sedsberg Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Har en uregulert strømforsyning som gir ut ca. 17-18V DC og vil ha denne regulert til ca. 14,4-14,6V. Er det noen som enten vet om noen kraftige spenningsregulatorer, eller som hadde tatt seg bryet med å kladre ned skjema over en som takler mye strøm? Husker ingenting fra skolen (over 10 år siden) og klarer ikke finne igjen bøkene. Har selv bygd den opp av trafo, likerettere og kondensator. Endret 30. mai 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Denne kan du vel bruke http://www.elfa.se/pdf/73/732/07328867.pdf Sjekk "High current adjustable voltage regulator" LM195/395 er bare en transistor med innebygget overopphetingsbeskyttelse. Du kan bruke en vanlig transistor, evt parallellkoble dem som er gjort over. Alt ettersom ditt strømbehov. http://www.national.com/ds/LM/LM195.pdf Dette er linær regulering, altså du brenner vekk effekt/utvikler MYE Varme. Transistorene er bare en variabel, elektrisk styrt motstand. Du må passe nøye på her, god kjøling av transistorene må til. Den transformatoren du har, den leverer 17volt ac ? Isåfall vil du etter en likeretting med en topuls toveis diodebro og glatting med kondensator få 17 * (roten av 2) spenning ut, dvs nesten 30 volt likespenning... Tips: Kobler du en kraftig diode i serie med lasten så får du 0.7 volt spenningsfall over denne. Dette spenningsfallet er konstant uavh. av strømmen.. kan være en grei måte å regulere enkle ting på. Skal du lade et blysyre batteri ? 14.4 volt er kjent. Det er boostlading av en frittventilert blysyre celle. Maks 2.4 volt/celle med ubegrenset strøm. Når dette batteriet er 80% oppladet (Gasspenning) så må du over til konstantspenningslading for å lade de siste 20%. Det går sakte.. Du må da lade med minimum 2.23/celle for at batteriet skal overhodet bli 100% oppladet. Merk disse dataene er for frittventilerte blysyrebatteri med lav antimonlegeringer. For korrekte cellespenninger til ditt batteri så hør med produsent. Veldig viktig dette. Ventilregulerte blysyrebatteri av gel og agm type krever andre ladespenninger, ofte litt høyere pga mer bruk av antimon i platene.. Jau lykke til Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Etter likeretting (2-veis) og glatting har jeg en utspenning på 17V (og ved 1watt belastning). Den spenningsregulatoren du linka til virka litt vel svak. Jeg tenkte mer i størrelsesorden 50-100 ampére. (Likeretterene er dimensjonert til å klare 100A). Det er ikke til å lade blybatterier med. Det skal bare være en "enkel" 14,4V PSU som skal gi så mye strøm som overhodet mulig. Tanken var å drive bil-effektforsterker(e). Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Aha... vel da kan du glemme stabilisert likespenning, du trenger ikke det og det hadde blitt vel dyrt. Uansett kan du bruke kretsen som ovenfor, bare med kraftige transistorer parallellkoblet. En kraftig trafo, didoebro og digre kondensatorer er det du trenger. At spenningen svinger par tre volt gjør ingenting. Moderne bilforsterkere har innebygget spenningsregulator med pwm teknikk, men spørs jo litt på hvilken du har.. Skal du kjøpe disse delene så blir det kostbart. Store kondensatorer, likreretter og trafo gjør at du kan vurdere kjøpe et ferdig system. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Jeg har allerede kraftig trafo, kraftige likerettere (100 ampére) og en kraftig kondensator (1F 20V). Tok sjansen på å kople 17V rett til en forsterker men det fungerte ikke så bra. Går det an å bruke denne i en krets for å regulere spenningen? HEXFET-transistor http://www.elfa.se/pdf/71/07100670.pdf Edit: Er det Id (drain-strømmen) som er hvor mye strøm man kan regulere? I så fall fant jeg noen med Id=140A (felteffekttransistor) Endret 31. mai 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Ja, men 140A klarer den kun når den leder 100%..... Og du vil at den skal lede 70-80% ? Myyye varme...og lys P = U * I Du ønsker at den har et spenningsfall over seg på 17-14,4 v = 2,6V. Ved et strømtrekk på 100A vil transistoren utvikle 260watt i termisk energi. Letteste du gjør er å koble kraftige dioder i serie, da senker du spenningen og får et permanent spenningsfall, ca 0.7 volt pr diode. En annen løsning er pwm regulering. Er den veien du må gå skal du regulere så store strømmer som du ønsker. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Ja jeg tror jeg tester ut diode-idéen. Her er forresten no'n bilder av saken... m/P4-kjøleribbe til likeretterne. Har en P4-ribbe til som jeg kan bruke til diodene. Håper det holder http://zelgadis.hopto.org/Pics/PSU/ Hmm.. Er en PWM-regulator vrien å få til? blir vel temmelig heftig effekttap med dioder. (3 dioder; 2,1V * 50A = 105W) Annen ting er at jeg er usikker på hvor mye strøm trafoen egentlig kan gi. Endret 31. mai 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hei. Her er en link til en 20A regulator krets. http://www.electronics-lab.com/projects/power/028/ En som kan bygges ut til 100A! Beregnet til å drive bilforsterkere! http://sound.westhost.com/project77.htm Good Luck Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg fikk en idé til en veldig enkel regulator nå. Skal prøve å tenke ut litt, så kan jeg poste den her for å få bekrefta at det ikke vil funke. Går ut på idéen at den felteffekttransistoren klarer 140A når den leder 100%. Hvis jeg da klarer å mekke en krets som kutter gate-spenninga totalt når ut-spenningen går over 14,4V og gir max gate-spenning under 14,4V så burde det fungere? