Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Leukemi, kreft og annen djevelskap!

Anbefalte innlegg

Fikk denne i en e-post av min søster. håper det er greit at jeg legger den ut her.

Om det er uønskelig med slike innlegg her på forumet så må jeg bare beklage.

Mitt navn er Bengt Eidem. Jeg fikk diagnosen akutt leukemi i begynnelsen av januar. Akutt leukemi oppstår meget raskt og bare to uker før dette var jeg i god form, arbeidet, hadde kjøpt leilighet og levde som 27-åringer flest. Nå kjemper jeg for å overleve sykdommen.

Min beste mulighet for å overleve er at et friskt menneske gir meg en ny benmarg. Legene leter nå etter en benmargsdonor som passer meg.

Foreløpig har de ikke funnet noen.

Alle som er blodgivere og benmargsdonorer er med å øke muligheten for at jeg skal bli frisk. I Norge er bare 90 000 mennesker blodgivere og av disse er bare i

overkant av 20 000 benmargsdonorer. For meg og mange andre i min situasjon er det dessverre alt for lave tall.

Sammen med noen gode venner har jeg derfor startet en kampanje for å rekruttere flere blodgivere og benmargsdonorer som kan redde mitt og andres liv.

Du kan lese mer om kampanjen på Vilduhjelpe.com

Hjelper du meg å hjelpe?

Ta kontakt med din nærmeste blodbank, eller gå inn på Giblod.no

På dette nettstedet får du mer informasjon om hvordan det er å gi blod og hvor din nærmeste blodbank er. Dessuten kan du også melde deg som blodgiver på dette nettstedet ved å fylle ut et skjema. Klikk deg inn på "Meld deg!", og jobben er gjort på knappe 2 minutter. Når du er blodgiver, kan du også melde deg som benmargsdonor ved å krysse av på et skjema du får hos blodbanken.

Gjør noe allerede i dag!

Er du mellom 18 og 65 år kan du bli blodgiver og du kan gi blod frem til du er 70 år.

Er du mellom 18 og 45 år kan du stille deg til disposisjon som benmargsgiver.

Begge deler er ufarlig. Det er sunt og det redder liv!

Jeg håper du kan sende denne e-posten videre til mennesker du tror er villig til å hjelpe.

Med vennlig hilsen

Bengt Eidem

edit: Endret Tittel. (enda ikke helt fonøyd, men det beskriver vel innholdet?)

Endret av Black&White
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det burde innføres et register over folk som vil donere organer. Det er for dumt at alt vi har i dag er en liten lapp til å legge i lommeboka. Det finnes faktisk ikke et eneste sted der vi er registrert.

Og da det kommer til kreft så har jeg selv kjent på kroppen hvordan det er å miste noen nær meg. Mista ei god venninne (hun ble bare 18 før hun døde), og jeg har mista en kompis (han ble 22).

Lenke til kommentar

Disse kan gi blod:

De fleste friske mennesker mellom 18 og 65 år kan bli blodgiver.

- For å bli blodgiver må du veie mer enn 50 kg.

- Du kan ikke bli blodgiver hvis du har alvorlig kronisk sykdom. Du kan heller ikke bli blodgiver hvis du har hatt Hepatitt (unntak: Hepatitt A) eller hvis du er HIV positiv.

- Personer som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke være blodgiver. Personer med seksualpartnere som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke gi blod før 6 måneder etter at samlivet er opphørt.

Medisinbruk må vurderes nærmere før tapping.

Disse kan IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

2. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler eller dopingmidler.

3. Prostituerte og tidligere prostituerte.

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

5. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med en person med AIDS eller hepatitt (gulsott), eller med person som har hatt positiv test relatert til disse sykdommene.

-- Følgende personer skal i en periode avstå fra blodgiving:

-Tatovering: 12 måneders karantene.

-Piercing: 12 måneders karantene etter at nålen er satt inn. Dersom det er satt hull i slimhinner, skal man som hovedregel ikke gi før en måned etter at nålen er tatt ut.

-Hull i ørene: 12 måneders karantene, med mindre bruk av sterilt engangsutstyr.

