Wonder_Chimp Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hei. Jeg skal bestille en pakke fra Lik-Sang men jeg er usikker på det med fortolling. Har skjønt det sånn at hvis pakken blir tatt i toll må jeg betale 25% moms, pluss 75 kr i fortollings-avgift til posten. Stemmer dette? Hadde lest at det kostet 150 kr å fortolle, men en kompis sa det kostet 75 kr, og han har importert mye. Pakken jeg skal bestille koster 406 kr. Jeg kommer fram til at det blir slik: Produkter: 406 kr + moms (24%) = 507 kr + fortolling (75 kr) = 582 kr Ser det rett ut? Finner lite info om fortolling på toll.no og posten.no. Der står det alt annet enn hvor mye det koster å fortolle. Lenke til kommentar
Ntenz Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 tatt fra www.posten.no Kr 155,- i fortollingspris per oppdrag når Posten fortoller for deg. Kr 72,- for ekspedisjon per oppdrag når du fortoller selv. Kr 72,- for forenklet tollbehandling per oppdrag. Hvis jeg ikke tar helt feil nå så får du forenklet hvis pakke+frakt har verdi under 1000kr Lenke til kommentar
Wonder_Chimp Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Tusen takk! Skjønner ikke helt hvor jeg har lett på posten. Gikk inn å sjekket nå så fant jeg det med en gang. Det koster altså 72 kr, da. Forenklet tollbehandling er vel hvis posten fortoller for deg. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Husk at omregningskurs mellom utenlandsk valuta er på fortollingstidspunktet og ikke kjøpstidspunktet. Det skal også beregnes moms av frakt. Lenke til kommentar
Wonder_Chimp Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Men kursen kan jo ikke forandres SÅ mye på ca en uke, kan den vel. Den dyreste av de to produktene jeg skal bestille er det gratis frakt på, så jeg tror frakten blir litt billigere. Skal uansett bestille nå så takk for svarene. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Om du ser på toll.no så har det tilsynet satser for 1 uke fram i tid. Så normalt sett varierer det ikke så mye . Lenke til kommentar
Njål Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Men kursen kan jo ikke forandres SÅ mye på ca en uke, kan den vel. Den dyreste av de to produktene jeg skal bestille er det gratis frakt på, så jeg tror frakten blir litt billigere. Skal uansett bestille nå så takk for svarene. Hvis det er to produkter som tilsammen koster NOK406 høres det jo sannsynlig ut at det ene koster under 200, og derfor ville gå under mva-grensa hvis du bestilte det separat, i stedet for å betale mva for begge (og siden det er fri frakt på det dyreste, som du kommer til å betale mva for hvis pakken blir stoppet, ser jeg ikke hva du kan tape på å bestille hver for seg). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå