Gå til innhold

Ny Cpu, 939 hovedkort, noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Etter masse problemer med maskinen min siste tiden, vil jeg gjøre litt oppgraderinger, å kunne trengt noen gode råd.

Har nettopp levert inn mitt ANDRE Pov6800gt kort, som bare plutselig ble svart,har aldri vært overklokket. Snakket med Mamoz idag og de sa jeg kunne velge hva jeg ville innenfor den grensen Pov kortet koster. Så jeg skal bytte i BFG 6800 Ultra 256mb OC kort agp. (Noen som har dette forresten?)

Vil også ha ny ny prosessor og hovedkort.

Jeg har nå: Abit NFS7V2 hovedkort

Cpu 2500+Barton ulåst, klokket til 3200+

1gb TwinMos 3200 (passer dette til nye hovedkort?

1stk 80Gb IDE+ en 300gb Maxtor sata disk

Trafo som var en Q-Tec550 w. skal byttes ut mot en Aspire 520 w

Bortsett fra minne og HD, hva cpu og hovdkort ville dere kjøpt innenfor en ca 2500-3000kr?

Vil jeg merke forskjell med f.esk en Venice 3000+ cpu og et godt 934 hovedkort, framfor det jeg nå har?

Eller bør jeg vente med oppgradering til eventuelt sener i år?

Har lest masse tester på diverse hardware, men liker alltid å høre på andre brukeres råd, dere har hjulpet meg mye før:)

Nå må jeg legge meg,skal tidlig opp, men håper på noen gode svar. Godnatt

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for svaret..vel, er ikke sikker om jeg vil ha Pci E enda, synes skjermkortene er ganske dyre der, og hvis jeg velger agp fortsatt kan jeg bytte mitt Pov6800gt som er sendt inn, i et Bfg Ultra kort. Jeg kan jo i prinsippet bare beholde min nåværende cpu og hovedkort, men det blir vel en liten flaskehals, ikke?

Så tror jeg skal ha agp enda, men mulig jeg kjøper et greit hovedkort og en 3200+Venice. Blir vel uansett en liten forbedring foran en 2500+Barton og et Abit Nfs7v2 hovedkort (nforce2) tror du ikke?

Lenke til kommentar
takk for svaret..vel, er ikke sikker om jeg vil ha Pci E enda, synes skjermkortene er ganske dyre der, og hvis jeg velger agp fortsatt kan jeg bytte mitt Pov6800gt som er sendt inn, i et Bfg Ultra kort. Jeg kan jo i prinsippet bare beholde min nåværende cpu og hovedkort, men det blir vel en liten flaskehals, ikke?

Så tror jeg skal ha agp enda, men mulig jeg kjøper et greit hovedkort og en 3200+Venice. Blir vel uansett en liten forbedring foran en 2500+Barton og et Abit Nfs7v2 hovedkort (nforce2) tror du ikke?

Kan trygt anbefale deg Epox EP-9NDA3+ kortet.

Har et slikt selv, og det er dønn stabilt.

Jeg hadde faktisk akkurat samme hovedkort som deg før, Abit NFS7 v.2.0 på socekt A, men kjørte da med en XP2800 cpu.

Nå har jeg en 3500 Winchester, og det går så det griner etter.

RAM er noe socket 939 kortene er kresne på, så ikke spar på små penger der.

Selv gikk jeg for CorsAir, og det fungerer som bare det hos meg.

TwinMos testet jeg med, og det var kortet ikke noe glad i.

Du får kjøpt kortet på både komplett og mamoz data. hos komplett

hos mamoz

:thumbup:

Lenke til kommentar

Lekkert kort,må innrømme det:) vurderer det sterkt..hadde egentlig håpet å ikke trenge å kjøpe så dyrt minne, men nå kjører jeg 1gbTwinMos, og det er nok så som så.

Hvor mye kan jeg få for et Abit NFS7.V2 kort med, 1gbTwinmos og en ulåst Barton 2500, samt en Aero Cool High Tower vifte? Får jeg noe særlig mon tro?

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar
Lekkert kort,må innrømme det:) vurderer det sterkt..hadde egentlig håpet å ikke trenge å kjøpe så dyrt minne, men nå kjører jeg 1gbTwinMos, og det er nok så som så.

Hvor mye kan jeg få for et Abit NFS7.V2 kort med, 1gbTwinmos og en ulåst Barton 2500, samt en Aero Cool High Tower vifte? Får jeg noe særlig mon tro?

Tipper du kan få noe slikt som :

1024mb TwinMos gir deg nok ca 6-700 kroner

XP2500+ Barton gir nok noe slikt som 500 kroner

Hovedkortet får du nok 250-350 kroner for.

Viften blir nok ikke verdsatt til mer enn en 100 lapp.

Totalt vil jeg tro du skal kunne få noe rundt 15-1600 for delene solgt hver for seg.

Selger du alt sammen samlet, så får du nok 2000 for det.

