Gå til innhold

Unødvendig 3-ordsregel? Hindre problemet i stedet?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli lei av at tråder stenges pga 3-ordsregelen. (Er egentlig generelt lei av all modereringen i forumet, men det er en annen sak...)

Akkurat tre-ords-topic-regelen er jo verdens enkleste ting å ordne på.

Jeg synes det er ganske imponerende av forumstyret å iverksette "kraftige" tiltak mot et problem de selv oppfordrer til å skape. Er det virkelig ingen i styret som har forstått hvorfor folk deler opp ordene i topic?

Jeg kan godt forklare:

1. Bruker skriver "Ødelagt skjermkort" i topic og får følgende feilemelding: Tittelen på emnet må være være på minst 3 ord :nei:

2. Bruker tenker: "Pussig, men det er jo ikke noe problem".

3. Bruker endrer tittelen til "Ødelagt skjerm kort". Det er jo 3 ord, så da er det ikke noe problem lenger.

Var det spesielt gjennomtenkt å bruke feilmeldingen "Tittelen på emnet må være være på minst 3 ord"?

Jeg har med stor suksess benyttet denne feilmeldingen i mitt eget forum:

Emnetittelen du oppgav var lite beskrivende. Forsøk å lage en emnetittel som er mer beskrivende.
Tips: En god emnetittel innholder minimum 3 ord, og forklarer hva innlegget handler om. Les mer om emnetitler HER

Det med 3 ord er ikke nødvendig å nevne i det hele tatt. Informer heller om at tittelen er dårlig, og kanskje eksempler på noen gode og dårlige titler.

Problem solved. :thumbup:

Edit: Kom på en liten ting til. Sommertid - hva med at admin justerer sommertid i ACP, i stedet for at 60 000 medlemmer skal gjennom den prosessen to ganger årlig? (på den måten spares denne kategorien for en annonsering, og mange poster med spørsmål om hvorfor klokken er feil).

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par gode idèer, spesielt den med meldingen som kommer opp ved 3-ords-brudd. Regelen er grei, men en mer informativ feilmelding, slik du har presentert, ville nok ha gjort at flere hadde skjønt betydningen av denne regelen, samt hvorfor den er det.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ferr @ 31/05/2005 : 09:33)
Liker 3-ords regelen jeg...

Jeg og, men litt av poenget med denne tråden var vel at feilmeldingen som kommer opp, var lite beskrivende, og med et forslag til forbedring. Det finnes nok trådet angående for og imot 3-ordsregelen.

Lenke til kommentar

God tanke bak ideen din Lurifaksen, men det har seg slik at emnetitler som "Ødelagt skjerm kort" også blir slått hardt ned på. Enig med deg at feilmeldingen som nå kommer hvis man har en emnetittel på bare ett eller to ord er lite bskrivende, den kunne godt inneholdt mer informasjon. Men å gå ut ifra at emnetittelen er lite beskrivende vil bli feil, ettersom det finnes utallige eksempler på beskrivende emnetitler på to ord.

Dog er det slik at det aldri, noensinne, har vært en tråd med en emnetittel på ett eller to ord som er mer beskrivende enn en tilsvarende emnetittel på tre ord. Uansett så vil man få en bedre emnetittel hvis man bruker tre ord, og dermed faller argumentet om at tre-ords-regelen er unødvendig bort.

Tre-ords-regelen er kommet for å bli, og jeg ser ikke et eneste godt argument mot denne regelen.

Lenke til kommentar

3ordsreglen er nok noe man ikke bør fjerne. Feilmeldingen man får kan derimot bli en del bedre. Å si at man kan lage gode topics på 2 ord blir litt feil. De som hadde klart det kjenner til reglen og vil derfor aldri heller få denne feilmeldingen. Eksemplet Lurifaksen kom med synes jeg er en passende feilmelding.

QUOTE (Lurifaksen @ 31/05/2005 : 02:12)
Edit: Kom på en liten ting til. Sommertid - hva med at admin justerer sommertid i ACP, i stedet for at 60 000 medlemmer skal gjennom den prosessen to ganger årlig? (på den måten spares denne kategorien for en annonsering, og mange poster med spørsmål om hvorfor klokken er feil).

