ELR Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Hvis jeg lager et BASH-script, hvor skal dette egges for at det skal kunne brukes slik som de vanlige kommandoene i terminalen? På samme måte som at kommandoen "ls" fungerer, vil jeg legge til egne script som fungerer på denne måten. EDIT: Endra overskrift, slik at jeg har en tråd der jeg kan spøre om script. Da slipper dere å se en ny tråd hver gang jeg lurer på noe Endret 31. mai 2005 av Pitbullo Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Lage en mappe i hjemmeområdet ditt som heter f.eks bin. Rediger/lag filen .bash_profile, skriv inn følgende: export PATH=$HOME/bin:$PATH Putt scriptene i ~/bin og scriptene dine fungerer som alle andre kommandoer. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Legg det i /usr/bin, eller noe annet som er i PATH ( echo $PATH ), gjør skriptet kjørbart: chmod +x script og la scriptet starte med linjen #!/bin/bash Lenke til kommentar
ELR Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 hjertelig takk folkens! Skal prøve dette! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Lykke til! Husk å gjøre filen kjørbar med chmod +x filnavn! Det er det viktigste. Lenke til kommentar
ELR Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Hei igjen! Fikk til å legge til script som tolkes av terminalen! Takk for hjelpen der! Det jeg lurer på nå er hvordan jeg kan legge til manual. man mittscript Har prøvd google, men finner ikke noe som helst. Finner bare manualsider for andre kommandoer. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Det jeg lurer på nå er hvordan jeg kan legge til manual.man mittscript Står litt om man-page-laging her: http://www.unixreview.com/documents/s=8925/ur0312i/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå