Gå til innhold

Bygger Linux PC

Anbefalte innlegg

Her er en liste over komponenter som jeg skal bruke:

Antec Aria 300W

MSI RS480M2 Sokkel 939

AMD Athlon 64 "W" 3200+

*Pioner DVD-109 Sort

*harddisk

Minne

Skjermkort med PCI-ekspress

Noen som har noen innvendinger eller forslag på minnebrikke og skjermkort? Vigtigste er at alle komponeter funker bra under Linux og på spill...

*Deler jeg har som er testet og funker bra under Linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva funker best?

ASUS A8NE-FM:

Spesifikasjoner

Varenummer A8NE-FM BULK

Sokkel: Socket 939

Brikkesett: nForce4 Ultra

RAM DDR: 4

Integrert lydkort: JA

Dual evt. Quad CPU:

Integrert SCSI:

Integrert nettverkskort: JA

Integrert skjermkort:

ATA og/el. SATA RAID: JA

PCI: 3

PCI Express x16: 1

Formfaktor: MicroATX

eller:

MSI RS480M2

Spesifikasjoner

Varenummer RS480M2

Sokkel: Socket 939

Brikkesett: ATI Radeon Xpress 200G

RAM DDR: 4

Integrert lydkort: JA

Dual evt. Quad CPU:

Integrert SCSI:

Integrert nettverkskort: JA

Integrert skjermkort: JA

ATA og/el. SATA RAID: JA

PCI: 3

PCI Express x4: 1

Formfaktor: MicroATX

Det nederste er en smule dyrere... men det øverste ser ut til å være et bedre kort...

Endret av blablabla21
Lenke til kommentar
Har prøvd Linux på maskin med 9100 mobility og 9800XXL, men det har bare vært helt håpløst... så nVIDIA blir det nok uansett:)

Har du noen erfaringer med dataspill og linux?

Doom 3 fungerer ypperlig i GNU/Linux, så lenge du har et grafikkort som henger godt med. Som nevnt, nVIDIA er det rette valget her. Når det kommer til lydkort, er Audigy-kortene å anbefale, de er tilnærmet fullt støttet i GNU/Linux. Audigy-kortene fungerer også i FreeBSD. ATI har også sluppet linux-drivere spesielt for Radeon Xpress 200.

Lenke til kommentar

Nvidia sies i de fleste fora å lage bedre drivere for linux enn ATI gjør. ATI er bedre på DirectX mens Nvidia skal slå ATI på OpenGL som funker under GNU/Linux. Om dette stemmer har jeg ikke kompetanse til å si, men det sies så... Mine Nvidia kort har funka supert under GNU/Linux iallefall.

Kjører Ubuntu 5.04 "The Hoary Hedgehog" 64 bit på min maskin:

ASUS A8N Geforce4 SLI Deluxe (eller no' slikt..)

AMD athlon 64 3200+

PCI-e ASUS Geforce 6600

Seriel ATAII 200 GB disk (og en eldre 80 gb 7200 rpm IDE disk)

1 GB ram

M-audio Audiophile 2496 lydkort

m.m.

Dette fungerte svert godt. La inn Ubuntu på første forsøk. Anbefales!

Lenke til kommentar
Jepp. Nvidia funker generelt bra i Linux.

Nvidia funker generelt meget dårlig i Linux. Man må faktisk manuelt installere noen ufrie drivere som man aldri vet om vil fungere med sin kjerneversjon eller arkitektur. Å knote med kjernemoduler er ikke det vi helst ønsker at førsteinntrykket til nye brukere skal være, og å bruke ufrie drivere er så tvemoralsk at det gir en dårlig smak i munnen å se et samlet Linux-forum anbefale dem med største selvfølgelighet.

Lenke til kommentar

Var det jeg reagerte på også.. Du burde nok ha en (mye) kraftigere PSU. Dette resulterer i mindre støy (pga. mindre load/kapasitet), tryggere å kunne legge til ting etterhvert uten at strømmen går og større sannsynlighet for mer stabil maskin..

OG.. kjøp en kvalitets PSU, ikkeno Q-tec 550W..

-Escariot

Lenke til kommentar

Nvidia funker generelt meget dårlig i Linux. Man må faktisk manuelt installere noen ufrie drivere som man aldri vet om vil fungere med sin kjerneversjon eller arkitektur. Å knote med kjernemoduler er ikke det vi helst ønsker at førsteinntrykket til nye brukere skal være, og å bruke ufrie drivere er så tvemoralsk at det gir en dårlig smak i munnen å se et samlet Linux-forum anbefale dem med største selvfølgelighet.

Problemet her er at det finnes ikke noen valg. Har man et nVIDIA kort så må man bruke de ufrie driverene (ja, jeg vet om NV, men den duger ikke til 2D engang).

Eller i min posisjon der jeg ikke kan bruke nVIDIA sine drivere grunnet en bug som aldri blir fikset og må sitte med verdens dårligste driver: NV.

