Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Webserver til Trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Heisann.

Hadde tenkt til å mekke et åpent trådløst nettverk der brukere som evt. prøver å smyge seg inn på nettet blir redirecta til min server (10.0.0.5 f.eks.).

F.eks. at dersom de prøver å gå på vg.no, så kommer de til min webserver (og evt. dersom de skriver inn brukernavn&pass, så har de muligheten til å faktisk være på internett?)

Men det siste er ikke så viktig, da..

Routeren er linksys wrt54g, 10.0.0.5 kjører slackware med apache :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg vil, er å kunne ha et åpent (ukryptert) trådløst nettverk.

Når nabo Jensen kobler seg til og prøver å gå på www.vg.no, så kommer han altså til webserveren min på 10.0.0.5 - enten han skriver inn vg.no eller helledussan.net (f.eks). Slik at alle webforespørsler blir sendt til 10.0.0.5 (10.0.0.1 er routeren)

Og dersom noen vet om noe program, kunne jeg gjerne også hatt noe som kunne gjøre slik at brukere kunne skrive inn passord&brukernavn på websiden og da kunne gå til internett uten å bli sendt til 10.0.0.5.

Dette med innlogging og sånt er egentlig unødvendig, men kjekt dill ;) Så hovedsaklig er jeg ute etter en måte å få alle webforespørsler på nettverket til 10.0.0.5 :hmm:

Lenke til kommentar

hm.. jeg laget et slikt system en gang... brukte:

*) http-redirect vha iptables

*) engangapassord over cgi

*) mac autentisering

*) enkelt admin interface

men det involverte sykelig mange komponenter...

*) iptables

*) dhcp

*) named

*) cgi (perl)

*) en demon for anledningen

*) mysql

det var ikke satt opp i en håndvending, men det lot seg gjøre.

mulig du finner noe mer nyttig på google: authenticating gateway

Lenke til kommentar

Hmm.. Mmm. Jeg tenkte noe alla sette gateway til 10.0.0.5 i routeren for og så gjøre et par småtterier på linux boxen for å gjøre om "gateway til webrequests til seg selv.."...på en måte? Noe alla det statoil gjør på stasjonene sine. Dersom du går inn på APet og en eller annen side, kommer det plutselig noe betalingssaker. :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...