Bandidos-Pelle Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Ja, dette skjer ofte, og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre når Word plutselig sørger for at ETT trykk på enter-tasten blir TO hopp nedover? Takker på forhånd. Endret 2. juni 2005 av Bandidos Pelle Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Format->Avsnitt->Linjeavstand: Enkel Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Format->Avsnitt->Linjeavstand: Enkel Nei og nei og nei. Dette har ingenting med linjeavstand å gjøre men med avstand mellom avsnitt. Dette stilles under Format -> Avsnitt -> Avstand før eller etter. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Format->Avsnitt->Linjeavstand: Enkel Nei og nei og nei. Dette har ingenting med linjeavstand å gjøre men med avstand mellom avsnitt. Dette stilles under Format -> Avsnitt -> Avstand før eller etter. Dette har jeg streva med på tentamner i 3 år, og det har ikke noe med avsnitt å gjøre... Din løsning er 1 av 2. Endret 31. mai 2005 av Thompzen Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Det er kanskje en grunn til at du har streva med det på tentamener i 3 år? Jeg har undervist i det i 10. Linjeavstanden kommer ikke til syne ved å trykke Enter. Enter er IKKE linjeskift men avsnittsskift. Programmet styrer linjeskiftene helt på egenhånd. Hvis det blir avstand til neste linje når man trykker Enter (hvilket er helt naturlig og fornuftig) så er det fordi det er stilt inn avstand før eller etter under egenskaper for avsnitt. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Kanskje en ide å lese hele tråden før du hopper inn med nok et galt svar? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Linjeskift: <Shift> + <Enter> Avsnittskift: <Enter> Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Linjeskift: <Shift> + <Enter>Avsnittskift: <Enter> Viktig å presisere da at Skift + Enter gir et hardt linjeskift, dvs. at man overstyrer programmets automatiske håndtering av linjeskiftene. Det skal kun brukes der man må skifte linje på et bestemt sted men ønsker at neste linje skal høre til forrige avsnitt formateringsmessig. Det brukes mest i forbindelse med punktmerkede og nummererte lister. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Linjeskift: <Shift> + <Enter>Avsnittskift: <Enter> Viktig å presisere da at Skift + Enter gir et hardt linjeskift, dvs. at man overstyrer programmets automatiske håndtering av linjeskiftene. Det skal kun brukes der man må skifte linje på et bestemt sted men ønsker at neste linje skal høre til forrige avsnitt formateringsmessig. Det brukes mest i forbindelse med punktmerkede og nummererte lister. Det er det jeg mener. Man skal egentlig ikke begynne på ny linje før den første linjen er skrevet helt ut. Et linjeskift uten at linjer er skrevet ut, betyr engetlig avsnitt-skifte om f.eks norsk-læreren er trangsynt. Så egentlig skal man glemme <enter>-tasten helt til man begynner på nytt avsnitt. Nå jeg skriver tekster, skriver jeg alltid med 9 pt avstand etter hvert avsnitt, og ligger unna <enter>-tasten helt til jeg kommer til et nytt avsnitt. Sånn burde alle skrive. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Hvilket er omtrent akkurat det jeg ville frem til i et tidligere innlegg i tråden... Endret 1. juni 2005 av kjeklulf Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Tester nå. Jeg setter linjeavstanden til 2. Jeg skriver noe, og trykker Enter. Neste linje starter da 2 hakk under. Det samme skjer når jeg bare skriver ut linjen og den starter på neste. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Og for å gjenta: Det første skjer fordi det er satt en avstand før neste eller etter forrige avsnitt. Det andre skjer fordi du har satt linjeavstanden til 2. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du vil frem til. Det er mulig du har rett, men kan du vise hva du mener (screenshot)? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Det virker som du har gått glipp av det mest elementære når det gjelder bruk av tekstbehandlingsprogrammer. Da er det dumt å komme med bastante påstander. Teskjemodus: 1. Et tekstbehandlingsprogram som Word (og alle andre) styrer linjeskiftene på egen hånd. Dvs. at teksten brytes til neste linje automatisk når man når høyre marg eller grensen for vinduet (som i HTML). Dette gjøres for å opprettholde jevne linjer og linjeskift om man senere bestemmer seg for å legge til eller fjerne tekst, formatere skriften med andre skrifttyper og -størrelser, eller justere marger, sideoppsett, innrykk etc. 2. Word organiserer teksten i avsnitt på samme måte som når man skriver for hånd eller i et hvilket som helst annet program. All tekst som er i samme avsnitt kan formateres samlet på en enkel måte. I Word kan et avsnitt bestå av alt fra en tom linje til en eller flere hele sider med tekst eller andre elementer. 3. Når man skriver tekst i et avsnitt kan man stille inn linjeavstanden for å lage mer eller mindre luft mellom linjene i /avsnittet/. Dette gjøres under Format -> Avsnitt -> Linjeavstand. 