-Blodsøl på slimhinner eller ikke-intakt hud: 12 måneders karantene.

-Penetrasjon av hud med nåler, instrumenter eller andre gjenstander som var

forurenset med blod eller kroppsvæsker: 12 måneders karantene.

-Endoskopi med bruk av fleksibelt instrument: 12 måneders karantene.

-Bodd i samme husholdning som en person som er HBsAg positiv eller HCV positiv eller HIV positiv: 12 måneders karantene.

-Seksuell kontakt med person i risikogruppene slik de er angitt på spørreskjema for blodgivere godkjent av Sosial- og helsedirektoratet: Karantene eller permanent utelukkelse, som angitt på spørreskjemaet.

-Seksuell kontakt med person som har vært behandlet med blodprodukter siste 12 måneder: 12 måneders karantene.

-Ny seksualpartner, eller tilfeldig seksuell kontakt: 6 måneders karantene.

-Arrestopphold over 72 timer: 12 måneders karantene.

Lenke til kommentar
ok... er vel egentlig enig at det ikke er en ting man skal gjøre for pengene, jeg bare lurte på det. er det noe omfattende greier egentlig?

Du må fylle ut et skjema med en del spørsmål om helsen osv.(blodgiver, vet ikke benmargsdonor)

Deretter taes en blodprøve (4 små rør), dette er bare for å sjekke etter sykdommer, bestemme blodtype osv.

Deretter må du vente 3 mnd (?) til du kan gi blod.

Når du gir blod sitter/ligger du i en stol og får tappet fra armen.

Du gir 450 ml (4,5 dl) blod hver gang og må veie over 50 kg.

Det er viktig å drikke en del væske under/etter tappingen og du må ikke gjøre hardt fysisk arbeid etterpå. Du vil føle deg litt slapp, men dette går raskt over.

I tillegg er det anbefalt at du spiser jerntabeletter for å erstatte det som ble tappet (fåes gratis i blodbanken).

står mer om blodgiving på www.giblod.no her kan du også melde deg/kontaktinformasjon til blodbanker.

Bengt er en venn av søstra mi og kjæresten hennes, så jeg har fått hørt om dette en stund.

er blodgiver, men har karantene grunnet operasjon nå, jeg skal melde meg som blodgiver så raskt jeg er ute av karantenen.

Regn med at det er litt kø for å bli blodgiver nå grunet denne aksjonen, men meld dere, så blir dere kalt inn når de har tid til å motta deg.

Endret av hageby1
Lenke til kommentar

vel, dere har iallefall overtalt meg :)

har meldt meg hos nærmeste sykehus, de skulle kontakte.

Men det med at homofile er nektet å gi blod, hva er grunnen? er det pga høyere smittefare?

Endret av Tonberry
Lenke til kommentar
Disse kan gi blod:

De fleste friske mennesker mellom 18 og 65 år kan bli blodgiver.

- For å bli blodgiver må du veie mer enn 50 kg.

- Du kan ikke bli blodgiver hvis du har alvorlig kronisk sykdom. Du kan heller ikke bli blodgiver hvis du har hatt Hepatitt (unntak: Hepatitt A) eller hvis du er HIV positiv.

- Personer som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke være blodgiver. Personer med seksualpartnere som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke gi blod før 6 måneder etter at samlivet er opphørt.

Medisinbruk må vurderes nærmere før tapping.

Disse kan IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

2. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler eller dopingmidler.

3. Prostituerte og tidligere prostituerte.

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

5. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med en person med AIDS eller hepatitt (gulsott), eller med person som har hatt positiv test relatert til disse sykdommene.

-- Følgende personer skal i en periode avstå fra blodgiving:

-Tatovering: 12 måneders karantene.

-Piercing: 12 måneders karantene etter at nålen er satt inn. Dersom det er satt hull i slimhinner, skal man som hovedregel ikke gi før en måned etter at nålen er tatt ut.

-Hull i ørene: 12 måneders karantene, med mindre bruk av sterilt engangsutstyr.

-Blodsøl på slimhinner eller ikke-intakt hud: 12 måneders karantene.

