeg at det er sørgelig få som gjør det. Dessuten er litt trim også sunt fordi man vil få overskudd i hverdagen. Jeg har ikke så mye tro på et program som gir kroppen underskudd på fett og næring, som et program som fjerner det på naturlig måte (trim).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...