Gå til innhold

Ny kraftig (men stille) PC, 10 -15 000 (u/skjerm)

Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny PC nå, og har ikke fulgt med så mye av hva som har skjedd på hardware fronten i det siste.

Jeg skal ha en relativt kraftig maskin, med et fett skjermkort, men jeg vil samtidig at den ikke skal bråke alt for mye.

Skal bruke den mest til spill, programmering og 3D modellering..

Foreløpig har jeg satt sammen det her:

Ny sjappe

Jeg bryr meg lite om pris, så lenge total-pakka ikke kommer over 22 000, inkludert alt (skjerm(er), tastatur, mus, etc...)

Spørsmål:

1. Holder den 350W PSU'n i Arctic Cooling T1 til å dra rundt en P4 3.4GHz + GeForce 6800Ultra?

2. Holder det med 1 gig ram? Eller bør jeg like gjerne kjøpe 2 med en gang?

3. Lurer på om jeg skal gå for 2 stk 17 eller 19" skjermer, eller 1 stk 21". Problemet med 17/19" er at de ikke har høyere oppløsning enn 1280x1024.... Noen som har noe å si om dette?

4. Andre innspill?

Edit: Endra litt på tittelen så den er litt mer informativ, og la til litt mer info i posten..

Endret av oyhaare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får sikkert endel sutring fra folk her fordi du ikke har valgt amd64. :)

Jeg har hatt POV 6800gt og 6800ultra og de er meget bra skjermkort, men de broker dog mye.

Jeg slengte ut POV kortene og kjøpte meg X800xt pe kort og et 850kort, og må si jeg er meget fornøyd. x800xt pe er dog mest "bang for the bucks".

Hvis mulig ville jeg anbefale deg å kjøpe 2gb RAM nå.

Minneprisene er ekstremt lave nå, og de kommer nok til å stige relativt fort fremover, så det kan du spare endel penger på.

Du trenger ikke noe minne med superrask timing hvis du ikke skal måle epenis med andre folk som bruker sin tid til overklokking, 3dmark og annet meningsløst idiotskap :)

Ang. strømforsyningen KAN den være litt svak, jeg er ikke helt sikker på kkvaliteten på den.Er den av bra kvalitet så kan den holde helt fint. Jeg hadde kortene mine i shuttlemaskiner ;)

Lykke til uansett :)

-Thomas

Lenke til kommentar
Du får sikkert endel sutring fra folk her fordi du ikke har valgt amd64. :)

Jeg har hatt POV 6800gt og 6800ultra og de er meget bra skjermkort, men de broker dog mye.

Jeg slengte ut POV kortene og kjøpte meg X800xt pe kort og et 850kort, og må si jeg er meget fornøyd. x800xt pe er dog mest "bang for the bucks".

Takker for input!

Ikke noe av dette er definitivt enda... så.. hva er så mye bedre med amd64?

Grunnen til at jeg vil ha nVidia er at de generelt har bedre linux-støtte...

Om de bråker fælt, går det vel kanskje an å kjøpe en Arctic cooling kjøler og bytte ut den kjølern som står på kortet?

Lenke til kommentar

Joda, jeg satt på artic cooling 5 eller hva det nå en het på 6800gt kortet, og det fungerte udmerket. Men så har man jo det med plassmangel i shuttlemaskiner som jeg kjører ;)

Av linux bruker jeg gentoo, og i det siste så har ati også fungert fint i linux. Nvidia er dog fortsatt å anbefale :)

|edit ang amd64|

Vel, det er vel mer "fremtidsrettet" som de sier det så pent. Klargjort for f.eks windows xp64. Du bruker linux ser jeg (iallefall litt), så da kan det heller være litt mer til nytte for deg. Å compile og kjøre 64bit linux varianter er en fryd ;)

Eneste jeg ikke har sansen for med AMD generelt sett er den måten de merker prosessorene sine på: AMD64 3500+, noe som skal "fortelle" kjøperen at denne prosessoren er like bra som en Intel 3,5. Må taes med en klype salt ;)

Du kan godt gå for AMD64 hvis du vil, hvis det er 95% spilling det går i så får du vel et anstendig system for litt billigere peng :)

Endret av Allfather
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...