Gå til innhold

Hvor tregt er 4200 rpm på HD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått opp til 5400rpm - det er en merkbar ytelsesforskjell her. Men å gå steget til 7200rpm er ikke så mye vits - mange meninger på forumet som sier at forskjellen mellom 5400rpm og 7200rpm stort sett er støyen som kommer fra harddisken.

EDIT: Glemte å si at det ikke er noe særlig støy fra 4200rpm og 5400rpm (litt mer her da).

Endret av Panofix
Lenke til kommentar
Takk til Panofix. Det var akkurat hva jeg lurte på. Kommer til å bruke maskinen til å høre mp3, surfe og redigere bilder i PS. Spill er egentlig ikke så viktig.

med ditt bruk vil jeg si at hdd spinnhasighet ikke har så mye å si. Ville heller kjøpt masse RAM...jeg har en maskin med 4200 spin, men med 1 gb RAM. tIL mp3 spilling, bilderedigering og videoredigering merker jeg ikke forskjell. Videoredigering bør skje på en ekstern hdd anyway. Å mellomlagre viedofiler på lokal hdd vil sinke maskina uansett om du har en 4200 eller 10000 spinn for den saks skyld. All viedeoredigering bør foregå på en ekstern hdd via Firewire eller usb 2.0

Lenke til kommentar

Takk for innspillene. Har bestilt maskin i dag. Ble HP m 4200 opmHD. Fornuften seiret (håper jeg). Utslaget var mye RAM, gode nettverksmuligheter og DVDbrenner til en overkommelig pris. Blir svett av å høre på alle rådene fra velmenende venner (mange som synes at 4200 opm er alt for lite). Lett å bli forvirret og handlingslammet i jungelen av gode tilbud, men til slutt må man jo ta et valg :) Vanskelig å vite hva man MÅ ha, og hvor grensa for overkill går.

Lenke til kommentar
Jeg ville gått opp til 5400rpm - det er en merkbar ytelsesforskjell her. Men å gå steget til 7200rpm er ikke så mye vits - mange meninger på forumet som sier at forskjellen mellom 5400rpm og 7200rpm stort sett er støyen som kommer fra harddisken.

Er lei av at folk påstar at 7200rpm bråker så mye mer og er så mye varme, men det er helt feil, mange får det til å høres ut som 7200rpm rister pcen din i biter.

IKKE vær redd for 7200rpm! :no:

Lenke til kommentar
Takk til Panofix. Det var akkurat hva jeg lurte på. Kommer til å bruke maskinen til å høre mp3, surfe og redigere bilder i PS. Spill er egentlig ikke så viktig.

Hmm. Vil definitivt ikke gå for 4200 rpm. Har hatt det selv på et par laptopper. Ofte er det faktisk disken da som setter begrensningene da. Dersom prisen er akseptabel for 7.200 disk vill jeg satset på det.

Dersom du er ihuga PS bruker, og jobber med store bilder og tung grafikk vil du merke kjempeforskjell med raskere disk.

Men selvsagt må du vurdere dette utifra hvilken maskin du har, hvor kjapp prosessor (ikke kun Mhz, husk de nye pentium M er drit raske og med 2mb hurtigminne)

hvor mye minne. Dersom du har en gammel sliter med lite ram og generelt lav fart er det vel ikke allverden å hente på super rask disk. Tenk forresten også på cache på disken. jo større cache jo mindre trenger den å skrive.Kan være greit på en bærbar med batteri.

Edited: :blush:

Ja nå så jeg på den linken du sendte, det er jo en komplett maskin:-) ikke bare disk. Nåvel denne duger og vil gjøre seg godt med kjapp disk. Velg 5400 eller dersom du har råd eller ikke benytter batteridrift veldig ofte kjør 7200.

Endret av slope
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...