Dahl Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) QUOTE (Nomix @ 15/06/2005 : 02:29) Og, det er vel egentlig ikke noe stort problem for moderatorer å endre tittel på topic selv, ut fra innhold i tråden? Da faller jo hele poenget bort! Poenget er at brukerne skal lære seg reglene, altså hvordan emnetitler skal skrives, selv! Redigerer moderatorene det uten en eneste pekefinger, så tenker folk "Ja, jeg kan godt lage en emnetittel hvor det står "skjerm kort hjelp!!!!", for det kommer uansett en snill moderator og endrer emnetittelen". Endret 15. juni 2005 av @kd Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Om eg forstår rett så er eg 100% enig med Lurifaksen. Om du bruker 2 ord i dag får du opp følgande melding: QUOTE FØLGENDE FEILMELDING(ER) BLE FUNNETTittelen på emnet må være være på minst 3 ord "Javel", tenker Ole, og skriver "Hjelp skjerm kort" i staden for "Hjelp skjermkort". Ved å endre feilmeldinga til noko informativt der det står at hensikten med 3-ordsregelen er å få ein betre forklaring vil kanskje Ole tenke "Javel" og skriver "Skjermkort viser ikkje bilde". Det står ingenting om kvaliteten på emnet, eller korleis det børe være, berre at det må være 3 ord. Å endre feilmeldinga skulle være ein kurrant sak. Bruk det som står i retningslinjene i ein forkorta versjon. Endret 15. juni 2005 av zeph Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 QUOTE (zeph @ 15/06/2005 : 12:29) Om eg forstår rett så er eg 100% enig med Lurifaksen.Om du bruker 2 ord i dag får du opp følgande melding: QUOTE FØLGENDE FEILMELDING(ER) BLE FUNNETTittelen på emnet må være være på minst 3 ord "Javel", tenker Ole, og skriver "Hjelp skjerm kort" i staden for "Hjelp skjermkort". Ved å endre feilmeldinga til noko informativt der det står at hensikten med 3-ordsregelen er å få ein betre forklaring vil kanskje Ole tenke "Javel" og skriver "Skjermkort viser ikkje bilde". Det står ingenting om kvaliteten på emnet, eller korleis det børe være, berre at det må være 3 ord. Å endre feilmeldinga skulle være ein kurrant sak. Bruk det som står i retningslinjene i ein forkorta versjon. Dette er jeg helt enig i, det har jeg egentlig tenkt på lenge. Til @kd, det er etter min mening et større problem at tråder stenges slik at den enkelte brukeren ikke får den hjelpen han/hun etterspør. Si va du/dere vil, men dette er min mening.. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 QUOTE (zeph @ 15/06/2005 : 13:29) Om eg forstår rett så er eg 100% enig med Lurifaksen. Du forstod riktig! Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Behandles i forumstyret nå. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 For folk som ikke liker treordsregelen, er det bare å bruke "Den [ord som handler om størrelse] [det tråden handler om]tråden", så er problemet løst. Moderatorene har ikke slått ned på dette, i løpet av den tiden treordsregelen har levd iaffal. Lenke til kommentar
fredde Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 QUOTE (Lurifaksen @ 31/05/2005 : 02:12) (Er egentlig generelt lei av all modereringen i forumet, men det er en annen sak...) Word! Hva har egentlig skjedd med det fine forumet vi hadde i gamle dager. Nå er moderatorene synlige til en hver tid noe som alle er enige på et forum uten kontroll.... Syntes det har tatt helt av jeg... Stenges pga. ditt, flyttes pga. datt...OMFG det er et åpent forum i Norge ikke i gamle USSR Lenke til kommentar
TSP Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Nesten alle ting blir verre etterhvert som det blir større (fler innbyggere). I en bitteliten ansamling av hus på 20 kjenner alle hverandre, og de som sjefer trenger ikke være like strenge, fordi at folk kjenner hverandres meninger, er vennerosv. . Når det derimot flytter 1000 andre folk til denne landsbyen blir det plutselig veldig mange fler å foholde seg. Det dannes flere grupper av folk rundt i denne byen som før bare besto av en, da kan det oppstå fler konflikter mellom dem og alle folkene kjenner plutselig ikke hverandre, og det blir mange flere slemme typer osv. Da må sjeferne sjefe enda mer for å holde kontroll. Det er ofte slik der er hvertfall har jeg oppfattet det. Synd, men ikke så langt fra sannheten. Dessuten er det jo sikkert noen her som sjalu på en som har 1000 poster og han bare 10.... TSP Endret 5. oktober 2005 av The Strategy-player Lenke til kommentar
