monga Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hekken er nesten oversvømt med en 6 hester bakpå Lenke til kommentar
paroa Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Hekken er nesten oversvømt med en 6 hester bakpå Ja Var det noe du ville/prøvde å si? Hvor gammel er du? Det er når jeg bremser fort samtidig med at jeg sitter bak (70kg) Nå sitter jeg forran med ratt konsoll. Lenke til kommentar
lloydsb Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 bra prosjekt ..! gleder meg til å se bilder ! bedre oppdrift med skum eller isopor! Lenke til kommentar
paroa Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 bra prosjekt ..! gleder meg til å se bilder ! bedre oppdrift med skum eller isopor! Tviler på at jeg gidder og legge inn isopor... Vist det hadde vært noe jeg bare kunne sprøyta inn i bånnpluggen så hadde det vært noe for meg Lenke til kommentar
lloydsb Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 det er det vettu! sprøyte inn å zip fiksa ! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Så lenge båten er tett vil ikke skum/isopor gi noe bedre oppdrift enn et tomt luftkammer. De fysiske lovene bekrefter dette (et legeme som senkes ned i en væske får en oppdrift lik massen av den fortrengte væsken). Lenke til kommentar
paroa Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Ok, da glemmer jeg det...jeg vurderer og gjøre hekke høyere bak for og slippe at halve fjorden raser inn i båten min når jeg bremser ned. Jeg vurderer også og forsterke hekken med 1cm glassfiber bak som går rundt opp på siden og "fader" sakte inn i ingen ting. Spørsmålet da er om jeg bør gjøre dette på utsiden, eller innsiden? Lenke til kommentar
lloydsb Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 kan heller vare lurt å heve hekken.JA ,,men da må du ha kanskje ha lange stamme .. kommer ann på åssen den ligger i vannet i plan Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 fattern hadde en lett 14foter med 50hk tohatsu på, det gikk bra Det er over hodet ikke bare størelsen på båten som teller. Her kommer hydrodynamikken inn igjen. (hvordan båten går gjennom vannet, takler sjø osv) Forresten vil jeg ikke si det er _så_ mye med 50hk på 14 fot... Når det gjelder båtfører prøven har jeg også noe jeg skulle ha sakt... Jeg har også tatt den. (hadde 1 feil på eksamen) Det er uten tvil det mest ubrukelige opplegget jeg har vært borti. Jeg tror kanskje norsk timene på skolen er mer fornuftig enn det var. En liten ting til: tror dere at isopor gir bedre oppdrift enn luft?! Et spørsmål til dere da: Hvorfor flyr ikke en isopor blokk oppover når du legger den på bakken da? Jeg virker kanskje litt arrogant og det kan kanskje virke som jeg tror jeg veit mye bedre enn de fleste av dere her. Det gjør jeg nok også, for det virker ikke som dere er klar over hvor store krefter dere jobber med... Lenke til kommentar
paroa Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Joda, jeg vet hvilken krefter jeg jobber med. Det er derfor jeg startet denne tråden for og få vite litt hva jeg burde passe på når jeg tester dette her. Angående båtfører prøven så kan jeg ikke si annet en at jeg er 100prosent enig deg. Jeg lærte litt om kart (vi drev med kart hele tiden siden han mente det var viktig og navigere, noe som jeg ikke kommer til å få bruk for før om veldig lenge) Den båten med 50hk på var veldig lett, det var derfor jeg dro den inn i bildet.. Det med isopor stemmer, derfor har jeg kanskje (_kanskje_) vurdert og sprøyte inn helium eller noe annet som er lettere en luft, men problemet da er vel at det kanskje siver sakte ut gjennom skroget? Det er greit at størelsen ikke er alt, men båten min er veldig flat under (se bilde side 1) og meget fort på flatt vann. Den er langt ifra like god i litt sjø, men det sier seg selv med tanke på flatt skrog. Jeg kommer ikke til og kjøre vist det er sjø uansett og det er som regel flatt vann der jeg kjører... Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Helium? Du skal ikke like godt kline til med hydrogen da? Og kanskje en jetmotor og et sett med vinger, tilfelle høyvann? At båten kommer til å gå "meget fort" tviler jeg ikke et sekund på. Og det er akkurat derfor jeg er skeptisk. Fordi skroget ikke er beregnet på hverken kreftene eller farten. EOD. Ring en båtbygger/deisgner om du trenger å høre det fra andre.. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Og det var et dårlig forsøk på ironi? Eller var det en liten frekkhet? Du kan ikke være hvertfall litt saklig? Det hadde blitt så mye kosligere da... Uansett, jeg har tenkt og prøve og jeg bare lurte på noen om det var noen modifikanskjoner jeg burde utføre før jeg legger ut på testturen... Hydrogen har jeg ikke vurdert pga brann og eksplosjon fare. Båten min flyter like bra på høyvann som på lavvann, jeg vet ikke hvordan din båt er, men det hørtes litt tvilsomt ut. En jetmotor har jeg ikke også hadde den vært alt for tung og alt for bråkete til og kjøre med. Jeg mener, det finnes grenser for usakligheter! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Nesten 16, kanskje jeg blir 16 til sommeren da... fattern hadde en lett 14foter med 50hk tohatsu på, det gikk bra, og akterspeilet lå langt nede, men politiet klagde ikke. Jeg gleder meg skikkelig til å se hvordan den ligger i vannet med 25hk på ... 12kg ekstra bak kan da ikke være så ille? Bilder kommer mot sommeren.. Moro å prøve seg fram litt Vi har gjort en del av det før, og prøvde da først 50hk på en GH11, så en With 10... Gikk greit det, men fikk ikke brukt motoren for det den var god for da Han sure gamle politimannen kan få deg ferska han veit du !?!?! Lenke til kommentar
paroa Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Han sure gammle politi mannen ja... Hva er det han egentlig kan gjøre når han er i sivilt? Han har stoppa meg 3-4ganger om sommeren, og det er litt iriterende.... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hvis han har autoritet til det, så jo, da kan han det.... Han kan eventuelt tilkalle en uniformert/sivil båt.. Det med å ta hensyn, mente jeg forresten i forhold til hus/hytter i nærheten! Båter som ligger fortøyd til brygger/andre type båtplasser, badestrender osv osv... Gjør du det, så er sannsynligheten for å bli stoppa litt mindre Med andre ord, bruk huet ditt, å ha det moro Lykke til! Lenke til kommentar
paroa Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg gidder ikke å bry meg om han, men kjører heller ikke så fort inne mellom øyene, det er da han blir sur... Hva med og forsterke hekken litt? Ingen som har noen meninger om det? Takk til alle som tar seg tid til å svare meg Lenke til kommentar
above Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Forsterke hekken er noe du kan vurdere ja, slika t den ikke knekker rett av når du fester den motoren på. Jeg har sagt at jeg er postiv til dette prosjektet, men det er jo som sagt litt risikabelt. Om du treffer på noen større bølger og det er litt vind utpå sjøen så kommer jo det til å komme ganske mye vann inn i hekken og den blir så tung at båten vil gå ned! Lenke til kommentar
paroa Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøre i sånt vær... Lenke til kommentar
above Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Nei, men les nå hva jeg skriver til deg. Det er alltid store båter ute på sjøen, som vil lage store bølger til deg uansett hvor fint vær det er! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå