Gå til innhold

Øking av CPU, pluss komponentspm.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå kjøpt inn ett hovedkort MSI K8T Master2-FAR, og til dette så er det ett forslag om å bruke AMD Opteron 244. Det jeg lurer på er om hva om jeg ønsker å bruke AMD Opteron 146 i stedet? Er dette å anbefale? Ønsker mest mulig Hz på CPUen for å ha stor arbeidsmotor.

En annen ting jeg også lurer på....

Jeg har tenkt å kjøpe inn 2 stk Western Digital Raptor 36,7 GB som kjøres i Raid 0, og 2 stk. Maxtor MaxLine Plus III 300 GB 16MB S-ATA.

Pluss dette så ønsker jeg å bruke min nåværende WD200 SE i tillegg til alt dette, men er usikker på om dette lar seg gjøre da Raid-diskene vil fylle opp hver sin IDE-slot.

Har også en DVD-brenner, CD/DVD-spiller og en ZIP-stasjon også som jeg ønsker å koble til på toppen av dette.

På dette så har jeg en strømforsyner på 350W.. Er dette stort nok, eller må denne også skiftes ut?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kjør raid-0 på de diskene, du tar sjanser med data, og vinner ingenting i forhold til ytelse.

Faktisk bør du ikke kjøre raid-0 på noe som helst. Ytelsesforbedringen ved raid-0 er et fantasifoster som kun manifesterer seg ved syntetiske benchmarks som kjører sekvensielle dataoverføringer.

På lesing av data er faktisk raid-1 raskere i de aller fleste situasjoner der data leses i mer tilfeldig sekvens, slik som er tilfellet store deler av tida i en dagligdags situasjon.

Raid-0 har dessuten betydelig større risiko for datatap.

Nøy deg med en enkelt 74G raptor til systemdisk, og kjør noen billige store disker i raid-1 som lagringsdisker. Like kjapt, om ikke kjappere, på lesing, og bare marginalt treigere enn singel disk på skriving. Dessuten får du en bedre sikkerhet ifht diskfeil.

Se blant annet http://storagereview.com/articles/200406/20040625TCQ_5.html og http://www.hardforum.com/showthread.php?t=874828 for mer informasjon om dette.

Kort sagt: RAID-0 har INGEN hensikt på en vanlig desktop, uansett hva en rekke med syntetiske benchmarks med sekvensielle reads/writes sier.

Lenke til kommentar

Da går jeg opp til en stk 76GB disk til OS.`Skal kjøre både XP og Linux på denne.

Linux fordi jeg vil lære meg den.

Men om jeg da kjøper harddisken på 300GB (2 stk) som lagringsenhet, og kjører min gamle HDD-IDE 200GB som en backup på de tingene jeg vil beholde for fremtiden, er det en grei måte å gjøre det på?

CPU'en og strømforsyner -> Var det greit?

Endret av Oyozo
Lenke til kommentar

Du har jo endel enheter, så det kan godt tenkes at 350W blir litt vel lite. Men sånn for nysgjerrighetens del, hvorfor opteron? Tror du vil bli mer happy med en standard AMD64 på socket 939. Opteron er mer tiltenkt serveroppgaver enn typisk desktopbruk.

Edit: ser jo at du har kjøpt dualkort med 940... så da er jo valget greit. Men sørg for å fore med skikkelig PSU. Du kan jo prøve, men plages du med ustabilitet er det nok PSU som ikke strekker til. Ikke kjør lenge med for liten PSU, du *kan* svi komponenter på den måten.

Diskvalget er helt greit.

Endret av argon264
Lenke til kommentar

Opteron 146 kan brukes, men da kan du jo ikke bruke to prosessorer samtidig slik kortet inviterer til. Skjønt, kortet har ikke to minnebanker heller, så du går bare glipp av prosessorkraften. Minnebåndbredden for to prosessorer får du ikke uansett med det hovedkortet. Og skal du ikke ha to databanker eller fire kjerner kan du kanskje likegodt gå for et 939 system i stedet og spare en god del kroner...

-Fossie

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget.)

Lenke til kommentar

Har lest retningslinjene, men trodde overskriften var utdypende nok :(

Men takker for svar :thumbup:

Da holder jeg meg til følgende:

2x AMD Opteron 244

1x 74G raptor til systemdisk

2x Maxtor MaxLine Plus III 300 GB 16MB S-ATA

1x WD SE 200GB som backup for de viktigste data

1x PSU > 350W (480W?)

Grunnen til at valget falt på Operton 64 er at jeg ønsker en maskin som er rask, kan behandle flere oppgaver samtidig uten at jeg må sitte og vente, skal begynne på skole innen IKT og da blir server sikkert en del av min hverdag ++

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...