fredde Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Eneste som teller er spørsmålet om REEEESPEKT!! som Raja ville sagt det.... Endret 7. oktober 2005 av fredde Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) QUOTE (fredde @ 07/10/2005 : 22:52) Eneste som teller er spørsmålet om REEEESPEKT!! som Raja ville sagt det.... Ett forum med ca 75 000 unike brukere, kan man vel si at det reflekterer samfunnet i sin helhet, på utsiden, dvs in real life. Og er det noe som er mangelvare i dagens samfunn, så er det respekt for enkelt individet. Og forsøke å la ett forum med like mange unike brukere som en liten norsk storby drive med selvsensur, er vel i utgangspunktet død født. Ville fort ha blitt anarkistiske tilstander her inne da, noe som ville ha ført til en betydelig dårligere bruker opplevelse. On topic: Jeg er helt enig med den linja forumetstyret har lagt seg på når det gjelder bruk av emne feltet, at i enkelte tilfeller kan det være dekkende med kun 2 ord i topicen er nok riktig, men i det fleste tilfeller så trenger man flere enn 2 ord for å beskrive hva du har behov for å få hjelp til. I utgangspunktet så burde det ikke være 3 ord som minste valg, men helst 4 ord mener nå jeg. Det finnes nok av norske forumsteder, hvor kategoriene flyter over av topics med ordet "hjelp", og kun det. At man har ett forum hvor man slipper å se 1 ords bruk av emnefeltet (les:hjelp!!) er noe jeg setter umåtelig stor pris på få slippe unna. EDIT: leif.. Endret 7. oktober 2005 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 QUOTE (fredde @ 05/10/2005 : 00:05) QUOTE (Lurifaksen @ 31/05/2005 : 02:12) (Er egentlig generelt lei av all modereringen i forumet, men det er en annen sak...) Word! Hva har egentlig skjedd med det fine forumet vi hadde i gamle dager. Nå er moderatorene synlige til en hver tid noe som alle er enige på et forum uten kontroll.... Syntes det har tatt helt av jeg... Stenges pga. ditt, flyttes pga. datt...OMFG det er et åpent forum i Norge ikke i gamle USSR Vi så jo hva som i sin tid (ca ett eller halvannet år siden) skjedde i mobilforumet, fordi vi var for slappe med modereringen i den delen av nettverket. 50% av alle postene var off-topic/telletråder som "Hvilken mobil har faren til kameraten din" og lignende. De fleste trådene var også feilpostet, og emnefeltet var stort sett kun navnet på en mobilprodusent, og i beste fall modellnavnet på mobilen... ingen ting om det var et problem, anbefaling, spørsmål eller lignende. Disse tre fenomenene lagt sammen fører til at seriøse brukere flykter fra forumet fordi det er umulig å finne noe meningsfylt blant alt rotet, og de som er igjen er de som i utgangspunktet synes det er skrekkelig morsomt å høre om hvor mye bestefaren til kameratens kjæreste ringer for i måneden. Det blir rett og slett en ond sirkel. Først når vi ble oppmerksom på problemet og konsentrerte oss om mobilforumet, stenge tråder, flyttet tråder og generelt var mer strenge på emnefelt, ble kvaliteten høyere, og er nå mye bedre enn det en gang var. Ditt argument om at vi er for strenge, holder ikke, da vi har sett hva som skjer om vi lar et forum leve helt eller delvis av seg selv. Det er rett og slett alt for mange alt for unge brukere her inne (både i sinn og i fysisk alder), til at det kan fungere. Og for å moderere litt her også. SMS-språk er ikke tillatt Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Det går jo an å finne en mellomting mellom å ikke gjøre noe, og å stenge alt... Hva med å for eksempel flytte emnet til riktig plass, i stedet for å stenge det? Og sende advarsel på PM til den som postet feil? Invision Board har fantastiske modereringsmuligheter, og så vidt jeg kan se blir ikke disse utnyttet spesielt godt... "Det er mye ekstraarbeid for moderatorene å flytte". I så fall må det skaffes nye/flere moderatorer, som faktisk er villig til å gjøre det ekstraarbeidet. Det er pussig at alle andre forum jeg oppholder meg på, klarer dette - til tross for at det er større forum med flere medlemmer og innlegg. Se neowin.net f.eks. Der fikk jeg en vennlig PM om at innlegget mitt var blitt flyttet til en annen kategori som passet bedre. Det så ut som en helautomatisk operasjon. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 QUOTE (Frank_1 @ 07/10/2005 : 23:16) Ett forum med ca 75 000 unike brukere, (...). Hvordan vet du det ? Jeg vet om flere som har flere kontoer... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) QUOTE (Ozelot @ 12/10/2005 : 18:34) Hvordan vet du det ?Jeg vet om flere som har flere kontoer... Forumet framstår som at det har ca 75 000 unike brukere, det står ingen plass at 10 % av forumbrukerne har en eller flere kontoer. Og jeg skjønner ikke motivet ditt, hva har quoten din her å gjøre med emnet i topic "Unødvendig 3-ordsregel? Hindre problemet i stedet?".. ? Bortsett i fra en barnslig form for kverulering.. Endret 12. oktober 2005 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 QUOTE (Lurifaksen @ 12/10/2005 : 15:45) Det går jo an å finne en mellomting mellom å ikke gjøre noe, og å stenge alt...Hva med å for eksempel flytte emnet til riktig plass, i stedet for å stenge det? Og sende advarsel på PM til den som postet feil? Invision