Skal man ha frie drivere med bra 3D/2D så må man skaffe seg ATI Radeon 7000-9250.

BTW:

Har endelig funnet en driver fra nVIDIA som fungerer på kortet mitt (har kjørt med driveren i en uke uten problemer) uten å låse systemet: 4496 :p

Endret av olear
Lenke til kommentar

Nå var det vel først og fremst ytelse jeg tenkte på når det var snakk om Nvidia-drivere var bra eller ikke. At driverene er ufrie ser jeg ikke på som noe stort problem dersom Nvidia faktisk gjør det de kan for å mekke en driver som er stabil, yter bra og er lett å installere.

Det må jo legges til at det ideelle hadde jo vært at driveren er fri.

Olear sitt problem veit jeg ikke om noen andre som har vært borti, men dersom dette har vært kjent lenge og de ikke har gjort noe med det, kaster jeg meg inn i klagebölgen. Det er rett og slett for dårlig.

Lenke til kommentar
Olear sitt problem veit jeg ikke om noen andre som har vært borti, men dersom dette har vært kjent lenge og de ikke har gjort noe med det, kaster jeg meg inn i klagebölgen. Det er rett og slett for dårlig.

Problemet er velkjent (for det meste på eldre kort og IGP)

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=31858

EDIT:

Det kom ny driver for to dager siden, får prøve den og se om de har fikset problemet.

:hmm:

Below are the legacy GPUs that are no longer supported in the unified driver.

These GPUs will continue to be maintained through the special legacy NVIDIA

GPU driver releases.

RIVA TNT

RIVA TNT2/TNT2 Pro

RIVA TNT2 Ultra

Vanta/Vanta LT

RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro

Aladdin TNT2

GeForce 256

GeForce DDR

Quadro

GeForce2 GTS/GeForce2 Pro

GeForce2 Ti

GeForce2 Ultra

Quadro2 Pro

Endret av olear
Lenke til kommentar

Nei, nå får folk skjerpe seg her. Det er ganske tåpelig å påstå at nVIDIA funker dårlig i GNU/Linux bare fordi de ikke kan frigi kildekoden. Dette minner sterkt om GNU-fundamentalisme, og slik tar i hvert fall jeg sterk avstand fra. nVIDIA har gjort en svært god jobb, de har klart å lage drivere som gir svært god 3D-ytelse i GNU/Linux, for ikke å snakke om FreeBSD. Nå får alle GNU-fundamentalister jekke seg ned flere hakk og være litt takknemmlig for at firmaer som nVIDIA faktisk tar Linux og FreeBSD-brukerne sine alvorlig, i motsetning til de fleste andre produsentene.

Edit: nå er det bare å bøye seg i støvet for nVIDIA. De har til og med lansert drivere for Sun Solaris med støtte for OpenGL 2.0. Dermed ligger veien fri for spilling i et UNIX System V-basert operativsystem. Dette er jo bare helt sinnsykt.

Edit edit: nå ser jeg at det er kun Quadro-grafikkortene som er offisielt støttet. Men det kommer nok en eller annen hack som gjør at man kan bruke vanlige grafikkort med disse driverne. Tross alt, Quadro og GeForce er ganske like...

Edit edit edit: Og her er hacken. Gjelder for Solaris 10.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Nå får alle GNU-fundamentalister jekke seg ned flere hakk og være litt takknemmlig for at firmaer som nVIDIA faktisk tar Linux og FreeBSD-brukerne sine alvorlig, i motsetning til de fleste andre produsentene.

Nå må du ikke glemme Solaris ;)

Lenke til kommentar

At alle ikke ønsker å utgi frie drivere er nok noe man bare må akseptere. Hvis du vil at alt skal ha frie drivere er jeg redd du må begynne å lage hardwaren sjøl. Å gi ut alle specs slik at hvem som helst skal kunne lage drivere for ditt produkt, har jeg full forståelse for at ikke alle ønsker. Men jeg forlanger nesten av de som lager hardware, at de også lager like gode drivere for både MS, Mac og GNU/Linux, UNIX med fler..

Å anbefale slike drivere for nye brukere ser jeg ikke på som noe problem. Og at Nvidia skal være vanskelig å installere kommer litt ann på hvilken distribusjon du velger. I UBUNTU er dette like enkelt som i windows xp, iallefall nesten. Og det er godt nok for meg. Jeg føler at Nvidia faktisk ønkser å levere for Linux. Foreløpig er i allefall jeg fornøyd.

Foresten; noen som har fått til å forstørre en mpeg film over to skjermer i Windows? Ikke det? Ikke jeg heller. I linux derimot er det intet problem. Mener driveren ikke er så værst alikevel. Dessuten har X server for linux egenskaper som overgår dets like i windows på flere områder. Bare i måten det er oppbygget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...