Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Annlegg I golf

Anbefalte innlegg

Hei!

En kompis av med har nå kjøpt seg en W Golf 90'. Tiden nermer seg til at annlegg skal settes inn:) Det er ikke laget en skikkelig plan enda om hva som skal gjøres, men sub er ett must i en ungdomsbil;P Noen tanker er det jo:

-Bytte ut de gamle høytalerne foran med nye. De er jo knøtt små!

-I dørene er det søplekasse. Der vil vi gjærne ha satt inn mellomtone.

-Bak på hver sin side er det også satt av plass til høytalere, men det har det aldri vært der.

-Bak skal sub'en stå sammen med en forsterker.

Har sett litt på: Xzound Gold 5100 - 1200W 5ch fra siden:

Mobilsentrum

Kun fordi vi da slipper to forsterkere i bilen.

Har noen peiling på evt hva slags høytalere som passer og som er bra?

Tips om hvor ledninger skal legges og slikt?

Håper på at etterhvert som vi legger annlegget vi får lagt ut litt bilder av resultatet:)

Takker for alle tips og forslag!

Hjertlig hilsen Jonas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

leste også ett annet sted at det ikke var lurt og handle på mobilsentrum.

Hvorfor?

Kjenner jeg kompisen min rett vil han nok bruke så lite som mulig.

4000-5000 eller noe?

Har du noen tips på en annen 4+1ch forsterker på ca samme vatt til en ikke alt for ille pris?

Jonas

Lenke til kommentar

Du får somregel det du betaler for.

Men var jeg han ville jeg heller satsa på noe som var litt mer holbart og samtidig ikke kosta skjorta.

Som f. eks Soundstreams Xstream XSC.6 eller .5 og Lil`Wonder II LW5.830. Om du vil ha enda mer trøkk; Tarantula TRA 880.5

som du finner lenger opp på den sida.

Lil' Wonder'en har 4 veis delefilter noe som gjør den til et perfekt valg for å kunne justere inn anlegget slik at det låter bra :thumbup:

Om du parer dette med en Xtream XS 12" og etpar midbasser fra f.eks Peerless eller Seas så skulle det bli saker.

Husk at signalkabler, strømkabler, signalkabler, sikring og høyttalerkabler samt kassemateriale til sub nok kommer på ca 2000 alene.

Hvilken spiller har han? Mange linjeutganger? Antall volt på disse?

Sjøl ville jeg gjort føgende:

1: Handla inn XSC komponentsettet.

2: Handla inn forsterkern, strøm og signalkabler ++

3: Handla inn sub og kassemateriale.

4: Investert i ekstra midbasser.

5: Vurdert demping av bilen om dette viser seg nødvendig.

Om han bruker dobbelt så mye som du har forespeilet, men over litt lengre tid så vil han garantert bli 3 ganger så formøyd med dette som med et slingreanlegg av heller laber kvalitet.

Dette er nå mine råd i denne saken, vet at det ser litt brutalt ut, men det er ikke så brutalt som å angre på et kjøp til 5-6 lapper som en ender opp med å bli misfornøyd med.

Lenke til kommentar

Ser ikkje stort eg :p

Space not available 

The space you are trying to view may not exist or access to it may be restricted.

Jalla veit kva han driver med ja, alt eg har i min bil er etter hans anbefaling, og eg er storfornøgd :D

Å spytte i litt når du først skal kjøpe er ingen dum idè.

Lenke til kommentar

@ bønna88:

Får bare denne meldingen når jeg prøver å se bildene:

"Det kan hende at et Space du forsøker å vise, ikke finnes, eller at det er begrenset tilgang til det."

Prøv Photobucket :thumbup:

Ellers vil jeg si at det ikke er problem å få høyttalere til å passe med litt fikling og modifisering, trenger ikke noe kirurgiske inngrep, men helt enkle saker. Spørs hva du skal ha det :)

@ zeph:

Puh, slipper å få deg etter meg med balltre da, hehehe :p

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Hadde vært fett å sette mellomtone der og diskant oppe på dæsjbordet :thumbup::p

Det aller feiteste hadde nok vært å hatt midbass i døra samt dsikant og mellomtone på dashen. Det å ha mellomtonen i døra kan bli trøblete rent lydmessig, men med litt vinkling og testing får du sikkert det til å funke også :)

Høyttalere bak ville jeg ikke prioritert i det heletatt.

Du får heller vurdere om du trenger noe etter å ha montert skikkelige komponenter foran og sub bak.

Lenke til kommentar

skal jeg ta å droppe bak høytalere og sette mellombass i døra og en to-veis høyttaler forran? åssen forsterker skal jeg ha da a?

Men jeg forstår ikke helt det med kanalene på forsterkere... hvis jeg skal ha det over. hvordan forsterker må jeg ha da?

Lenke til kommentar

Tja, det er jo en mulig løsning, men det jeg sikter til er bedre beskrevet i en tidligere post ca 10 poster lenger opp.

Har lista opp 5 punkter der ;)

En femkanaler gir deg følgende mulighet.

Kanal 1+2 -> Komponentsett, deles ved ca 200 Hz.

Kanal 3+4 -> midbasser, deles nedad ved ca 50 Hz og oppad ved ca 200.

Kanal 5 -> Sub, deles oppad ved ca 50Hz og subsonisk ved den frekvensen som anbefales av forhandler.

Tror dette skulle funke ok :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Hallo!

Nå har Jonas88 og jeg vert å sett litt mer på "elementene" ;) forran og hvor god plass det er under dem, for å se hvor store høytalere jeg kan kjøpe... uheldig vis var det utrolig liten plass under dem, og over dem så det går ikke ann å bygge ut noe. Vi har funnet ut at vi må ha en 3,5" forran. Hvor sterke kan man få sånne?

Midbassen i døra dropper vi det blir for vanskelig, fordi da måtte vi ha bygd om døra helt.

Bak har vi funnet ut at vi vil ha 2 3-veis høytalere. Der er det litt bedre plass sånn at vi kan få de ca 5x7" store etter litt modifisering (orginalt 4x6").

Suben skal vi bygge "inn i" bilen. Vi skal bygge den inn på den ene siden i bagasjeromet. det vil trolig se slik ut:

Har funnet sub: www.bilradiospes.no/

post-228-1118519251_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Soundstream har en ypperlig 3.5" coax, Tarantula SST 3.5 men det vil nok kreve at en har midbasser ett eller annet sted for å fylle ut frekvensene denne ikke tar seg av, dette kan jo høyttalerne bak være med på. Ville uansett gått for en ren midbassløsning bak uten diskant. To 6.5" eller 8" heller enn fulltonehøyttalere.

Uansett vil høyttalerne bak få trøkket av suben rett i membranen, noe som ikke er helt heldig.

En variant av dørlomme kan jo være denne fra Transmedia ;)

Og når det gjelder sub så kan dere jo se på Xstream XS 12, bilde og mer her.

Hvilken forsterker skal brukes?

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...