Gå til innhold

Dahle's tips og råd til skjermen din

Ni kon

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Tenkte jeg skulle gi dere noen sjappe og sunne tips til bruk av skjermen din.

PC skjermen skader øynene dine står det i Dagbladet

Det er ingen tvil om at det å sitte foran en datamaskin er en veldig vanlig arbeidssituasjon og at man ikke er skapt for det. Vi anbefaler alle å ta jevnlige pauser hvor man flytter blikket og ser langt. Da vil man fungere bedre og få mindre hodepine, sier han
.

Da skal jeg gå igjennom noen enkel ting som ivaretar DINE øyne.

CRT vs LCD

Det er ingen hemmelighet at øynene har langt bedre av å se på en LCD skjerm fremfor en CRT skjerm. Dette gjelder utelukkende på alle funskjoner som en vanlig pc bruker har, dog har CRT sine nisjeområder som spilling.

Når det gjelder TV bruk syns jeg at man får en langt bedre dynamikk i bilde med en bra CRT skjerm (De gamle tunge TV'ene), og man har et bedre sortnivå. Men LCD og Plasma teknologien har kommet imponerende langt de siste to årene.

Dog skal jeg gjennom denne tråden komme med noen enkle tips ;)

Før jeg dundrer i vei med mine tanker og ideer (som ikke er så gærne på dette feltet) er det greit at jeg linker til denne:

Arbeidstilsynet - Veiledning om arbeid ved dataskjerm

Da begynner jeg endelig med Dahle's superguide til den perfekte opplevelse :D

Plassering av skjermen i rommet:

De aller fleste har minst et vindu i rommet, der de sitter å jobber. Pass derfor på at skjermen står ca 90 grader i forhold til vinduet der du jobber. Har du derimot en gardin eller annet som du kan juster lysmengde med er det å foretrekke at du benytter dette på meget solrike dager.

En CRT skjerm har langt lavere lysstyrke enn en LCD skjerm. Jobber du i meget lyssterke omgivelser bør du derfor anskaffe deg en LCD umiddelbart. Dette sliter langt mindre på øyenen.

Hovedgrunnen til at jeg ber dere plassere skjermen slik er fordi enkelte plasserer skjermen slik at men har refleksjon av lyset i skjermen. Kanskje du ikke legger merke til det selv, men det sliter faktisk på øyene dine.

Pass på at du ikke har noen lamper som også lyser slik at den reflekteres i skjermen din. Jeg gjør oppmerksom på at skjermer med glass er ekstreme til å gjøre nettopp dette. CRT skjermer og enkelte LCD modeller(eks:NEC 1970 GX) er ikke bra på akkurat dette området.

Har du mulighet bør du jobbe i normale lysforhold. Jeg legger dog til at hvis du skal sitte å kose deg med godfilmen din foran TV'm så ha det så mørkt som mulig i stua. Dette fordi den minste lyskilde fort ødelegger konstrast og sortnivå i bilde. Dessuten er det utrolig deilig å sitte å leve seg inn i "LOTR 3" på en stor skjerm i stummende mørke :D

Lysstyrke på skjermen:

Dette er et utrolig viktig punkt!

En CRT skjerm har vel ca 150 cd/m2 mens en LCD skjerm har fra 250 cd/m2 og oppover. Legg merke til en ting her: jo mer lyssterk skjermen er, så betyr ikke dette at den er bedre.

Tenkt deg dette (som sikkert fler har opplevd)...

Du våkner midt på natten og skal på do. I din fumling i mørket går du forbi TV'n og bestemmer deg for å slå på. I de første sekundene er det ikke lett å se direkte på skjermen nettopp fordi den er for lyssterk.

Riktignok justrerer og tilvenner øynen seg lys. Men det er en sannhet at veldig lyssterke skjermer har en tendens til å tørke ut øyene på folk. Lær deg å justere lysstyke på skjermen din. Og har du ikke det minste interesse av det, kan du gjøre som jeg her råder om: skaff deg en LCD skjerm med ca 250 cd/m2 i lysstyrke. Dette syns jeg og flere skjermtestere er det optimale med tanke på normale lysforhold og bruksområder.

Titt ned på skjermen din

TCO er noe som står på skjermen din. Og da gjerne fulgt av et årstall (95,98, 03 etc). Dette har noe med de ergonomiske og helsemessige delene av skjermen din å gjøre. Kort sagt: jo høyere årstall som følger, desto bedre er den for deg som bruker.

Velg deg derfor en skjerm du kan justere i høyden. Det er langt mer behagelig å sitte en lang dag foran skjermen om man sitter riktig. Jeg har møtt så alt for mange som titter opp på skjermen sin.

Vask skjermen din ofte - eller i det minste hold den ren

En ren og pen skjerm er ikke bare mer hygienisk, den holder seg bedre og er faktisk bedre for øynene dine. Da slipper du å myse på enkelte deler av skjermen der majonesen fra rekesmørbrødet ennå henger igjen.

Du kan også prøve å unngå å ta mye på skjermen din da fingerflekker ofte sitter godt.

Størrelse på skjermen

Dette berører ikke de som har CRT skjerm, men mer de som sitter på LCD.

En LCD skjerm har en oppløsning der den er optimal. Den er ikke så bra på andre oppløsninger. 17" og 19", samt 20" og 21" skjermer har samme oppløsning. 1280 x1024 for 17" og 19", mens 1600 x 1200 for 20" og 21".

For deg som ikke er datakyndig betyr dette:

Ser du dårlig er en 19" eller 21" det mest optimale da bokstaver på denne er større enn på en 17" eller 20" selv om skjermen viser nøyaktig like mange bokstaver, da oppløsningen er den samme.

Til deg med LCD skjerm:

Kjør den i den oppløsning som er ment for din modell. Da er skjermen skarpest o best å se på. For deg som kjører digital kabel (DVI) vil dette automatisk innstille seg. For deg som kjører analog kabel (VGA) bør du ha riktig oppløsning, samt trykke autojuster knappen på skjermen din (LCD skjermen skal ha denne knappen et sted)

Det andre du bør gjøre er å optimalistere teksten på skjermen din via cleartype.

Noe du kan gjøre via denne linken

Da har jeg sagt mitt så kan andre komme med sine forslag til å forbedre nettopp din hverdag, eller kanskje komme med tilbakemelding på det jeg skriver ;)

En annen tråd DU MÅ LESE er denne:

Link

Da ønsker jeg dere en bedre datahverdag:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bredformatskjermene er absolutt helt ypperlige. Dog påpeker jeg at jo større oppløsning du kjører, desto mer krever det av maskinvaren din hvis du skal spille. Og ikke alle spill støtter bredformat, da kan du strekke bilde, eller kanskje det kan bli sort stripe på hver side av skjermen.

Men bredformatskjermene er utvilsomt fremtiden. Dette fordi du vil ha mer plass på skrivebordet ditt, noe som igjen fører til at du kan jobbe fortere.

Flere og flere går også over til å kjøre to skjermer ved siden av hverandre. Noe som dobbler effektiviteten på enkelte arbeidsoppgaver. Jeg råder bedrifter og andre med behov å invistere den lille kostnaden det er ved to skjermer, da dette allerede er inntjent i løpet av den første måneden.

Lenke til kommentar
Men bredformatskjermene er utvilsomt fremtiden. Dette fordi du vil ha mer plass på skrivebordet ditt, noe som igjen fører til at du kan jobbe fortere.

Dette stemmer vel ikke. Størst skrivebordsplass ville vi hatt om skjermene hadde brukt 1:1 format. Det jeg vil frem til er at f.eks. en 20" 4:3 eller 5:4 skjerm vil ha større areal enn en 20" skjerm i 16:9 eller 14:9 format.

Lenke til kommentar

Stemmer på en måte kvakko. Men det blir litt feil å regne slik. En 20" bredformatskjerm bør egentlig sammenlignes med en 17" vanlig skjerm. Dette er litt grovt regnet. Men det er nå engang slik at øynene våre er mer tilpasset 16:9 format enn 4:3 format. Vi får rett og slett med oss mer. Dette er rett og slett genetisk for oss ;)

Lenke til kommentar

At en 20" bredformatskjerm bør sammenlignes med en 17" vanlig skjerm tror jeg vi kan enes i å være uenig i :)

Forøvrig er det jo riktig at 16:9 er bedre tilpasset synsfeltet vårt enn 4:3, men vi må heller ikke glemme at mye av tiden foran PC'en går med til å lese tekst. Dersom du da lar browseren bruke hele bildet på en 16:9-skjerm, vil det i enkelte tilfeller være som å lese fra et ark hvor teksten er trykt i arkets bredde i stedet for høyde. Så jeg tror nok fremdeles at 4:3 og 5:4 vil være aktuelle formater i datasammenheng i fremtiden, selv om også 16:9 og andre bredskjermsformater vil være viktige etterhvert som man finner bruksområder hvor slike skjermer er ideelle. I tillegg vil nok enkelte også ha et personlig bruksmønster hvor et bredt format egner seg bra.

Men dette blir vel litt OT, så jeg tror jeg gir meg her :)

Lenke til kommentar

He he Kvakko.

Du glemmer en ting. En LCD skjerm kan stilles i Pivot funksjon, ergo får du mye mer av dokumentet ditt opp på skjermen. Men ser man kost nytte funskjon vil det lønne seg med 2 x 17" enn 1 x 20" widescreen.

Dog tror jeg at vi i fremtiden vil se stadig fler bredformatskjermer.

Faktisk tror jeg vi vil få en buet skjerm som går i en halvsirkel rundt oss om en 5-6 år. Dette vil kanskje bli allemannseie om 15 år :)

Widescreen is the future;)

Men skal heller ikke dra denne lenger jeg heller

Lenke til kommentar

Det jeg mente med spørsmålet mitt var om oppløsningen på en 20" bredformat (1680 x 1050) blir litt "ukurant" eller "smått", siden det blir litt likt en 17".

Utgangspunktet er at jeg vurderer oppløsningen på Dell sine 20"´ere. 2001FPW har f.eks en oppløsning på 1600x1200, som er nesten 10% flere pixler (=større flate) enn 2005FPW. Det jeg lurte på var om 2005 kanskje blir litt feil, og at det man egentlig må ha er en 23" som kan kjøres på 1920 x 1200 for at det skal merkes skikkelig?

Går ut fra at noen av dere med 2005FPW har en oppfatning om dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...