4. Når man skriver for hånd pleier man å hoppe over en linje når man skal begynne på et nytt avsnitt for å gjøre teksten lettere å lese. For å lage et nytt avsnitt i Word trykker man Enter. Enter er altså /ikke/ linjeskift men avsnittsskift. Når man trykker Enter oppretter man et nytt avsnitt og avsnittsinnstillingene bestemmer hvor mye avstand det blir fra forrige til neste avsnitt. Dette stilles under Format -> Avsnitt -> Avstand før og etter. 5. Avstanden mellom avsnitt kan stilles helt fra 0 og oppover. Dvs. at hvis avstanden før og etter et avsnitt er 0 så vil det ikke være noe luft mellom avsnittene og for leseren vil det se ut som om all teksten tilhører samme avsnitt. Programmet vil allikevel oppfatte teksten som to ulike avsnitt som kan formateres ulikt under Format -> Avsnitt. Likeledes kan man tenke seg at man setter linjeavstanden for avsnittene til 2 og avstand etter avsnitt til 12 pt (forutsatt at man bruker 12 pt skrift). Da vil det for leseren være like stor avstand mellom linjene som mellom avsnittene og det vil se ut som om teksten fortsatt tilhører samme avsnitt men med større avstand mellom linjene. 6. I noen situasjoner kan man ønske å skifte linje på et bestemt sted i avsnittet men samtidig ønsker man at teksten fortsatt skal henge sammen i samme avsnitt. Da kan man trykke Skift + Enter for å tvinge et linjeskift uten å opprette et nytt avsnitt. 7. For lettere å se hvordan en tekst er formatert i avsnitt kan man klikke knappen på verktøylinjen Standard som heter Vis/skjul formateringsmerker. Den ser ut som en speilvendt P. Da vil det vises merker for alle blanke tegn i et dokument. Mellomrom vises som en prikk, tabulatorer som en pil og avsnittsskift som en speilvendt P. Anbefaler deg på det sterkeste å ta et kurs i Word for å lære deg det skikkelig. Inntil da bør du la være å komme med bastante og tåpelige kommentarer. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Trådstarter spurte hvorfor han fikk dobbel avstand når han trykket på enter-tasten i Word. Jeg har, tro det eller ei, prøvd Word har et nogenlunde godt innblikk i hvordan det fungerer. Om du har satt Linjeavstand til 2 så vil den også gå to "hakk" ned når du trykket på enter. Tok feil med dette med at å trykke på enter-tasten ikke har noe med avsnitt å gjøre, men å påstår at det jeg skriver er 100% feil, og at jeg burde ta et kurs i Word, blir vel litt dumt? Det er faktisk en del som bruker enter-tasten uten å lage avsnitt. Det jeg har skrevet har ikke vært mer bastant enn det du har skrevet. Til trådstarter: Jeg tror du har fått svar på det du lurte på jeg. Hvis ikke kan vel kjeklulf gi deg noen privattimer, ettersom det du spurte om viser at "du har gått glipp av det mest elementære når det gjelder bruk av tekstbehandlingsprogrammer". Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Spørsmålet hans var ikke dumt, det er mange som lurer på det. Kommentarene dine derimot er helt på jordet. Det du skriver er faktisk 100 % feil og når du forstsetter å ta feil og være bastant så blir det ganske latterlig å lese. Dessuten blir det rimelig vanskelig for trådstarter å forstå noe som helst når du fortsatt er påståelig på noe som er 100 % galt. Når skal det gå opp for deg at linjeavstanden overhodet ikke har noe med Enter-trykk å gjøre, så fremt du ikke kombinerer Skift + Enter? Om teksten går "2 hakk ned" så skyldes det at der stilt inn avstand før eller etter avsnitt. For siste gang: Det har INGENTING med linjeavstand å gjøre. Hvis du trykker Enter i Word så /lager/ du et nytt avsnitt, enten du vil eller ikke. Det er slik programmet fungerer. Samme søren hva du mener og tenker og vil så blir det et nytt avsnitt hver eneste gang du trykker på Enter-tasten. Gjenta det 100 ganger for deg selv nå. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Melder meg ut herfra jeg, det er visst ikke mulig å overbevise deg om noe. Hva enn du har lært bort i 10 år, så forandrer ikke det mine erfaringer, og såvidt jeg vet har ikke Microsoft sendt meg en spesialutgave for å gå deg på nervene. Det er ikke snakk om hva som er linjeavstand og hva som er avsnitt. Spørsmålet er hvordan man hinder at det blir mellomrom når man trykker på enter-tasten. Er linjeavstanden 2 så blir de dobbel både når man skriver vanlig uten å trykke enter, og når man trykker enter (selv om dette kanske virker helt naturlig for deg er det ikke alle Word-professorer som er klar over dette). Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Til trådstarter: Jeg tror du har fått svar på det du lurte på jeg. Hvis ikke kan vel kjeklulf gi deg noen privattimer, ettersom det du spurte om viser at "du har gått glipp av det mest elementære når det gjelder bruk av tekstbehandlingsprogrammer". Du bør roe deg ned, jeg har bare glemt å poste det at jeg fikk det til her. Jeg knotet innpå "Avsnitt"-delen, og fikk det til slutt til. Så, vent med personangrepene, er du snill. Folk som deg provoserer meg, så pass munnen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå