Gå til innhold

Bytte av antivirus og firewall


Anbefalte innlegg

Jeg har hele Norton-pakken installert med AntiSpam(som jeg ikke bruker egentlig), Internet Security og Antivirus. Alt sammen krever ganske mye av maskinen min, så jeg vurderer å bytte til noe mindre ressurskrevende for å få maskinen min enda litt raskere.

 

Har hørt om(og prøvd i det smått) NOD32 og Sygate Firewall, men lurer på om det er anbefalt å bytte helt over til de to programmene? Vil det gi meg den sikkerheten jeg trenger i forhold til firweall og antivirus?

 

Er heller ikke sikkert det er så svært nødvendig å bytte ut Norton-pakken da maskinen er en bærbar Dell som består av f.eks 1.6Ghz M Prosessor, 1024MB Ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler å bruke noe enkelt, gratis og som fungerer uten at du blir prakka på med 10 tonn ekstra funksjoner som forvirrer deg mer enn de er til nytte.

 

Jeg bruker AVG Anti-Virus 7 Free, som har daglige oppdateringer og tar "alt".

 

Jeg har sluttet å bruke firewall etter at jeg innså at behovet virkelig ikke fantes, men om du skal ha en god, gratis firewall ville jeg gått for Zonealarm Free.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er å kjøre avast! og ZoneAlarm..

 

avast! er veldig bra med emailer og jeg kjører slik intern virusscan på filene jeg laster ned med LeechGet 2004.. Og ZoneAlarm stopper det meste av uønsket besøk fra omverdenen..

 

Håper du finner ut selv hva du liker.. Lykke til :)

Lenke til kommentar

En grei peikepinn er Virus bulletin, de er visst flinke å teste hva antivirus-programmene faktisk stopper av såkalte "In-the-wild" virus, altså virus som faktisk er ute på nettet og forårsaker skade.

 

Her kan du gå inn på de forskjellige produsentene:

http://www.virusbtn.com/vb100/archives/products.xml

 

Merk at dette ikke sier noe om hvor mye ressurser programmene bruker, eller hvor brukervennlige de er.

Lenke til kommentar
En grei peikepinn er Virus bulletin, de er visst flinke å teste hva antivirus-programmene faktisk stopper av såkalte "In-the-wild" virus, altså virus som faktisk er ute på nettet og forårsaker skade.

 

Her kan du gå inn på de forskjellige produsentene:

http://www.virusbtn.com/vb100/archives/products.xml

 

Merk at dette ikke sier noe om hvor mye ressurser programmene bruker, eller hvor brukervennlige de er.

Det var interessant lesing. Det som var verdt å merke seg var at de to mest anbefalte gratis antivirusprogrammene her på forumet, AVG og Avast, kom dårlig ut av testen. Det ser ut som om NOD32 er veien å gå. Greit nok, det koster litt penger, men litt må man betale for kvalitet.

Lenke til kommentar
Skal man ha skikkelig beskyttelse, enten det gjelder virus eller firewall, må man over på betalt. Det finnes selvfølgelig forskjeller her også, men selv ville jeg gått for kaspersky som er ganske så bra, med oppdateringer flere ganger daglig...

Nod32 sjekker etter oppdateringer en gang hver time, og oppdateres av og til flere ganger daglig. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg skal også kjøpe meg antivirus, og da lurte jeg på om Nod32 er enkel å bruke?

Trenger man noe annet i tillegg?

 

Takk

Ja, NOD32 er rimelig enkel i bruk. Det kunne kanskje vært litt mer brukervennlig på visse områder, men jeg tviler noen her inne vil ha problemer med å bruke programmet. Hvis ikke routeren din (om du har router) har innebygd firewall, kan det være greit å supplere NOD32 med f. eks. Sygate Personal Firewall eller ZoneAlarm.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...