-Penetrasjon av hud med nåler, instrumenter eller andre gjenstander som var

forurenset med blod eller kroppsvæsker: 12 måneders karantene.

-Endoskopi med bruk av fleksibelt instrument: 12 måneders karantene.

-Bodd i samme husholdning som en person som er HBsAg positiv eller HCV positiv eller HIV positiv: 12 måneders karantene.

-Seksuell kontakt med person i risikogruppene slik de er angitt på spørreskjema for blodgivere godkjent av Sosial- og helsedirektoratet: Karantene eller permanent utelukkelse, som angitt på spørreskjemaet.

-Seksuell kontakt med person som har vært behandlet med blodprodukter siste 12 måneder: 12 måneders karantene.

-Ny seksualpartner, eller tilfeldig seksuell kontakt: 6 måneders karantene.

-Arrestopphold over 72 timer: 12 måneders karantene.

Å det er nok flere som ikke får lov. Genetiske "sykdommer", personer med genfeil/spesielle mutasjoner++. Merkelig at det ikke nevnes egentlig.

Lenke til kommentar
Nei jeg har faktisk tenkt litt på å begynne å donere blod i det siste...

Er det slutt på å få betalt for sånt, og isåfall, gjelder det donering av "andre ting" også?

du får "betalt" for strevet, men du blir ikke rik av det. jeg gir blod i Oslo og kan velge mellom 50 kroner eller en gave hver gang jeg gir blod. disse gavene er som regel vinglass, paraplyer, håndklær, sekker osv....

Jeg gir også blodplater som kan gis mellom de gangene du gir blod. (du gir blod hver 3 måned og blodplater mellom hver av disse gangene). dette er omtrent det samme som når en gir blod, bare at det tar endel lenger tid. blodplatene brukes i behandling av blødere og noen typer kreft og jeg vil også anbefale folk å gjøre dette hvis dere allerede vurderer å gi blod.

det er også mulig å hjelpe folk med leukemi ved å fulle opp et ekstra reagensrør etter endt tapping. dette lagres i en spesiell database som kjøres opp mot de som trenger ny ryggmarg. det skal jo veldig mye til før det blir klaff her, men så lenge kroppen reproduserer det som tappes så er jo dette et bra alternativ også...

Lenke til kommentar

Bengt Eidem har jo funnet en/ei med nesten likt vev nå, da.

Bengt vil sannsynligvis få den hjelpen han trenger. Legene ved Rikshospitalet har funnet en passende donor. Transplantasjonen vil skje iløpet av de nærmeste ukene hvis alt går som det skal. Benmargstransplantasjon er en risikabel prosedyre, men vi håper at alt skal gå bra. Takk til alle som har bidratt til kampanjen og til de tusener som har meldt seg som blodgiver og benmargsdonor. Ikke trekk dere nå! Det er akkurat nå fem personer bare i Norge som legene sliter med å finne passende benmarg til. Kanskje du kan hjelpe en av dem? Vi kommer tilbake med mer informasjon.

Her står det mer.

Edit; er det umulig å gi blod uten å være 18?

Endret av -Tori-
Lenke til kommentar
Hvordan tas benmarg? Sprøyte inn i selve beinet?  :dontgetit:

Ikke helt sikker, men det gis vel noe medisiner for å få det til å gå ut i blodet for så å seinere rense blodet og samle opp beinmargen.

Nei, man bruker den diger sprøyte som man stikker inn i sentrum hhv. lårbenet (femur) og brystbenet (sternum). Ved å stikke mange ganger henter man gradvis ut mer og mer benmarg som så kan settes inn i mottakeren.

Lenke til kommentar
Hvordan tas benmarg? Sprøyte inn i selve beinet?  :dontgetit:

Ikke helt sikker, men det gis vel noe medisiner for å få det til å gå ut i blodet for så å seinere rense blodet og samle opp beinmargen.

Nei, man bruker den diger sprøyte som man stikker inn i sentrum hhv. lårbenet (femur) og brystbenet (sternum). Ved å stikke mange ganger henter man gradvis ut mer og mer benmarg som så kan settes inn i mottakeren.

:ermm: og bedøvelse?..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...