Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Leukemi, kreft og annen djevelskap!

Anbefalte innlegg

Hvordan tas benmarg? Sprøyte inn i selve beinet?  :dontgetit:

Ikke helt sikker, men det gis vel noe medisiner for å få det til å gå ut i blodet for så å seinere rense blodet og samle opp beinmargen.

Nei, man bruker den diger sprøyte som man stikker inn i sentrum hhv. lårbenet (femur) og brystbenet (sternum). Ved å stikke mange ganger henter man gradvis ut mer og mer benmarg som så kan settes inn i mottakeren.

:ermm: og bedøvelse?..

Det er vel nærliggende å tro at vi her snakker full narkose :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan tas benmarg? Sprøyte inn i selve beinet?  :dontgetit:

Ikke helt sikker, men det gis vel noe medisiner for å få det til å gå ut i blodet for så å seinere rense blodet og samle opp beinmargen.

Nei, man bruker den diger sprøyte som man stikker inn i sentrum hhv. lårbenet (femur) og brystbenet (sternum). Ved å stikke mange ganger henter man gradvis ut mer og mer benmarg som så kan settes inn i mottakeren.

Såpass ja. Hørtes ikke deilig ut egentlig. Dog ikke noe jeg trenger å ta stilling til. Får ikke lov til å donere noe som helst uannsett :p

Lenke til kommentar
Disse kan gi blod:

- For å bli blodgiver må du veie mer enn 50 kg.

Eh, hva slags kriterie er det? Er jo ikke mindre frisk selv om jeg ikke veier over 50. Jeg vil gi blod og er 100 % frisk.

Blodmengden er for en stor del proporsjonal med kroppsvekt, du har veldig lite blod å gi bort i forhold til en som veier 80 kg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...