Nei! IPB har overhode ikke støtte for dette i ACP. Nå komme sikkert noen og sier "Jamen du har jo "Server Time Adjustment (in minutes)"". Ja, det har vi, men hva gjør den? Jo, justerer tiden for absolutt alle inkludert de som ikke er berørt av DST i det heltatt. Dette blir feil fremgangsmåte.

Hadde utviklerene bak IPB hatt litt IQ og tenkt seg godt om hadde de laget en løsning ala den vi finner i vBulletin. Hva er det? Jo, hver bruker har timezone, DST og et valg om DST skal justerer automatisk (gjøres via javascript). Sistnevnte vil løse problemet med at folk kommer og klager om at klokka er feil. I tillegg har man i ACP innstillinger for timezone (noe IPB har) og DST (noe IPB ikke har). Blir dette gjordt riktig vil ACP-innstillingene gjelde for bare gjester og har ingen innvirkning på brukerene.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

QUOTE (@kd @ 01/06/2005 : 08:51)
Men å gå ut ifra at emnetittelen er lite beskrivende vil bli feil, ettersom det finnes utallige eksempler på beskrivende emnetitler på to ord.

QUOTE (@kd)

Jeg synes nå at det har blitt bevist enormt mange ganger at så og si alle emnetitler er bedre med tre ord.

Hva tror du er best av følgende?

1) En bruker skriver et innlegg med emnefelt "Trenger datamaskin"

2) Han får beskjed om at emnefeltet må ha flere ord

3) Okay, det blir "Trenger data maskin". Den passerer.

4) En moddis stenger posten hans, begrunnelsen er at emnefeltet er for dårlig.

5) Brukeren blir irritert og sender enten en melding til moderatoren privat eller legger ut en ny post i Tilbakemeldinger om forumet (legg merke til ordet "tilbakemeldinger")

6) Han synes det er helt nisse at tråden ble stengt, eller han forstår hvorfor den ble stengt.

...eller...

1) En bruker skriver et innlegg med emnefelt "Trenger datamaskin"

2) Han får beskjed om at emnefeltet bør ha med så mye informasjon som mulig, og helst bestå av en hel setning eller et fullstendig spørsmål.

3) Han skriver et nytt emnefelt som beskriver det han er ute etter.

Selvfølgelig blir "Ødelagt skjerm kort" oppdaget av moderatorene - kanskje fordi man bruker user posted image - det er ingen tvil om det.

Kan ikke Tilbakemeldinger om forumet inneholde konstruktive tilbakemeldinger (og ikke utallige klager på moderatorer/stenging) som blir besvart på en allright måte av de ansvarlige (ikke slike "nei, du spør på feil måte", "haha, kunden har ikke rett" osv), for her er det mye søppel-innlegg for tiden.

Lenke til kommentar

Forslag til ny feilmelding: Emnetittelen skal være så beskrivende som mulig og må inneholde minst 3 ord uten orddeling, aller helst bør det være en helsetning. Brudd på regelen om 3 hele ord uten orddeling vil bli straffet med stenging.

Ha en fin dag!

Andre bedre forslag?

Lenke til kommentar

Ser det er mange som misforstår her... Jeg er ikke i mot kravet til gode emnetitler - kun at forumet informerer om at tittelen må ha 3 ord, som videre fører til at folk deler opp til 3 ord.

Poenget mitt var at ved å endre feilmeldingen vil en emnetittel som "Ødelagt skjerm kort" komme av en SKRIVEFEIL, ikke fordi "3-ordsregelen" forsøkes unngått, vedkommende trenger jo ikke vite hvorfor han fikk feilmelding (i motsetning til nå, når det står at det var pga for få ord og at dette kan unngås ved å sørge for at det er 3 ord).

Ernie: Ang. sommertid så fungerer det utmerket å justere servertiden. Dette er et utelukkende norsk forum, og 99,9% av brukerne sitter i norsk tidssone. Resten kan gjøre justeringen selv.