Board har fantastiske modereringsmuligheter, og så vidt jeg kan se blir ikke disse utnyttet spesielt godt..."Det er mye ekstraarbeid for moderatorene å flytte". I så fall må det skaffes nye/flere moderatorer, som faktisk er villig til å gjøre det ekstraarbeidet. Det er pussig at alle andre forum jeg oppholder meg på, klarer dette - til tross for at det er større forum med flere medlemmer og innlegg. Se neowin.net f.eks. Der fikk jeg en vennlig PM om at innlegget mitt var blitt flyttet til en annen kategori som passet bedre. Det så ut som en helautomatisk operasjon. De færreste tråder blir stengt ved overtramp som feilpost og dårlig emnefelt. Jeg og de fleste andre moderatorer flytter feilpostede tråder, og når et gjelder dårlig emnefelt og brudd på tre-ordsregelen, så legges det inn ett standardinnlegg i tråden der trådstarter bes om å endre emnetittelen. Først når brukeren klart har ignorert den anmodningen (gått flere dager), stenges tråden. I andre situasjoner der en tråd stenges grunnet dårlig emnefelt, kan det være at brukeren i flere tidligere situasjoner har gjort det samme og evt. ignorert anmodning om å endre emnetittelen. Tråder som er feilpostet, samtidig som den har dårlig emnefelt og kanskje til og med bumpes, stenges. Der bruker bryter flere av retningslinjene, må vi ty til sterkere tiltak for å få brukeren til å forstå at retningslinjene skal leses og følges. Ser du at noen moderatorer har en helt annen praksis enn beskrevet ovenfor, kan det være greit å tipse forumstyret om disse da disse moderatorene ikke følger moderatorenes retningslinjer. Men husk at man kan ha forskjellig oppfatning av hva som er lette og større regelbrudd. Enkelte brukere mener faktisk at vi er for snille... de fleste av disse er personer som er over en viss alder og det sier litt. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) QUOTE (Afseth @ 12/10/2005 : 19:28) og når et gjelder dårlig emnefelt og brudd på tre-ordsregelen, så legges det inn ett standardinnlegg i tråden der trådstarter bes om å endre emnetittelen. Først når brukeren klart har ignorert den anmodningen (gått flere dager), stenges tråden. Ja, og dette er veldig dumt, siden det rammer de som diskuterer - ikke trådstarteren. Hvis trådstarteren ikke fikser det, skyldes det mest sannsynlig at han ikke har lest det. Han har kanskje glemt hele emnet. Her også mener jeg at det bør brukes PM i stedet, og at moderatoren bør endre tittelen - hvis "diskusjonen har begynt". Dersom emnet er nyopprettet, er det selvfølgelig ikke nødvendig. Men når mange har brukt tid på å svare er det ganske brutalt og respektløst overfor dem at emnet stenges. I praksis er det nesten det samme som å slette innleggene. Endret 12. oktober 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Jeg forstår synspunktene dine. Problemet er at det kan lett bli en sovepute for de som ikke gidder å lage ordentlige emnetitler. "En moderator fikser det uansett". Antallet dårlige emnefelt har gått dramatisk ned etter vi begynte å stenge dårlige emnefelt fremfor å endre de. Tross flere stenge tråder, er det blitt mer ryddig, og det tror jeg alle som har brukt visse deler av forumet noen år er enige i. Endret 12. oktober 2005 av Afseth Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 QUOTE (Afseth @ 12/10/2005 : 21:36) Jeg forstår synspunktene dine. Problemet er at det kan lett bli en sovepute for de som ikke gidder å lage ordentlige emnetitler. "En moderator fikser det uansett". Antallet dårlige emnefelt har gått dramatisk ned etter vi begynte å stenge dårlige emnefelt fremfor å endre de. Tross flere stenge tråder, er det blitt mer ryddig, og det tror jeg alle som har brukt visse deler av forumet noen år er enige i. Herr Afseth. Jeg er helt enig med Dem, min gode herre. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 Tross flere stenge tråder, er det blitt mer ryddig, og det tror jeg alle som har brukt visse deler av forumet noen år er enige i. 4997605[/snapback] Tja, jeg har nå brukt forumet siden slutten av 2001, og kan med sikkerhet si at alle stengte trådene nå plager meg mye mer enn feilposter/dårlige emnefelt plaget meg før. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Tross flere stenge tråder, er det blitt mer ryddig, og det tror jeg alle som har brukt visse deler av forumet noen år er enige i. 4997605[/snapback] Tja, jeg har nå brukt forumet siden slutten av 2001, og kan med sikkerhet si at alle stengte trådene nå plager meg mye mer enn feilposter/dårlige emnefelt plaget meg før. 5000210[/snapback] "Alle" var nok ikke riktig ord da alle har forskjellige meninger. Men vil tro de fleste er enige med meg. Jeg irriterte meg ihvertfall over alt rotet som var her før, også før jeg ble moderator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg