Gå til innhold

Kortslutning på hovedkort ?

G-E-T

Anbefalte innlegg

For noen dager siden kjøpte jeg meg et nytt kabinett. Etter å ha flyttet alle PC delene over fra mitt gamle kabinett, ville ikke PC-en starte :dontgetit: . Det som skjedde var at når jeg puttet i strømkabelen og skrudde på bryteren på strømforsyningen begynnte det å ryke, og jeg nappet ut strømkontakten. Jeg åpnet kabinettdøren, og prøvde på nytt for å se hvor røyken kom fra. Så vidt jeg såg, kom røyken fra den lengste ATX-inputen på hovedkortet ( der jeg kobler PSU-en til HK ). Jeg prøvde å trykke på startknappen men ingenting skjedde. Jeg har i ettertid gått over og sjekket alle kontakter, men så vidt jeg vet skal allt vere rett tilkoblet. Jeg har rett og slett ikke peiling på hva som kan ha skjedd. Ingen ledninger hang og slang nedpå hovedkortet når jeg skrudde på strømmen, og jeg skrudde hovedkortet oppå de lange skrudingsene, så jeg tror egentlig ikke det er kortslutning heller. Hva kan ha gått galt??? :hmm:

PC'en er kjøpt ferdig montert for 1 år siden, så den er ikke noe særlig gammel.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du noen "lange skrudingser" som ikke passet med skruehullene i hovedkortet? Hvis du har det kan disse være årsaken til kortslutning. Det samme gjelder eventuelle skruer som har falt ned under hovedkortet.

Lenke til kommentar

spacer's eller distanseskruer som det også heter. de hindrer hk og komme i direkte kontakt med metallet i kabinettet.

De kan derimot også lage krøll hvis de også er montert i feil hull i kabinettet, disse skal passe nøyaktig sammen med hullene i hovedkortet som du skal skru de fast i.

uff akkurat det samme som han over skrev så ikke det se bort fra denne posten.

Uansett noe har gått galt når det ryker av hk, slett ikke bra.

Endret av airguard
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kanskje det kan hjelpe dersom du lister opp litt mer av hardware..

Kabinett...

Hovedkort..

CPU...

etc..

Men det kan dessverre se ut som om du har vært uheldig og oversett noe ifbm. montering.. og nå har "drept" HK.. og evt. annet av hardware..

Min erfaring med røyk fra HK er utelukkende negativt... :(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Her kommer hardware :

Kabinett (Det nye) : Thermaltake Armor Super Tower Black

HK : Gigabyte GA-8ISXT-FS

CPU: Pentium4 3.02gHz

GPU : GeForce FX 5600 256DDR

RAM : 1024mb DDR-DIMM PC3200 Corsair

HD : 2x 160gb Western Digital IDE

Endret av G-E-T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...