Lenke til kommentar

fjartan, det jeg mener er at mange emnetitler er beskrivende med to ord, men det blir alltid mere beskrivende med tre ord. Det jeg mente var at feilmeldingen ikke kan gå ut ifra at emnetittelen er lite beskrivende! Javaskriptet som sjekker antall ord sjekker bare antall ord, ikke hvor beskrivende emnetittelen er. Dermed mener jeg det blir feil å skrive i feilmeldingen at emnetittelen er lite beskrivende.

Uansett, alle brukere skal ha lest nettiketten og retningslinjene, og har de ikke det, ja da fortjener de ikke annet enn stengte poster. Hva er poenget med å hele tiden legge opp til at man skal la folk som ikke leser nettiketten og retningslinjene poste poster på forumet? En stengning av tråden og en kommentar om at brukeren må lese retningslinjene vil være langt mere effektivt enn å bare gi beskjed om at emnetittelen ikke er beskrivende nok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

QUOTE (Largie @ 12/06/2005 : 08:41)
Syntes vel at moderatorene er generellt noen maktsjuke tanter som kjører på å gir advarsler/stenger/låser ute osv uten at man skal ha noe å si.
F.eks å gi en advarsel for å "skryte uhemmet av noe" er jo helt sinnsykt dårlig!

Jaha? Eksempler på dette?

Lenke til kommentar

QUOTE (Cornel @ 13/06/2005 : 11:15)
Kva med og få til at man ikkje får poste før man har 3 ord i topic'n?

Burde ikkje vere så innvikla.

Men dei har vel lyst til og vere vansklige, så da går vel ikkje det heller.

Det er akkurat slik det er nå, man får ikke startet en ny tråd før emnetittelen er på minst tre ord.

Endret av Prodigy_
Lenke til kommentar

QUOTE (Nomix @ 14/06/2005 : 14:28)
Og usermods, og da tenker jeg spesielt på de som har liten erfaring som mods, kanskje en idè å la en tråd som bryter tre-ords-regelen være i fred når det allerede er kommet 7-10 innlegg..

Nei, det er en svært dårlig idé. Alle overtredelser må straffes, ellers kommer det til å bli flere og flere som bryter retningslinjene. Tenk på at forumet er som et eget lite samfunn; det må være lover for å holde ro og orden, men blir man ikke straffet for overtredelser mister mange respekten for loven.

Lenke til kommentar

QUOTE (@kd @ 14/06/2005 : 17:14)
Og usermods, og da tenker jeg spesielt på de som har liten erfaring som mods, kanskje en idè å la en tråd som bryter tre-ords-regelen være i fred når det allerede er kommet 7-10 innlegg..

Nei, det er en svært dårlig idé. Alle overtredelser må straffes, ellers kommer det til å bli flere og flere som bryter retningslinjene. Tenk på at forumet er som et eget lite samfunn; det må være lover for å holde ro og orden, men blir man ikke straffet for overtredelser mister mange respekten for loven.

Skal man tenke på at forumet er et lite samfunn så bommer du litt. Det er da vitterlig slik at førstegangsforbrytere får lavere straff enn personer som har begått lovbrudd før ;)

Når det er sagt er jeg enig i det du sier :p Veit ikke hvordan det praktiseres, men det man bør gjøre (hvis man ikke allerede gjør det), i det minste vurdere, er å stenge tråder som bryter med 3ordsreglen og gi vedkommende en 10% økning hvis han/hun har gjordt det før. Slenger man på en bedre feilmelding så tror jeg faktisk man kan klare å fjerne problemet så og si 100%.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

QUOTE (@kd @ 14/06/2005 : 16:14)

Om en lov gjør det motsatte av å ivareta menneskets velferd, så kan den ikke brytes. Det fine med regler som disse, er at man KAN se i mellom fingrene med det, om nødvendig. Og, det er vel egentlig ikke noe stort problem for moderatorer å endre tittel på topic selv, ut fra innhold i tråden?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...