Gå til innhold

nvidia lyddrivere vs. realtek drivere

Anbefalte innlegg

De nyeste lyddriverene til nforce2-chipset'et er for øyeblikket versjon 4.57. Hovedkortet mitt, et Abit nf7-s v2.0, benytter seg av AC'97 lydkodeken Realtek ALC650.

På sidene til Realtek er den nyeste driveren for denne kodeken versjon A3.72, utgitt 3/5 2005. nVidia driveren er utgitt 22/12 2004, og er altså en eldre versjon.

Jeg lurer da på om det vil fungere greit å installere Realtek sin versjon? Og eventuelt, hvorfor har ikke nVidia oppdatert lyddriverene sine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nvidia former vel driverene etter sitt behov, men det skal nok være mulig å bruke realtec sine (det tar nok litt tid for nvidia å teste de nye driverene samt tweake dem om de i det hele tatt gjør det)

Hvis jeg spør deg og andre om det vil bli som natt og dag i forskjell tror jeg alle kan svare nei på det. Så det er egentlig ikke noe stort poeng i å oppdatere hvis det ikke er noen nye funksjoner eller du har problemer med gamle drivere. Da er det bedre å poste på hw.no enn å knote med drivere =)

Lenke til kommentar

Sant det =)

Hadde vel ikke forventa noen store forskjeller uansett, men har aldri tenkt på å se etter drivere på sidene til realtek før...har alltid bare brukt nvidia sine. Men kan ikke skade å teste hvertfall =)

Lenke til kommentar

Er du sikker på at CPU-bruken ikke vil øke om du erstatter nVidia-driverne med Realtek-drivere? Jeg mener å huske at til og med de som hadde et nForce2-kort uten Soundstorm-teknologien ble anbefalt å bruke nVidia-driverne fordi selv disse hovedkortene hadde en minimal støtte for hardware-lyd som nVidia-driverne var skrevet for å utnytte. I tillegg har jo du Soundstorm-utgaven av brikkesettet.

Det er også lite sannsynlig at Realtek selv skal ha kodet driverne til sine codecs slik at de drar nytte av alle fordelene til et brikkesett fra nVidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...