Gå til innhold

Fedora vs Suse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slackware automounter ikke noe av seg selv ;) Men har støtte for FAT32 og NTFS i kernelen.

Jo..?

Under installasjonen får du spørsmål om du vil at den skal mounte evt. Windows-partisjonar, einaste du må gjere er å sei kvar den skal mountast.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Så er det greit med dependencies, da...

Det som er litt kjipt med FC3 (og muligens alle andre distroer) er at den automatiske oppdateringen av programmene åpenbart laster ned hele programmet hver gang. Er det virkelig nødvendig? Det er spesielt irriterende med OpenOffice.

Så man trenger ikke å forstå mappene i /, nei. Hvordan vet jeg hvor jeg skal legge noe jeg har lastet ned? Hvordan installerer jeg for eksempel Thunderbird?

Nvidia-driveren funker ikke i det hele tatt, jeg har bare gitt den opp. For meg må løsningen være en annen distribusjon enn FC.

Selv om Linux er sikkert og håndterer minne bedre etc. er det da for søren ikke brukervennlig nok til å erstatte Windows ennå. Jeg håper det blir det om ikke for lenge.

Lenke til kommentar
Selv om Linux er sikkert og håndterer minne bedre etc. er det da for søren ikke brukervennlig nok til å erstatte Windows ennå. Jeg håper det blir det om ikke for lenge.

Har absolutt ikkje noko som helst å gjere med Linux (www.kernel.org).

Thunderbird? "yum install thunderbird" elns (er ikkje FC-brukar)? Er då mykje enklare enn i Windass.

Lenke til kommentar
Så man trenger ikke å forstå mappene i /, nei. Hvordan vet jeg hvor jeg skal legge noe jeg har lastet ned? Hvordan installerer jeg for eksempel Thunderbird?

Installer programmer med pakkesystemet, ikke ekle installere som roter til hele pakkesystemet. ;) Kjør "yum install thunderbird". Da installeres programmet der det skal være, uten at du trenger å gjøre noe. :)

Linux er annerledes, men ikke mindre brukervennlig. :) Hvis du aksepterer at det ikke er Windows kommer du mye "lengre".

Det som er litt kjipt med FC3 (og muligens alle andre distroer) er at den automatiske oppdateringen av programmene åpenbart laster ned hele programmet hver gang. Er det virkelig nødvendig? Det er spesielt irriterende med OpenOffice.

Det er mulig å bruke patch-filer til oppdatering (SUSE gjør dette), men det er nok både sikrere (i stabilitet) å laste ned hele programmet på nytt. Ellers kan du risikere at patch-filen er korrupt og lignende...

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
SUSE er vel den eneste distribusjonen som automounter både FAT32- og NTFS-partisjoner.

Dette gjør også Slack om jeg ikke tar helt feil.

Man vurderte å legge det inn i fc3, men fant noen problemer:

- Man kan egentlig ikke skille mellom fibre-channel og SCSI. Det medførte at noen fikk et par hundre disker slengt opp på skrivebordet...

- å montere ext3 med 2.6 kjerne kan medføre kernel panic om man så prøver å montere den med 2.4 kjerne. Dritt for dualboot...

- Den skumleste - RAID mirroring. Hvordan kan du egentlig vite om en vfat partisjon er en del av et RAID eller en egen partisjon?

Lenke til kommentar
SUSE er vel den eneste distribusjonen som automounter både FAT32- og NTFS-partisjoner.

Dette gjør også Slack om jeg ikke tar helt feil.

Man vurderte å legge det inn i fc3, men fant noen problemer:

- Man kan egentlig ikke skille mellom fibre-channel og SCSI. Det medførte at noen fikk et par hundre disker slengt opp på skrivebordet...

- å montere ext3 med 2.6 kjerne kan medføre kernel panic om man så prøver å montere den med 2.4 kjerne. Dritt for dualboot...

- Den skumleste - RAID mirroring. Hvordan kan du egentlig vite om en vfat partisjon er en del av et RAID eller en egen partisjon?

Sier det igjen: Slackware automounter _ikke_ disker. Men i oppstarten har man mulighet til å legge til Windows partisjoner i /etc/fstab.

Lenke til kommentar

I så fall har du feil definisjon av brukervennlig, det er nemlig ikke synonymt med nybegynnervennlig.

GNU/Linux er mye vennligere mot meg enn hva Windows er.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig laster den ned og reinstallerer hele programmet. Tror det lett kunne blitt feil hvis man bare "lappa sammen" det man hadde fra før. Hvis du går til Windows Update vil du også se der at de avinstallerer, laster ned hele, og installerer Internet Explorer på nytt f. eks.

Lenke til kommentar

Et par spørsmål relatert til både Suse og Fedora.. det første er; Hvordan installerer en NTFS-støtte i Fedora Core 3? Trenger vel egentlig kun lese-støtte, men lese/skrive hadde ikke vært og forakte. Og så det andre; Hver gang jeg installerer Suse (både versjon 9.2 eller 9.3), klarer ikke maskinen å boote etterpå?! Kommer til Grub og der står den i sju steiner. Selve installasjonen går fint. Vet at dette er litt ved siden av tråden, men sikkert interessant for andre suse/fedora interessenter :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig laster den ned og reinstallerer hele programmet. Tror det lett kunne blitt feil hvis man bare "lappa sammen" det man hadde fra før. Hvis du går til Windows Update vil du også se der at de avinstallerer, laster ned hele, og installerer Internet Explorer på nytt f. eks.

Vel... Er sterke krefter innen Fedora som ønsker å lage "patch-rpm's" (noe tilsvarende finnes i SuSE, men deres implementasjon lukter hacka møkk...) - det vil si om du har tilgjengelig en gammel rpm, så laster yum ned en binær bz2-komprimert diff av innholdet i denne. diff+gammel rpm = ny rpm som kan installeres på vanlig måte.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hey! Har selv et spørsmål når det gjelder Slackware og Windows disker.

Jeg kjører Slackware nå, og har lagt til NTFS-partisjonen min i fstab under innstallasjonen, men når jeg prøver å få tilgang til den, så får jeg bare en feilmelding om at jeg ikke har tillatelse til å se innholdet! Må jeg være root bare for LESE av en windows disk? i.o.m at jeg ikke har skrive-støtte til den!

NTFS-partisjonen er mounta i en folder som heter "NTFS-C", som også er merket med en lås. Betyr det da at jeg må være root?

MVH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...