Gå til innhold

Hvor stor motor?

Anbefalte innlegg

Jo, det er riktig. Men der jeg skal kjøre er det veldig liten trafikk med større båter. Det med de bølgene som du sa er korrekt, jeg må vel legge båten opp mot bølgene vist det er litt størelse på de?

Altså med bauen opp mot bølgene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe... denne tråden er morsom. Flott prosjekt du har paroa. Kan ikke si at jeg anbefaler deg å gjøre dette, men men.

Om du forsterker hekken eller ikke, kan jeg love deg at båten kommer til å knekke i to om du kjører på bånn hyling og treffer en liten bølge.

Du bryter vel en del lover med dette prosjektet ditt, og det får vel stå sin prøve. Men det er en lov du aldri kan bryte, og det er naturloven.

Saken er at den lille skrøpelige båten din ikke har et skrog som tåler de gkreftene som den 25hk'en kommer til å lage.

Men så lenge du kjører på stille vann og ikke svinger alt for brått, kommer det vel til å gå bra?! Vet ikke helt hva konsekvenser det vil få om du hever hekken. Ser for meg at du har kort stamme på motoren?! Den kommer i alle fall til å ligge dypt i vannet pga vekten.

Lykke til... Du trenger det! :p

Lenke til kommentar

Jeg har drevet og støpt en del i det siste og har funnet ut at 1 cm glassfiber er sinnsykt mye til bare forsterkning å være.

Ta f.eks en Enes 445 (godkjent til 30 hk) jeg driver på med i hagen. Hekken der består av ca. 0,6-0,7 cm ytterskrog av glassfiber, 0,7-0,8 cm kryssfinér-plate mellomlegg og 0,5-0,6 cm (og kanskje mindre) innerskrog. I tillegg har jeg den festeplaten av metall.

Jeg vil tippe at gjennomsnittstykkelsen på skroget er toppen 0,5-0,6 cm, det viser litt hvordan man bygger båter i dag.

Hvis du skal "legge glassfiber utenpå", er dette egentlig et ganske stort prosjekt i seg selv, spesielt hvis du vil ha det fint. Du må da først slipe ned gel-/topcoat på både hekken (området ved motorkassen) og et lite stykke forbi for at det skal være noe vits (alt må henge sammen). Derette må du begynne å støpe, og deretter pusse, sparkle, pusse, sparkle, pusse, sparkle og deretter pusse litt til før du lakker eller maler.

Jeg er uansett ikke fan av store motorer på små båter, spesielt etter at en kamerat av meg greide å få han og meg slengt ut av en 14" m/ 30hk på flatt vann.

Lenke til kommentar
*masse tekst*

Det du sier er riktig og jeg kan alt det der med støping og sånt. Jeg hsr allerede forsterket bunnen, svake punkter i båten (sprekker i lakken) og hekken. Fattern mente jeg ikke trengte mer forsterkning bak siden jeg allerede har 2cm med glassfiber og en treplate bak, så jeg skal bare hive motoren på og teste.

Motoren veier 44kg og den gammle (6hk) veier 32kg altså 12kg ekstra...

Jeg skal ta bilder og film av at jeg kjører. :D

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke mye om kraften med tanke på at båten er forsterket med så mange kg glassfiber at du tror sikkert det ikke er mulig heller.. Det eneste jeg er bekymret for er hvordan den ligger i vannet...

Lenke til kommentar

Må vel gå opp til flysertifikat nå da ;)

Var det en snill gammel politimann lurte på om meg og en kamerat hadde når han stoppa oss...

Vi fortalte det var et prøveprosjekt, og sånt hadde han sansen for, så vi fikk kjøre videre :D

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilken fart jeg kan regne med?

Og kommer den til å få noen uante sjø egenskaper i denne farten? Som og slenge fra siden til siden (når du tauer fort osv..) Eller kommer den til og oppføre seg normalt?

Lenke til kommentar

Flatt vann går det sikkert greit. Men jeg hadde en Silver Viking 14 fot med Tohatsu 9,9 før, og når jeg kjørte på bølger, eller krusninger, så skjærte den skeivt. Men det var ikke noe jeg ble skremt over akkurat. :p

Lenke til kommentar

Nei, det er jo ikke noe farlig siden det gjør den allerede... Jeg vet hvordan jeg takkler/styrer unna de bølgene...hehe, men ingen som vet noe som helst om hvilken fart jeg bør forvente meg? Jeg forventer meg egentlig en dobbling av farten visst alt går ok. 350%motorøkning det er jo tross alt litt...

Lenke til kommentar
Forelegg for foreldre som lar person under 16 år føre båt som bryter reglene: 1500 kr.
hmm... Gjelder det meg? Uansett; 1500kr er jo ikke no sammenlignet med morroa, skulle bare mangle at den koster noen kroner..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...