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Kretsskjema (m/feil) Først rettelsene: R1 og R2 skal helt bort! Vet noen om dette vil virke? Tanken var slik: Hvis utspenningen er høyere enn grensespenningen (bestemt av zenerdioden) vil zenerdioden lede, det blir spenningsfall over Rz og dette gir høyt signal til IC1 (schmitt-trigger inverter). IC1 gir da ut 5V som får transistoren til å lede, som videre får felteffekt-transistoren til å sperre. C2 vil da ikke bli lada opp. Hvis utspenningen er lavere enn grensespenningen vil zenerdioden sperre, det blir 0V over Rz, som videre gir lavt signal til schmitt-triggeren. Denne gir da ut 0V som får transistoren til å sperre og felt.eff.trans. til å lede. C2 blir da lada opp. Tegnet dette kl. 0400 på natta så det er noen feil der. Tror bl.a. jeg må kople gate på felt.eff.trans. til emitteren på transistoren. Edit: La bildet som link istedenfor. Endret 1. juni 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
space Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Sedberg: Vet du hvor kraftig trafoen din er? Etter det jeg ser på bildene dine, ser det ikke ut som om den kan levere 100 amp, ei heller 50 men jeg kan jo ta feil. Ser dere har regnet ut effektutvikling ved strømtrekk på 50A, men det er lite realistisk, selv om trafoen er stor nok. Kanskje i korte pulser, men dette er av liten betydning. I gjennomsnitt vil strømtrekket være mye mindre. Tvilsomt mer enn 10A i snitt. En pulsbreddemodulert (PWM) strømforskyning, som holder konstant 14,4V uansett om det er 17 eller 12 V fra trafoen, vil kanskje være det beste alternativet. Den krever derimot en del mer arbeid, men det bør være overkommelig hvis man er interessert i å sette seg inn i det. Holder selv på med en switchmode strømforskyning (SMPSU) til forsterker i bil, men som ikke er pulsbreddemodulert. (De fleste bilforsterkere (rimelige utgaver) er laget slik.) Omgjøring til pulsbreddemodulering krever kun 3-4 komponenter ekstra, og jeg ser for meg evnt. prosjektet ditt som noe enklere. Hvis du skulle være interessert, kan jeg gi deg noen gode linker. space Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Jo jeg er veldig interresert i linker. Har lyst til å prøve å lage en pwm-regulator, om jeg klarer å sette meg inn i sakene. Lenge siden jeg har drevet med dette nå. Jeg vet at trafoen skal klare minst 50A, og har bare satt en max-grense på 100A til dimensjonering av andre komponenter. (Trafoen er forresten gampetung!) Tanken var å få færrest mulig svake ledd. Tenkte at det er bedre å overdimensjonere resten av kretsene. Lenke til kommentar
space Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Før vi går videre... Har du tilgang til oscilloskop? Dette er helt nødvendig ved til laging SMPSU'er. (I alle fall av den dimmensjonen vi her snakker om.) space Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Ser ut som du har 4 eller 6mm^2-ledninger ut fra trafoen, disse er neppe dimensjonert for 100A nei. Men kan hende med 50, selv om det da kan bli farlig varmt. Står det ikke noen merkestrøm eller -effekt på trafoen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) Tror jeg prøver først med 4 krafitge dioder i serie, så får jeg se om de sprenger Ledningene ut fra selve trafoen er jeg ikke sikker på. De er tykkere (og mye stivere) enn 6mm^2 ledningene fra likeretterne. Bruker to ledningspar fra likeretterne. Edit: Har ikke klart å finne ut noenting om selve trafoen. Bare at utstyret den stod i skal klare ca. 650watt. Edit2: Når det gjelder denne dioden; hva menes med "Anode til bulten"? (Hva betyr "bulten") Endret 4. juni 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Den transformatoren du har klarer aldri å levere 100A annet enn i en meget kort stund. Jeg har en transformator her som er 4-5 ganger større enn din og den leverer 120A kontinluerlig. Tenk på det, du sider den kan levere 650w. 17V *100A = 1700W. Noe er gale her. Kan tenke meg at trafoen din kan levere rundt 20-25 kontinluerlig ut fra bildet du har. Lenke til kommentar
space Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Er enig med det du seier her Hondaen, men jeg tror likevel trafoen vil være godt egnet til formålet. Dette da den skal brukes i audio sammenheng hvor crestfaktoren gjør at gjennomsnittlig strømtrekk vil være mye lavere en peak-verdier. Typisk lavere enn 1:5, ofte 1:10-20. Sedsberg har vel heller aldri sagt at den vil kunne levere 100A, men at det var et design mål for de andre komponentene. space Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Hvis du kan bygge elektronikk etter skjemaer og har et oscilloskop, tror jeg at en switchregulator er det beste. Det du trenger er en buck-regulator. Et søk på google vil trolig gi deg mere informasjon enn du trenger. http://www1.electusdistribution.com.au/ima...ed/dcdcconv.pdf Anders Mikkelsen Endret 7. juni 2005 av Mikkel194 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Ai, koselig prosjekt. Du må alikevel til med endel komponenter, og istedet for å stresse med en trafo du aldri blr fornøyd med kan du like gjerne bygge en offline SMPS. På det nivået du ønsker må du nok benytte en full bridge SMPS. Kjøp deg ei god bok om emnet (det er ikke så veldig mye GOD informasjon på nettet). Hmm, husk også at 1700W blir 7-8 Amp på strømnettet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Noe av poenget var at dette skulle bli rimelig. Dyre deler som selve trafoen og kondensator har jeg jo allerede. Skal teste først med et par dioder for å begrense spenningen og så se hva trafoen duger til. Den har forresten stått i en UPS. (Utgangstrafo koplet motsatt vei). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå