frode Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hei ! Har en gammel bærbar IBM 760cd pc med cd-rom.. Den har ikke floppy (a:) Skal bruke den til sjøkart, så jeg trenger kun OS. Vil derfor formatere den og legge inn windows 98 på nytt for å renske opp.. Har windows 98 pr. idag Når jeg taster inn format c: i dos får jeg meldingen "stasjon c er i bruk av en annen prosess" Vet jeg bør gå over på a: for å skrive format c:, men jeg har jo ikke a: ?( Håper noen kan hjelpe.. : Lenke til kommentar
fiLLLipnet Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Om jeg ikke tar helt feil må du taste F12 eller noe med en gang maskinen starter opp for å komme til "boot-menu" som det kalles.. Deretter setter du inn cd-en med operativsystemet på og velger "boot from CD-Rom" om det finnes, og formaterer fra cd-en... Grunnen til at du ikke kan formattere C: i Windows er at windows må bruke for å kjøre og du vil da ikke ha adgang til å formattere harddisken... Lenke til kommentar
kzn Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 går det an å formatere fra cd med windows 98 da? Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Sitter med akrautt samme problem som deg. Har en IBM 760ED, ligger windows 95 på den, men må oppdatere til Windows98se. Jeg har floppy, så jeg kan boote til dos, men da får jeg ikke instalert win98, for dne er på cd... mm Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Start opp med Win 98 CD, ikke velg å starte installasjon, men starte med CD-ROM tror jeg det står. Når du da står i Win98 katalogen på CD'en så skriver du bare formater c: Etterpå skriver du setup, eller install og Win 98 installasjonen starter. Endret 31. mai 2005 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Deretter setter du inn cd-en med operativsystemet på og velger "boot from CD-Rom" om det finnes, og formaterer fra cd-en... For å komme i boot-mey/BIOS på IBM pcene som denne må du trykke F1, er faktsik ikke alltid det fungerer heller så man må prøve en del ganger. Det får heller ikke ann å boote fra CDrom, om man ikke oppgraderer BIOS Lenke til kommentar
ols Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hvis du ikke får til å formatere på annet vis, kan du jo bare bruke en xp cd. Bare ta den ut når du har partisjonert og formatert (velg fat32), og set inn win98 cd istedet. I et hvert fall må du først inn i bios og sette cd-rom først i "boot priority". (i prinsippet skal du vel kunne formatere direkte via dos filene i command mappen i windows. du laster jo format programmet inn i arbeidsminnet, og formaterer derfra, og er ikke avhenging av noe annet av det som ligger på partisjonen). Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hvorfor ikke kjøpe en overgang fra 2½" HD til 3½" HD? Koster ca kr 133,-. Så formatterer du HD i din vanlige PC? Lenke til kommentar
sirius Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Lag en oppstart boot cd. Prøv denne: http://ubcd.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
sirius Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Du må kanskje inn i bios for å velge oppstart fra cd Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 som jeg sier så kan ikke pcen hans boote fra CDrom (om han ikke oppdaterer BIOS og et par patcher, noe som ikke er helt risikofritt med denne pcen) det skaper mye problemer, og jeg sliter med det selv... Lenke til kommentar
dilldall Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hvorfor ikke kjøpe en overgang fra 2½" HD til 3½" HD? Koster ca kr 133,-.Så formatterer du HD i din vanlige PC? Jeg gjorde dette på en gammal compaq en gang. Formaterte og la inn installasjonsfilene for win98. Prolemet var bare at disken ble funnet på den stassjonære, men med et annet antall sektorer osv så da jeg koble den inn i laptopen igjen så gikk det til h.. - igjen. det skal sies at jeg da hadde prøvd *alt* annet først. Nå ligger den i esken hvis jeg ikke kasta den på forrige rydding. synd, for maskinen var kliss ny og ubrukt, men desverre med 95 forhåndsinstallert (gammel maskin som ikke var pakket opp). Lykke til med oppgradering. Lenke til kommentar
egils Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 noen compaq pc'er har bios'en på harddisken. Det kan være at det er defor du ikke får til din bærbare pc? Lenke til kommentar
ols Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 som jeg sier så kan ikke pcen hans boote fra CDrom (om han ikke oppdaterer BIOS og et par patcher, noe som ikke er helt risikofritt med denne pcen) det skaper mye problemer, og jeg sliter med det selv... De færreste ville vel bruke orde risiko i denne sammenhengen, eller i det hele tatt i forbindelse med en bios oppgradering på en pentium maskin. (selv en såpass gammel). Vel, vel. Hvis du ikke kan eller vil gjøre noe av det som er foreslått, og når du har diskettstasjon, bør du kunne installere DOS på hardisken ved å kopiere over systemfilene (format /s) + legge til CD drivere. Deretter bytte til CD drevet, starte fra hd, og kopiere installasjons filene inkl "setup" fra CD til HD. Kjøre setup derfra. Om det kan lønne seg å kjøre fdisk først og lage en minipartisjon til DOSet, er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå