Gå til innhold

SuSE 9.3 liker ikke maskinen min..

Anbefalte innlegg

hei, jeg har trøbbel med og innsallere SuSE 9.3 på maskinen min. prøvde først med live cd'n men den rebootet bare underveis og låste seg hele tide. så prøvde jeg og laste ned fullversjonen og innstallere det på harddisken. installasjonen gikk knirkefritt (imponerende brukervennlig og bra installasjon forresten) men når installasjonsprosessen var ferdig og SuSE skulle starte opp rebootet maskinen seg bare plutselig. prøvde på nytt igjen og da låste den seg under "initializing hardware" eller no sånt. prøvde så og boote opp i safe mode og da hang den seg på nytt. (se bildet) virker som det er noe hardware problemer synes jeg, men skjønner ikke hva..

hardwaren min er som følger:

AMD s939 3000+ winchester

MSI K8N Neo2

4x512mb Corsair Value S PC3200

Sapphire Radeon 9250 128mb

Seagate 7200.8 s-ata 300gb

Creative Audigy 2 ZS

Nec 3520a

osv.. resten er vel ikke relevant?

Håper noen kan hjelpe!

-----

edit: glemte legge med bildet ja.. :blush:

post-27-1117474014_thumb.jpg

Endret av phax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, tok og resatte bios også funket det! :) hadde ikke trodd bios skulle ha noe med det og gjøre.. har jo ikke fiklet noe der inne så.. :hmm:

menmen, nå funker det hvertfall!

nå er det bare og få msn til og funke her, alltid trøbbel med og få msn kontoen til og funke på linux.. skjønner ikke det der. får bare beskjed om feil passord. (og nei srkiver det selvsagt ikke feil)

latterlig liten skrift på forumet i firefox forresten! :dontgetit:

Lenke til kommentar

phax: La meg gjette, du bruker Kopete som MSN-klient?

http://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=93213 beskriver buggen som affekterer deg, og en oppgradering av Kopete er enkleste løsningen for deg.

Alternativt, hvis du ikke får til (eller det er upraktisk) å oppdatere, fungerer Gaim (http://gaim.sf.net) fint. Selv foretrekker jeg imidlertid Kopete.

Synd at dette skal være noe av det første som møter en ny GNU/Linux-bruker.

Ang. Firefox: Edit -> Preferences -> General -> Fonts & Colors for å øke skriftstørrelsen.

Lenke til kommentar

takker for svar, skal teste ut det. :)

ellers må jeg bare si at jeg liker SuSE veldig godt, bedre en ubuntu, xandros og mepis som jeg har testet nå i det siste. det funker veldig fint for en windows bruker som meg. :)

det jeg sliter med da er og skjønne hvordan jeg skal innstallere ting.. forstår absolutt ingenting.

skulle gjerne installert opera og drivere til wacom brettet mitt.. men det virker jo så inni helsikens avansert at det blir ikke ikveld hvertfall!

Lenke til kommentar
takker for svar, skal teste ut det. :)

ellers må jeg bare si at jeg liker SuSE veldig godt, bedre en ubuntu, xandros og mepis som jeg har testet nå i det siste. det funker veldig fint for en windows bruker som meg. :)

det jeg sliter med da er og skjønne hvordan jeg skal innstallere ting.. forstår absolutt ingenting.

skulle gjerne installert opera og drivere til wacom brettet mitt.. men det virker jo så inni helsikens avansert at det blir ikke ikveld hvertfall!

Opera distribueres som SUSE-rpm.

Kommandoen rpm -ivh operafil.rpm vil installere programmet.

Jeg pleier å lage en lokal katalog, som jeg peker YaST til, og installerer alt via YaST.

Det er også mulig å installere med yast kommandoen i shellet.

Det finnes også et prosjekt som heter linuxwacom:

http://www.novell.com/products/linuxpackag...linuxwacom.html

Kan sikkert installeres via YaST.

Lenke til kommentar

hm.. ok, da får man teste her.. :)

hvordan gjør jeg som du sier: "lager en lokal katalog, som jeg peker YaST til, og installerer alt via YaST."

slik jeg skjønner det skal jeg lage meg en mappe en plass der jeg legger alle installasjonsfilene også på et eller annet vis skal jeg da klare og installere dette via YaST? stopp meg visst jeg er på villspor.. :wee:

og et tilleggspørsmål, hvordan få scrollehjul og frem og tilbake knappene på musa mi til og funke normalt? (micrsoft intellimouse explorer v.3) blir gal av jeg ikke kan klikke på scrollehjulet for og scrolle opp og ned..

edit: opera var forresten lett og installere ja, bare klikke også gikkdet av seg selv! :) men hvordan installere andre ting, drivere osv. kan dette også gjøres i YaST på et vis?

..............

edit2:

altså jeg skjønner ikke hvordan jeg skal oppdatere kopete med disse patchene du linket til. får opp en haug med tekst og antar jeg skal kopiere de inn i en fil en plass utifra det jeg leste på den siden? men hvor finner jeg ikke helt ut,,.

vriene saker det her. :)

(har også lastet ned nyeste versjon av kopete visst det er enklere og bare installere det på nytt? ikke at jeg skjønner hvordan jeg gjør det heller da..)

Endret av phax
Lenke til kommentar

Slapp av, du skal ikkje oppdatere kopete med nokon patchar, du kan bruke you gjennom yast, om der er tilgjengelige patchar. Trur ej ville ha nytta gaim om eg hadde vært deg, kopete kan ikkje sende ting over msn. uansett, bruk you.

når det gjeld å legge til ei mappe i yast, så kan du høgreklikke på mappa og velge å legge ho til i yast, eller gå inn i sources list/define sources/liknande (yast) og velge add -from local folder eller liknande. Der er en kul artikkel på novell om å rippe cd/dvd og deretter laste isoane i kvar si mappe og legge til mappene som yast source. leit etter novell cool solutions eller noko slikt om det er interessant

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...