Gå til innhold

Problemer å sette bakgrunnsfarge i "wrap"-div

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter med at bakgrunnsfargen i wrapperdiven på ei webside jeg har laget ikke får noen bakgrunnsfarge i Firefox. I IE er den som den skal. Her er et utdrag av css-fila:

body {
text-align: left;
margin: 0;
padding: 0;
border: 0;
background: #8996B0;
color: #000;
font: 10px/16px Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
}
#wrap {
width: 800px;
height: auto;
padding: 0px;
margin: 0 auto;
background: #FFF;
}

I #wrap har jeg fire diver for header, footer, venstreorientert meny, samt "hovedvinduet". Bakgrunnen på alle disse er hvit. Problemet oppstår når hoveddiv blir høyere enn menydiv, slik at bakgrunnsfargen ikke blir hvit der menydiven slutter. Noen som har peiling på hva dette skyldes og evt. hvordan det kan fikses? Hjelp mottas med takk.

Mvh.

Anders

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når Firefox viser noe «feil» og IE «korrekt», så er det som oftest omvendt; du har mest sannsynlig en feil i koden.

Det er litt vanskelig å se uten tilgang til HTML.

Kan du enten vise oss HTML-en, eller gi oss en lenke?

Lenke til kommentar
  Jibril2k skrev:
Det du kan gjøre for å få vekk horizontal rule, er å legge til "visibility: hidden;".

Kan legge til at bakgrunnen fungerer fint i Firefox her :)

Ah, ved hjelp av denne kodebiten i css-fila, samt <hr style="clear:both;">, lot det seg ordne:

hr {
   padding: 0;
   margin: 0;
   visibility: hidden;
}

Takk for hjelpen. Case closed :)

Mvh.

Anders

Lenke til kommentar
  Gimper skrev:
  Arve Systad skrev:
Uansett bør du heller bruke et div-element til clearinga, sida HR er like dumt som b og i.

Nei? HR er da en del av innholdet på siden i motsetning til B og I som definerer utseendet til innholdet.

HR da? Den bestemmer "strek", og gir ingen semantisk meining. Den bestemmer at her skal det vere en _strek_ som skiller - hadde den sagt "skillemerke" hadde det vert en anna sak.

Lenke til kommentar
  Arve Systad skrev:
  Gimper skrev:
  Arve Systad skrev:
Uansett bør du heller bruke et div-element til clearinga, sida HR er like dumt som b og i.

Nei? HR er da en del av innholdet på siden i motsetning til B og I som definerer utseendet til innholdet.

HR da? Den bestemmer "strek", og gir ingen semantisk meining. Den bestemmer at her skal det vere en _strek_ som skiller - hadde den sagt "skillemerke" hadde det vert en anna sak.

W3C mener tydeligvis noe annet, siden HR-tagen (bare dens presentasjonelle elementer) ikke er deprekert i XHTML...

Lenke til kommentar

Dere snakker forbi hverandre...

Gimper: Elementet er ikke deprecated, det skal bare brukes til det det er ment for, nemlig en horisontal strek.

Det Arve mener er at det er bedre å bruke en div, siden den skal være usynlig.

Men en <hr /> er langt fra det verste man kan bruke, spør du meg. Den eneste forskjellen vil være at nettlesere uten støtte for CSS vil få opp en strek på bunnen av siden. Nei, vi skiller ikke utseendet fra HTML-koden, men det gjør vi jo heller ikke med tomme div-er eller wrapper-div-er heller.

Lenke til kommentar
  Gimper skrev:
  Arve Systad skrev:
  Gimper skrev:
  Arve Systad skrev:

W3C mener tydeligvis noe annet, siden HR-tagen (bare dens presentasjonelle elementer) ikke er deprekert i XHTML...

<hr> - Horisontal Rule - Horisontal strek.

B- og I-elementa f.eks, er heller ikkje utdaterte - men dei har ingen god semantikk sida dei markerer visuell presentasjon.

Poenget mitt her er at <hr> markerer like masse visuell presentasjon som B og I. Det fortel nettlesaren at "her skal du sette inn ein horisontal strek". Eg ser ikkje heilt kva av det som beskriv ei meining slik som em-, strong-elementa, for eksempel.

Og uansett - sett at det var en "skillemarkør" og ikkje berre en "horisontal strek" - ville det vere logisk å ha en slik heilt på bunnen av sida? Blir litt smør på flesk å skrive nederst på et ark at arket er "slutt" ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...