mbst Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Hadde tenkt å kjøpe vannkjøling. Skulle ha Eheim 1046 eller 1048 med en slik vanntank som er laget til disse pumpene. Men så, etter å ha lest noen tester av vannkjølingssystemer, viser det seg at disse pumpene ikke klarer å holde systemet tomt for luft. -Hva er ulempene med luft i vannsystemet? *Støy? *Dårlig kjøling? -Hvilke pumper holder systemet tomt for luft? Lenke til kommentar
mbst Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Etter å ha sett specsene til 1046 kan den strykes fra lista over - 300 l/h blir alt for lite. Lenke til kommentar
inz@ne Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Ulempene er som du sier, at det støyer og kjøler dårligere. Det er ikke pumpen som gjør at du får luft i systemet, men vanntanken som er laget for Eheimen. Eheim og Aquabee er begge gode og stillegående pumper Lenke til kommentar
mbst Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Beklager, jeg forsnakket meg visst der. Selvsagt har du rett - testene siktet til tanken til Eheim-pumpene. Da var spørsmålet - hvordan får dere bukt med luft-problemet? Hvilke tanker er å anbefale? Jeg har forstått det slik at et system uten tank eller såkalt "bleeder" (?) er dømt til et liv med luft. Å kjøre uten tank, men med bleeder, er det å anbefale? Har følelsen av at det er best med en tank! Er ingen mekke-ekspert, så hvis en "bleeder" innebærer litt mekking, er det uaktuelt. På forhånd takk for alle svar! :smile: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 et alternativ er jo å droppe eheimtanken og bruke en annen tank. Å ha pumpa nedsunket i en tank er den enkleste måten å ungå luft på tror jeg. Lenke til kommentar
mbst Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 Hva slags tanker er store nok til at en kan sette pumpa nedi dem da? Vil ikke lage noe selv, det vil sikkert komme til å lekke. Hvordan fikser man det i praksis når man setter pumpa nedi tanken? Setter man den nedi med innsuget fritt i vannet og utpump koblet via en slange til utgangshullet til tanken? Lenke til kommentar
shebban Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Kjøp deg en omo color boks på butikken. måler vel ca 100x150x150. Perfekt til vannkjølings prosjekt. Kosta meg 50,- på rema 1000. Lenke til kommentar
shebban Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Lag deg to store og et lite hull i lokket. to til slanger og et til strømm. Tre det igjenom lokket å bruk silikon rundt slanger og lokk. 100% tett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå