Gå til innhold

Noen som vet hva som er galt med hovedkortet?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt et epox ep-9nda3+ hovedkort. Når jeg starter pcen så komer strømen på i ca et halvt sekund før pcen slår seg av, men vist jeg tar ut strømkontakten og prøver på ny noen ganger klarer jeg å slå den på.(Må trykke på "Power On" knappen med en gang jeg har tatt inn igjen strømkontakten, da slår pcen seg på). Når jeg komer inn i windows så sjekker jeg spennings verdiene å de er veldig lave, +3,3 V er 1,60 V og +12 V er 10,75 V. :thumbdown: Jeg har en bZerk 500W strømforsyning og har prøvd med en annen stømforsyning men det hjalp ikke, så det er ikke strømforsyningen. :no:

Er hovedkortet defekt? Eller er det noen som vet hva som er galt? :hrm:

EDIT: Har prøvd å ta opp hk fra kabinette, men det hjalp heller ikke.

EDIT2: leif

Endret av batti64
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Vet du om de brukte en 'Venice' cpu til å teste med? Hvis ikke så kan problemet være gammel Bios ( venice-støtte i v05.04.01 datert 14.04).

Evt. kunne Komplett.no ha oppdatert Bios for deg, når de først hadde kortet inne til test, slik at den muligheten var eliminert. Det er vel høy risiko og oppdatere Bios med så ustabil maskin...

Har du fått lagt inn og oppdatert drivere? Prøv clear cmos og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Biosen var ganske ny, datert i februar i år. Jeg vet ikke om de brukte 'Venice' cpu til å teste med, men jeg kjøpte cpuen hos de så de må vel vite at jeg har 'Venice' cpu. Skal hente hovedkortet i måra så får prøve om jeg får det til å virke, vis ikke skal jeg få låne en annen cpu å teste med.

Lenke til kommentar
Biosen var ganske ny, datert i februar i år.

Dette med Bios og cpu-støtte kan være tema i dette tilfellet, og da er det evt. den nevnte versjonen som gjelder.

Jeg vet ikke om de brukte 'Venice' cpu til å teste med, men jeg kjøpte cpuen hos de så de må vel vite at jeg har 'Venice' cpu.

Folk kjøper komponenter i mengdevis, så det er nok en smule naivt å tro at de uten videre vet hvilken cpu du bruker, hvis dette ikke er spesifisert i returmeldinga.

Lenke til kommentar
Ser ut til at Epox også tilbyr en Boot-ISO på den siden du linket til, last heller ned denne og brenn på en blank CD hvis du har en annen maskin med brenner. Deretter velger du Boot from CD-ROM i BIOSen på Epox hovedkortet.

Ok skal prøve det i måra. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har prøvd å opdatere bios men det hjalp heller ikke :(

Hva kan vær galt? Er det hovedkortet som ikke støtter denne cpu?'

EDIT: Har prøvd å resete cmos men det hjalp heller ikke :cry:

Endret av batti64
Lenke til kommentar

Var hos en kamerat og prøvde cpuen der. Fikk til å starte opp uten problem, men spennings verdiene var lave der og. Han har akkurat likt hovedkorte. Etterpå såg jeg på spennings verdiene hans (3500+) og de var like lave :ohmy: Men fikk til å starte pcen uten problemer.

EDIT: Hva kan vær grunnen til at pcen min ikke starter opp skikkeligt?

Endret av batti64
Lenke til kommentar

njaa... kanskje cpu-vifta er skral (er det ingenting som piper?). edit: hva med av/på-knappen i kabinettet, er den iorden?

Går den nå uten å være overklokket, evt. sett Bios default og ikke kjør med noe som ikke er strengt nødvendig: kjør med 1 hdd, 1 stk. ram o.s.v. og ingen unødige vifter.

Se nærmere på strømstyringa i Bios og windows. I Bios 'Power Management Setup' ACPI: S1 og ingen "wake up eller Resume".

Se i Windows (er oppdatert med SP2 og virusfri?) at det ikke går aktiv skjermsparer eller noe annet dill der, og sjekk at strømstyringa ikke står på STR (S3), men at maskina er satt til 'alltid på' i strømoppsett og resten er 'aldri' (så enkelt som mulig).

Jeg sitter akkurat nå på en win2k maskin og husker ikke presist hvordan det står i winXP.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Vifta er boxed så tviler det er den. ingenting som piper. Av/på knappen er i orden, den virket med den gamle pcen.

Akkurat nå sitter er jeg inne på den. +3,3V er 1,60V og +12V er 10,75.

Den virker ganske stabil. Har spillt cs i ca 1 time uten problemer og kjørt 3DMark uten problem.

Problemet er at jeg må ta ut strømkabelen i ca 10 sek for å slå på pcen, så må jeg trykke på "power on" knappen innen ca 1 sek vist ikke slår den seg av med en gang, så må jeg gjer det same på ny.

EDIT: Kan det være volten på minnet?:hmm: Den er 2,5V og ifølge ocz skal den være 2,6V.

Endret av batti64
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...