Selger du på QXL så vil det lønne seg å ha en "kjøp nå" knapp om du selger samlet, for da blir det enklere for kjøper.

Lenke til kommentar

Ok, etter mye lesing av tester og hovedkort, har jeg kommet frem til følgende jeg har tenkt å bestille. Eventuelt råd eller andre komponenter tar jeg med stoor takk:)

Før -----------------------------------Skal bestille

Abit Nfs7v2 ------------------------- Epox EP-9NDA3+

TwinMos 3200 ------ ------------------- OCZ Premier ddr400 3200

Amd Barton 2500 Ulåst ------- ------------------ Amd A64 3500+Venice

Hight Tower Cool ---------------------------- BitsPower Silent Storm

Pov 6800Gt (defekt,skal byttes) ------------------------BFG 6800 Ultra OC

Syns dere dette ser bra ut eller? Kommer ikke til å klokke noe særlig, så vil ikke ha så veldig dyrt minne. Håper dette gir litt ytelsesforbedringer:)

Håper på noen tilbakemldinger.

Ha d fint alle

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar
Ok, etter mye lesing av tester og hovedkort, har jeg kommet frem til følgende jeg har tenkt å bestille. Eventuelt råd eller andre komponenter tar jeg med stoor takk:)

Før -----------------------------------Skal bestille

Abit Nfs7v2 ------------------------- Epox EP-9NDA3+

TwinMos 3200 ------ ------------------- OCZ Premier ddr400 3200

Amd Barton 2500 Ulåst ------- ------------------ Amd A64 3500+Venice

Hight Tower Cool ---------------------------- BitsPower Silent Storm

Pov 6800Gt (defekt,skal byttes) ------------------------BFG 6800 Ultra OC

Syns dere dette ser bra ut eller? Kommer ikke til å klokke noe særlig, så vil ikke ha så veldig dyrt minne. Håper dette gir litt ytelsesforbedringer:)

Håper på noen tilbakemldinger.

Ha d fint alle

Hei.

Synes det ser fint ut jeg.

Skjermkortet har jeg ikke noen erfaring med, så det kan jeg ikke kommentere.

Hovedkortet er meget bra. Ram er kompatibelt og blir regnet som gode brikker.

Hvor kraftig og bra strømforsyning har du? Socket 939 med en del disker, kraftig CPU, noen CD enheter og kanskje noen tilleggskort blir strømkrevende.

Det er noe å tenke på, slik at du ikke risikerer at systemet ikke starter eller at det blir ustabilt pga for lite strøm.

Jeg ville vel selv gått for en annen kjøler enn bitspower da.

Kan på det sterkeste anbefale en Big Typhoon. Om du har plass i kabinettet til den.

Den kjøler noe inn i granskauen godt, og den er så godt som lydløs, men den er plasskrevende.

Selv fikk jeg ikke plass i mitt miditower kabinett til den, så jeg måtte gå for noe annet.

Valgte da en Nexus AOP-6400.

Den er svært stillegående og kjøler min XP3500 slik at ved maks belastning ligger cpu temp rundt 37-40 grader. Idle temp er på 32 grader ca.

Mamoz oppgir feil da, for de skriver at den kjøler til 3400+, men den kjøler opp til 4000+ i følge Nexus.

Begge disse kjølerene er tunge, så du må ha egne fester i metall for å bruke dem.

Lenke til kommentar

Heisann. Takk for svar og alternativer du gir til kjøling.

Jeg har bestilt en Aspire 520w strømforsyning. Hadde en Qtec 550w, men den har nok ødelagt mer enn gjort godt. Aspiren skal visstnok ifølge mange tester være svært bra. Ang BigTyphoon kjøleren. Ser ikke ut som den støtter 939 hovedkort, og den andre blir kanskje litt i svakeste laget, ser den kan gå opp til Athlon64 3400+

Men Big Typhoon så veldig bra ut, har funnet en del bra tester på den og..får se litt til rundt

Lenke til kommentar
Heisann. Takk for svar og alternativer du gir til kjøling.

Jeg har bestilt en Aspire 520w strømforsyning. Hadde en Qtec 550w, men den har nok ødelagt mer enn gjort godt. Aspiren skal visstnok ifølge mange tester være svært bra. Ang BigTyphoon kjøleren. Ser ikke ut som den støtter 939 hovedkort, og den andre blir kanskje litt i svakeste laget, ser den kan gå opp til Athlon64 3400+

Men Big Typhoon så veldig bra ut, har funnet en del bra tester på den og..får se litt til rundt

Den big typhoon har med braket for socket 939 også, så den skal passe på 939 kort også den da. I alle fall i følge komplett.no om du spør dem på [email protected].

Når det gjelder nexus kjøleren, så må du ikke se på det mamoz skriver.

Her ser du at nexus selv skriver at den støtter oppt til 3800+.

Jeg har selv en 3500+ og den har den null problemer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...